Internetts inflytelse på RC
Her skal Serpent og Pieter Bervoets ha en STOR takk! De var
tidlig ute med gode websider, stappfulle av gode artikler, løpsresulter
og diskusjonsforum. For mange av oss var dette en ny verden - og man
lærte utrolig mye av det. Dessverre har det meste blitt slettet unna
etterhvert. Heldivis var noen av oss forutseende nok til å printe det
ut og ta vare på det, i ettertid skulle man vel ha lastet ned alt
elektronisk - for dette var så bra greier at det burde ha ligget der
til evig tid! TSN (Team Serpent Network) har eksistert i 3 forskjellige
varianter, ikke alle like vellykkede (IT leverandørens feil, ikke
Serpent) - uansett la de lista høyt veldig tidlig for hvordan det kan
gjøres. Før www.serpent.nl (den første) kom, sendte de jevnlig ut en
liten info-avis til alle som hadde kjøpt en Serpent bil (tror den het
Serpent Speednews) - hvis ikke det er god kundeservice vet ikke jeg!
Klart de også må tjene penger, men Pieter har alltid hatt de beste
intensjoner for alle som elsker RC-biler. Og han har gjort utrolig mye
bra for denne sporten!
myTSN.com og myRCworld.net var egentlig samme siden, men den sistnevnte
skulle være "merkenøytral". Sidene så dagens lys i 2000. De var en
periode også mye aktivitet i sub-forum for andre merker på myTSN, da
dette var det ENE samlingsstedet for RC bil interesserte, i alle fall
innen fuel track racing. Men plutselig en dag var alt borte :-( Og
Serpents websider ble redusert til en helt ordinær webside, slik som de
andre produsentene har. Jeg mistenker at dette hadde å gjøre med
Pieters planlagte pensjonist tilværenlse. Den mannen har en ENORM
arbeidskapasitet og et engasjement uten sidestykke! Han solgte seg jo
helt ut, og Michael Salven og Ronald Baar tok over som eiere. Mens
Pieter satset videre på VRC sammen med sin sønn Tim.
TSN - senere "myTSN" og
"myRCworld"
2000 - Wild Willy fra Tamiya er tilbake! "Wild Willy II"
2000 - EM 1:10 OR
Jukka Steenari vant 4wd-klassen, og trønderen Ketil Pettersen sto for
en av tidenes største prestasjoner i denne klassen ved å bli nr. 13
totalt.
2000 - Asfaltbanen på Hvervenbukta
Slik så den ut ved tusenårsskiftet, klikk for større bilde
2000 - Lille Buggybanen Hvervenbukta
Banen var den gangen 100% "astro
turf". Klikk for større bilde
1 | Daniele Ielasi | Italia | Vector'00 | NR |
2 | Michael Salven | Tyskaland | Veteq | NovaMega Evo5 |
3 | Keisuke Fukada | Japan | Mugen MRX-3 | NR |
4 | Kenji Osaka | Japan | Mugen MRX-3 | NR |
Far og sønn Ielasi. Meget
fornøyde!
Danieles Vector med superharde
Kyosho fjærer foran og bak
Her kan du høre og se et intervju med
Daniele før runde 5 og 6!
Her er også to intervju med Salven. Ett
før kvalifiseringen, og ett etter at runde 4 er ferdigkjørt.
Resultater fra A-finalen (1 time):
Pos | Navn | Detaljer | Runder | Tid |
---|---|---|---|---|
1 | Kenji Osaka | [Japan] Mugen / Novarossi | 218 | 01:00:15.399 |
2 | Masao Tanaka | [Japan] Mugen / JP | 215 | 01:00:05.802 |
3 | Keisuke Fukuda | [Japan] Mugen / Novarossi | 215 | 01:00:14.197 |
4 | Masimo Fantini | [Italia] Serpent / Novarossi | 214 | 01:00:06.008 |
5 | Lamberto Collari | [Italia] Kyosho/Collari Novarossi | 208 | 01:00:13.507 |
6 | Josh Cyrul | [USA] Kyosho / JP | 204 | 00:57:30.149 |
7 | Michael Salven | [Tyskland] Serpent / Mega | 179 | 00:51:21.437 |
8 | Daniele Ielasi | [Italia] Serpent / Novarossi | 170 | 00:48:52.199 |
9 | Junichi Koma | [Japan] Kyosho / RB | 166 | 00:53:09.490 |
10 | Adrien Bertin | [Frankrike] Kyosho / Top | 088 | 00:27:07.967 |
Det var vel ingen stor bombe. Osaka hadde vært dominerende og utrolig
jevn fra første treningsdag der nede. Og et imponerende stykke kjøring
brakte han inn til mål med hele 3 runder ned på nestemann - det er
rått! Han tok ledelsen tidlig fra sitt 4. startspor, og var aldri
truet. Fukada og Salven hadde en incident i starten, og det ryktes at
også Ielasi og Salven bulket under finalen. Bertin ledet i starten, men
fikk motorproblemer etterhvert. Finalen måtte startes på nytt pga.
mange tyvstarter. Det skjedde ikke mye underveis, ikke før Cyrul på
slutten sto på litt ekstra og gikk opp til 2. plass, men fikk så
problemer og endte til slutt som nr. 6. Ielasi fikk mange avkjøringer i
sitt forsøk på å holde like høyt tempo som de andre. Collari hang ikke
med på tempoet, skyldes nok mye at han ikke hadde nok motorkraft. En
velfortjent seier til Osaka, og et meget fra resultat for Mugens nye
MRX-3: 1,2 og 3. plass!
Det skal forresten nevnes at japsene tidligere ikke var så suverene i
VM. Men etter at Salven & Co. var endel i Asia på
promotion-turer, hvor de også lærte dem hvordan de burde kjøre - ja så
var de plutselig helt suverene! De bare nikket, smilte, svarte "hai" og
gjorde 100% som han sa... med én gang!
2001 - Tidenes mest avanserte 1:8 Track ser dagens lys... og
ganske snart stummende mørke...
Nå har vi vel kanskje "sporet av" og skrevet vel mye om
racing her... men hobbyen/sporten er nå blitt så proff at det er mye
det som det handler om. Rody Roem (NL) ble i sin ungdom verdensmester i
1:8 Track, og dengangen var det ikke uvanlig med noen stopp i finalen.
Alle hadde problemer av ymse slag. Mens nå er det sterke F1-tendenser,
en bitteliten førerfeil eller et ørlite teknisk problem - og du er
fullstendig parkert! For ikke å glemme at oppsett, aerodynamikk
(karosseri/trimstrip) og valg av dekk må være optimalt til enhver tid.
Internett, og spesilt "TSN" (Team Serpent Network) første til at førere
over hele verden kunne lære av hverandre, samt følge med på resultater
og oppsett. Mange as oss har sittet foran skjermen og lest og studert
om oppsett til øyet ble stort og vått... Nok om det, la oss gå over til
litt mer tekniske ting igjen: Allerede i 2000 kom ryktene flommende om
at Serpent nå hadde utviklet en top-secret bil som var helt overlegen
sammenlignet med alt annet på markedet. Man hadde hørt fra Sverige
uttalelser som "va ska nu konkurrenterna ta sej til?" Samt antydninger
om rundetider som lå ETT sekund under gjeldende... Vel, bilen så på
papiret, dvs. på PC'en til Salven, meeeget imponerende ut. Men det var
mange av oss som forholdt oss veldig rolig, og ventet til nyvinningen
kom seg ut på reell asfalt, ikke virtuell :-)
Dette var det aller første "spionbildet" som var tilgjengelig (i
oktober 2000). Man kunne skimte bla. liggende støtdempere. Dette er
forsåvidt ikke noe nytt, det fantes på Serpent Sprint og Parsec
allerede i 1991. -Har det blitt som i motebransjen? "Gammel mote - ny
mote"? Samtlige gikk i alle fall bort fra det igjen den gangen, da det
visstnok ble for slarkete etter en tids kjøring. Men la oss nå ta en
nærmere titt på denne nyskapende Veteq-bilen:
Serpent har i alle fall alltid turt å gå sine egne veier. Og denne
gangen bestemte de seg virkelig for å gå "all the way"! Det er
(fremdeles) en nytelse å se hvordan hjulopphenget og demperne beveger
seg, og bilen er absolutt verdt å ha på hylla som et samleobjekt! Men i
racing ble det litt for mye på én gang, og litt for mange
barnesykdommer. Bla. var chassiset blitt enormt mye stivere enn på
tidligere biler, noe som førte til at man fikk problemer med at
motorblokkene sprakk, og Novarossi måtte "beefe opp" blokka litt. Noen
førere fikk den til å gå bra, dvs. like bra som konkurrerende biler og
Serpents gode gamle Vector. Men de aller fleste fikk den overhodet ikke
til. Supersvensken Fransson f.eks. var alltid mye MYE raskere med den
gode gamle Vector'en. Etter et par sesonger med stadige "patcher"
valgte Serpent å kutte ut bilen. Litt synd, for den hadde nok
potensiale. Men de skulle nok ha gjort mer testing "in house" før den
ble sluppet på markedet. Vi kommer antakelig aldri til å se maken til
teknologisk vidunder igjen i 1:8 klasen... Du kan forøvrig se flere
bilder av denne og andre biler i Billedgalleriet
Gammel mote - ny mote...?
Vi har klart å skaffe til veie en tegning av liggende
støtdempere for Serpent Sprint anno 1991. Dette var en såkalt "hop up
part". Som du ser er dette veldig likt den nye løsningen, med "høyere
demper-utveksling" og det hele.
Deretter ser vi bilde av en PB (engelsk merke, gått konkurs) fra 1991
med inline dempere. Bildet er litt utydelig, men løsningen er ganske så
lik den på Veteq'en. PB hadde imidlertid ikke sprialfjærer, men en
slags torsjonsfjæring. Denne bilen hadde også senket tank for lavere
tyngdepunkt. Så dette med å få vekten ned og inn mot sentrum har alltid
vært en målsetning. PB var også laget av frest aluminium og var kjent
for å være veldig solid. Imidlertid hadde den veldig mange
justeringsmuligheter, så det var lett å "skru seg bort".
EM: Michael Salven ble europamester på Madeira. Med Vector... :-)
2001 - ny verdensrekord for "linbilar"
Vi kunne under 1930 lese om disse bilene som gikk i svimlende hastighet
rundt en påle. "Den som gir seg er en dritt" heter det visstnok, og
noen driver fortsatt med dette. Her ser du noen bilder av bilen til
gamlefar Picco selv. 335 km/t er sannelig ikke dårlig! :-D
Italiensk temperament - også i Sverige?
Navnet "Integra" er navnet Picco hadde på sin daværende 1:8 TR bil.
Esken til bilen var forøvrig designet av svenske Anders Myrberg. Sønnen
Anders hadde til gjengjeld en sponsoravtale. Den ble elegant kansellert
etter at de kom men noen gloser som ikke egner seg på trykk. Samt å
kjøre med motor fra en annen fabrikant... Høyt temperament på denne
familien. Far Anders er den eneste man vet om som ble utestengt fra
modellbilracing for å ha slått til en annen fører. Undertegnede var
selv til stede når sønnen gjorde det samme på et løp i Stockholm. Han
slapp unna med langt mildere straff enn sin far. Anders ble også.
Videre så undertegnede disse to slenge bilen i veggen under et løp i
Oslo. De var kun fornøyd med én plassering :-) Det ultimate var vel når
de slang bilen i elva i Kodal, for så å formelig "børne" ut fra
parkeringsplassen så grus-spruten sto bakover. Per Christian Paulsen
fikk seg da en gratis bil etter å ha fisket den opp igjen. En annen
morsom historie er fra Väst-8 med Bengt V. Andersson og hans før Østen.
Bengt var ikke helt fornøyd med hastigheten på tankingen, og maste
stadig om at "du måste tanka fortara farsjan!". Det så sr. seg lei på
og slengte til slutt fylleflaska opp på plattformen akkompagnert med
budskapet "da får du vel for faan tanka själv då!"... LOL!
2003 - NrcBF opphører og klubbene i Norge går inn i
Motorsportforbundet
Ytter'n var i dialog med både Norges Bilsportforbund (NBF) og
Motorsportforbundet (NMF) i 2002, og la frem et alternativ om å la oss
innlemme i fullaskala-racing (slik det har vært i Sverige og Danmark
lenge). Og spesielt da Motorsportforbundet ligger under NIF (Norges
IdrettsForbund) og dermed kan tildele midler til klubbene var dette
særdeles interessant. Vi er nå derfor "idrettsutøvere" på lik linje med
de som f.eks. spiller fotball, og også vi kan f.eks. få støtte fra
Olympiatoppen om vi presterer. Modellbilklubbene er i dag formelt meldt
inn i lokale idrettskretser, som igjen er underlagt de lokale
idrettsråd, som igjen ligger under kommunens administrasjon. Dette
skulle kunne bidra til et godt samarbeid med klubbenes hjemkommuner. Vi
var også svært heldige med timingen, da NMF i 2002 seriøst vurderte å
starte opp med en bil-aktivitet. Det var til da forbeholdt NBF, mens
NMF drev med motorsykkel, snøscooter og båt. Ikke uventet ble NBF
mindre begeistret for dette, og det var endel diskusjoner om dette i
media. Enden på visa ble at radiostyrt bil ble den ENESTE bil-grenen
til NMF, dermed kom vi inn på et nivå i organisasjonen med høyere
innflytelse. Vi ble en egen "Seksjon" i stedet for en "Grenkomité" (som
er underlagt Seksjon). Det tidligere styret i NrcBF med leder Bent
Magnussen i spissen gikk inn i seksjonsstyret for Radiostyrt Bilsport,
og de fikk gode budsjetter å jobbe med, samt mye drahjelp fra NMFs
apparat. Også for klubbene har dette vært et stort økonomisk løft
gjennom tilskuddsmidler. Bent spesielt skal ha en stor applaus for en
ekstraordinær innsats i flere år i NMF! Radiostyrt Bilsport er nå mer
profesjonelt og oppegående enn på mange år! Antallet lisensierte førere
har økt jevnt og trutt frem til 2006.
Ellers så kan det nevnes at NMF ikke hadde sin egen logo høyoppløselig!
Det var en bitte liten logo i elendig oppløsning på websidene deres, og
da ingen i staben greide å skaffe en "original" måtte jeg be grafisk
designer og RC-fører Terje Holm om å rentegne denne på nytt :-)
2003 - Oslo Modellbilklubb arrangerer EM (A) for 1:8 Track!
Vi satset alt på ett kort, og søkte kun om A-EM. Sveits, som
søkte på begge, fikk dermed B-EM :-) Styret i OMK med Ytternes og
Amlien i spissen arrangerte et alldeles fortreffelig EM. Og anlegget
ble virkelig bra rustet opp i denne forbindelse, noe som Johnny
Magnussen skal ha mest ære for. Økonomisk ble arrangementet også en
suksess, det ble bla. skaffet til veie hele 80.000 kroner i
sponsormidler, med Kyosho som hovedsponsor. Du kan lese alt om
arrangementet her på de offisielle EM-sidene (bilder og video er nå også
lagt ut!).
Det ble et bra EM også resultatmessig for oss her i nord, de som
innfridde var Knut Eriksen fra Oslo og Martin Christensen fra Danmark,
med henholdsvis 4. og 7. plass - et fantastisk bra resultat. Martin
hadde fast bostedsadresse på Hvervenbukta noen uker før arrangementet,
det ga resultater!
Den offisielle EM-logoen, laget
av Terje Holm
2003 B-EM for 1:8 Track i
Lostallo, Sveits
Mutters alene kjørte undertegnede fra Oslo til
syd i Sveits for å delta i årets B-EM. Til orientering så rekker man
akkurat å høre gjennom Ringenes Herre "To tårn" på lydbok tur-retur
Sveits :-) Min trofaste mekaniker Bruno "Elvo" Heeremans kom ens ærend
fra Belgia for å være min mekk denne uken. Vi gikk igjennom et
omfattende testprogram, og fant etterhvert et veldig bra oppsett. Bla.
endte vi opp med "rockers" foran.
Vi gjorde begge store øyne da vi så at vi lå
på en 4. plass etter første tidstrening (av 120 deltakere). Det ble
litt tøffere etterhvert, og etter at alle kvalrundene var kjørt endte
jeg på en 12. plass, dvs. startspor 4 i en av semiene, slett ikke
dårlig! Lå også på samme antall runder som de aller beste, så tempoet
var lovende. Men
i semi'n skulle det gå riktig galt... allerede på oppvarmingen før
starten gikk var skaden skjedd... Jeg hadde lettet bilen og bla. brukt
Serpent aluminiumsskruer under chassisplaten... disse hadde holdt hele
uka, men orket nå ikke mer... og én etter én tok de kvelden, med det
resultat at hele radioplata bare hang og slang... bilen gikk hit og
dit, og var av/på 2WD/4WD... game over... :-( Vinner ble Richard Volta
fra Frankrike med Mugen / JP. Jernej Vuga fra Slovenia ble nr. 2 og
Stephane Bouche fra Frankrike ble nr. 3.
På vei til Sveits! |
Banens layout |
Oversiktsbilde |
Bro over langsiden! |
Klikk for større bilder
Pallen
Richard Volta og hans MRX-3 med JP motor
2004 - Serpent viser vei igjen med Virtual RC
(VRC) RC bil simulator!
Denne annonsen kunne man se på baksiden av EFRA håndboka
for 2004! Ser meget lovende ut! OG - ser du hvilken bane det er bilde
av? Hvervenbukta!!! Du kan også såvidt se VRC2 USB adapteren som kobles
mellom PC'ens USB inngang og til din mottaker, slik at du kan bruke din
egen radio.
Jeg og Trond Amlien sendte Serpent oversiktsbilder, mål,
grader på doseringene samt info om dumper. Så her snakker vi realisme!
Vi hadde jo EM på Bukta i 2003, og kom da i snakk med Serpents og VRCs
grunnlegger nederlenderen Pieter Bervoets. Han tok Bukta inn som den
ENESTE banen i verden som følger med VRC gratis. Alle andre baner må du
kjøpe. Sånn sett er vel nå vår kjente og kjære Bukta den banen i verden
som flest nasjonaliteter har kjørt på, i alle fall virtuelt :-) De har
beholdt Bukta som standard/gratisbanen helt frem til i dag (2012).
2004 - Serpent viser frem sin F1 Concept bil (1:8 skala)
Det var nok ikke så mange som ventet at denne skulle bli produsert, men
at det var mest "for show". Den ble stilt ut på Nürnberg messa dette
året. Men i 2007 skulle den vise seg å bli produsert! Imponerende
stykke arbeid det her! Man får ikke sett så mye "under the hood" her,
likevel er det mye Veteq å spore! :-)
Klikk for større bilder
2004 - Nordisk for 1:8 OR i Norge
Finnen Joseph Quagraine bestiger nå tronen, og kommer til å dominere
fremover. Tidligere har vi sett av Magnus Amilom fra Sverige har
dominert, med bla. seier hvert eneste år fra 94-98 (pluss 91).
Quagraine vinner foran svensken Mikael Pålsson og norske Ronny Arnesen
med en HoBao Hyper7 med Picco motor.
Fra venstre: Pålsson, Quagraine,
Arnesen
2004 - EM for 1:8 Track i Luxemburg
Første A-EM for dette fantastiske anlegget, en av de kuleste banene i
verden! 20 graders dosert sving etter langsiden (kjøres mot klokka) og
en "Laguna Seca sjikane" rett etter dopotet med 2 meters dropp - har du
for stor fart inn der får du en flyvetur! :-) Dansken Martin "Fish"
Christensen kvaler inn til en fin semi, men blir kjørt av banen i
første sving dessverre.
Klikk for større bilder
I 2005 gikk vi i Norge over til å følge EFRA regelverk for 1:12 igjen.
Dvs. 812 gram, kun 4 celler tillatt og 8 minutters kjøretid.
Aktiviteten er nå oppe på et bra nivå igjen.
2005 - OMKs store buggybane
Etter å ha ligget litt brakk etter at den ble først laget for noen år
siden, har en gjeng med 1:8 OR førere virkelig tatt i et krafttak. Den
har aldri sett bedre ut!
Klikk for større bilde (banen
kjøres mot klokka)
2005 - Drifting
RC-utstyr har nå i mange, mange år vært av vært av veldig høy kvalitet.
Det skal nesten godt gjøres å få tak i noe som er dårlig lenger. Og med
produksjon i Østen, spesielt Kina og Japan, faller også prisene
dramatisk. Uten at det går utover kvaliteten. Og det er ikke få som nå
handler mest over nettet, gjerne fra utlandet. Fra Asia ser vi nå en ny
trend som også har nådd Vesten - nemlig "drift cars", hvor det er om å
gjøre å kjøre med konstant hjulspinn gjennom en bane ("drifting"). Det
kom fra fullskala, men er nå på full vei inn i RC også. Sammen med "hot
babes"... Sjekk ut f.eks. www.groovydrift.com om du vil vite
mer. Som i 1:1 er det mye 200SX, Skyline etc. som gjelder.
2Fast2Furious... or 2Ridicolous? :-)
(bare klikk du :-)
Karosserier gjennom 10 år...
Dette er mange (men ikke alle) karosseriene undertegnede har brukt fra
1995 til 2005... det blir noen på ti år...
Klikk for video
2005 - NM-runder for 1:10 OR
Man starter fom. dette året med å kjøre NM over flere løp.
Dette skulle vise seg å bli en vellykket oppskrift. Flere deltakere på
løp, mer prestisje, og man inspirerer førere til å reise til andre
klubber for å kjøre løp. Det er forresten vanlig med runder for
nasjonale mesterskap i samtlige klasser i de fleste land i Europa. Og
innen fullskala racing er dette også tilfellet.
2005 - Nordisk for 1:8 OR i Danmark
Finnen Joseph Quagraine gjør det igjen, nå med en HoBao Hyper7 med
Novarossi P5 motor. Denne karen er en blid, utadvendt og smart fyr. Han
kommer til å produsere sin egen 1:8 OR bil i 2008/2009... Ellers så kan
det nevnes at han plutselig bare bestemte seg en gang for å reise til
USA noen måneder og kjøre løp der. En målbevisst og uredd ung mann!
Dette er også en veldig gjennomtestet bil! Den ble kjørt
kontinuerlig, bortsett fra 6 stopp for bensinfylling, 120 miles (192
km) gjennom ørkenveier. Turen tok 6 timer, dvs. at den holdt en
snitthastighet på 22 mph (35 km/t). En kjørte følgebilen og den andre
satt med en radio og styrte Baja'n! Den må vel kunne sies å være den
røffeste og tøffeste off-road bilen RC-verdenen noensinne har sett!
Release-datoen ble utsatt mange ganger, antakelig for å teste mer og
sikre kvaliteten. I hele 18 måneder ble bilen testet og utviklet! Her er en videosnutt av denne flotte bilen!
2006 - MonsterTrucks som virker - "Truggies"
Dette er noe nytt, en type monster truck som fortsatt har enorme hjul.
Men i motsetning til tidligere utgaver som var mer "veltepettere", så
er disse bredere og lavere. Resultater er en bil som i uvørne hender
fungerer bedre enn en helproff 1:8 OR bil. Ikke så rart med det
"fotavtrykket" og lave tyngdepunktet. Bilene konkurreres med i en egen
klasse, og kjøres på 1:8 OR baner, det later til å være relativt stor
interesse.
Inferno ST Truggy - lavt og
bredt!
2006 - NM 1:8 Track
Etter kvaliken på tørt føre var det kun hundredeler og
tideler som skilte de 4 raskeste, som var Per-Henrik Kjølstad, Terje
Holm, Lars Haugen og Svein Harald Ytternes. Finale: Undertegnede har
for første gang på 12 sesonger endelig litt "tur", og får endelig
gleden av å få den største bøtta i 1:8 klassen. Og det i et øsepøsende
regnvær. Ytternes var raskest, men det handlet i store deler like mye
om å greie å holde bil og ikke minst motor i gang...
Det startet med tidenes jevneste kvalifisering på tørt føre, kun hundredeler skilte de 4 direktekvalifiserte på 5 minutter:
|
Første gang lansert i 1997 | Første gang lansert i 2002 | Kombinasjon av
XX4 og XXX4 (klikk for større bilder) |
Som du ser er XXX4 atskillig lavere og mer moderne enn XX4!
(klikk for større bilder). Men så finnes det selvfølgelig også enda ett
alternativ: X5 - dette er en "modifisert" bil av en 3-parts leverandør
(X-factory), noe som det finnes mange av i dag. Her kombinerer man det
beste av disse to: XXX4s singel reim og XX4s vektfordeling. Pluss et
veldig funksjonelt karosseri. Neida, det er ikke vanskelig å fylle
fritiden for en som er RC-bil interessert! Såkalte "option parts" har
fullstendig tatt av forlengst!
Ellers må det jo nevnes at Losi har kommet med en 1:8 OR buggy i år!
Som både ser veldig bra konstruert ut - og har vist seg veldig
konkurransedyktig. Man skulle nesten tro ting hadde "satt seg" litt nå,
men neida - det skjer fortsatt mye innen RC-bil! Bilen er forøvrig
designet av finnen Jukka Steenari, som jobber for Team Losi - og som
vant VM i Finland i 1999 med sin XX4 - også designet av ham selv.
Team Losi "Eight" 2006
2006 - status for batterier og motorer
NiMh er nå oppe i hele 4.200 mAh. Det hele startet med 1.200, intet
mindre enn utrolig! LiPo vil nok også bli vanlig etterhvert for bil
(har vært veldig mye brukt i RC-fly i noen år nå, og de er helt
suverene!), men foreløpig er det ikke så vanlig. Derimot er børsteløse
systemer (motor + regulator) nå blitt vanlig for RC-bil, og dette er en
kjærkommen teknologi for mange av oss - ikke mer bytting av børster,
dreiing av kommutator, og farvel til pakker som dumper. Børsteløse
systemer er vanvittig mer effektive (ikke varmetap), så ikke bare får
man en konstant ytelse over tid (de slites ikke), kjøretiden blir også
vanvittig mye lengre! For ikke å glemme null vedlikehold! Man kunne
allerede i 2005 bruke disse i konkurranser i Norge, EFRA ventes å
godkjenne dette fom. 2007. Erik Artzen vant NM 1:12 i år med
børsteløst. Om du ikke kjenner teknologien kan vi bare kort nevne at
det er såkalte "3-fas" motorer mot de tradisjonelle "2-fas". Og de
kalles "børsteløse" da det ikke lenger er to børster med fjærer som
presser mot en kommutator, her er det ikke noen kontakt. Så i teorien
er det kun kulelagrene som skal slites, med mindre man overbelaster
motor og regulator.
En børsteløs 3-fas motor - kun viklinger og magneter! |
Hadde jo knapt rukket å skrive dette før 4300 også var kommet... |
Tamiya tar endelig buggy på alvor
De har liksom aldri laget noen ordentlig konkurransedyktig 1:10
elbuggy. HotShot var jo litte grann hot når den kom, men mest pga.
utseendet. Avante var heller ikke helt borte vekk. Men Tamiya har ikke
kunnet hamle opp med "seriøse" biler fra Kyosho, Schumacher, Losi, Ass
osv. Det har også vært tilfellet for el-touring, men for noen år siden
laget de en "limited edition" touring bil - og den var fullt på høyden.
Nå er tiden også endelig kommet for en svært så seriøs buggy! Foreløpig
er det en prototype som heter "TRF501X". Sjekk disse bildene - her er
det mye alu og godsaker! Den har allerede gjort det veldig bra i
konkurranser i Japan samt Pre-Worlds.
Sjekk det karosseriet!
Og enda mindre!
TeamLosi kom på tampen i 2006 med en "palm-sized" RTR truck, med full
fjæring og greier! Disse koster ca. 900 komplett i butikk - hvordan får
de det til så billig? Joda, "made in China"! De siste årene har man
spesielt innen modellfly sett at det meste blir produsert i Kina, mens
markedsføring og distribusjon ofte har hovedsete i USA - en god
kombinasjon!
Klikk på bildet for promo-video! |
Og Veteq'en var ikke død! :-)
Serpent kommer med en ganske så kul og naturtro F1-bil, med liggende
motor! Tror imidlertid dette blir VELDIG glatt å kjøre! F1-karosserier
gir nada downforce, enda godt den har firehjulstrekk! Eller har den
det? Det står på MYTSN at den har tohjulstrekk - men man kan jo se
drivaksler foran!? Tror uansett ikke man skal putte i en for heftig
motor her! Mye av teknikken her stammer fra Serpents Veteq. Nydelig å
se på i alle fall! Kommer både som byggesett og RTR. Den har diff bak,
stabstag foran (justerbart), ventilerte skivebremser bak OG foran (jeg
tipper fremakslingene blir brukt sammen med bremsesystemet :-). Den
blir levert med gummidekk med skuminlegg, tipper at foam dekk vil funke
mye bedre enn disse, og at det vil komme som en option. Sjekk den
fantastiske eksosen - den blir ledet opp for bakutblås, akkurat som på
en ordentlig F1-bil! Dette er forøvrig noe Serpent har puslet med en
stund, se tilbake til 2004...
Mon tro om dette kan bli en billig begynnerklasse? Det står ingen spec
på denne enda, men det ser ut for meg som den har veldig lang
akselavstand, noe som burde gjøre den stabil å kjøre.
Klikk for større bilder
Hvem er norges mestvinnende RC-bil fører?
Hadde tenkt å lage en oversikt og regne litt på dette. Men hvem som
tronet øverst hadde man vel en liten mistanke om... Pr. februar 2007 er
det en kar som innehar - hold deg fast - 23 stk. NM-titler!!! Han har
vunnet i samtlige elektroklasser. Videre har han 4 Nordiske titler. Og
det later ikke til at han har tenkt å gi seg med det... At det er Eirik
Andreassen vi snakker om trenger vi vel ikke å nevne.
Gratulerer! La oss også nevne at Eirik også er en av de mest "fair"
sjåførene du noensinne vil møte - gjør han en feil slipper han
konkurrenten forbi og "starter på nytt"...
Denne norske eneren ligger LANGT foran nestemann på lista, ingen er i
nærheten av hans antall titler. Ser vi oss litt rundt om i verden vet
vi f.eks. at Lamberto Collari er den suverene eneren gjennom tidene hva
1:8 Track angår, bla. med 5 sammenhengende VM titler, slå den! For
elektro er det denne karen som ruver desidert høyest, ta en titt her
(tror bildet er fra 1996):
Veldig trofast "paint scheme"
her! (Klikk for større bilde)
Har ikke regnet på det, men han er nok utvilsomt også den mestvinnende
RC-bilføreren totalt sett! Har hørt historier om at han sto og kjørte 8
timer daglig på Yokomo-fabrikken i USA, mens flere personer ladet
batterier og mekket på utstyret. Han bare kjørte og kjørte... Ellers
vet vel de fleste om Masamis kunster med stikkene? At han kan kjøre med
radioen opp-ned, samt med føttene!
OMKs store buggybane pr. 2006:
Virkelig en flott bane! (kjøres moturs)
2007 - Lille Buggybanen på Hvervenbukta gjenoppstår!
Etter iherdig dugnadsinnsats i løpet av 2006 og 2007 ser nå banen ut
som på bildet nedenfor. Den har fått nytt dekke av jord, gjerdet er
reparert, ny kjøreplattform, flomlys de luxe, et nytt digert hopp. Og
rosinen i pølsa: The Wall of Death - en solid skateboardrampe som er
3,5 meter høy! (verdens høyeste faktisk!)
2007 - nå tar produsentene helt av!
La oss ta en liten "varetelling" for 1:10 Off-road... Etter at alle
produsentene etterhvert har flyttet produksjonen til Kina, med
resulterende lave kostnader og god kvalitet, virker det nå som de
fleste produsentene satser på å lage alle typer biler. Siste nytt (i
september 2007) er at nederlandske Serpent i 2008 skal lage både 1:10
og 1:8 OR biler! Billy Easton, Jörn Neumann, og Gerd Strenge er signet
for å ta seg av OR-biten. Både Billy og Jörn klarer å komme til
A-finalen i Japan VM 2007 med prototypen. De ender som respektive nr. 5
og 10.
Team
Associated kommer høsten'2007 med sin B44, en 4WD 1:10 OR
bil, noe de sa aldri ville skje. Bilen er et samarbeid med JConcepts,
som Jason Ruona driver. Og den er veldig lik Jasons BJ4. B44 tar de tre
beste plassene i VM'2007, med Jared Tebo fra USA som vinner. Noe man
kan kalle en kurant debut! Team Associated ble kjøpt opp av Thunder
Tiger for ikke lenge siden. Thunder Tiger importørene har som et
resultat av dette tatt over Ass distribusjonen, og særlig i Europa er
det merkbart. Ass er nå ikke så lett å finne i butikkene. Gene Husting
trakk seg ut av AE for 8 år siden, han bruker nå tiden til å lage RC
DVD-filmer, se webside her hvor du kan bestille
dine egne eksemplarer. Han hadde kameraet med seg "fra tidenes morgen",
så her er det mye bra! Hans datter, Julie, er sjef for finansavdelingen
i AE nå, og dermed den "øverste". Den ene sønnen hans, Curtis, jobber
også der som leder for produksjonsverkstedet. Den andre sønnen, Steve,
lager websidene. Skikkelig familieforetakende! Gene Husting drev fom.
1972 Associated Electrics sammen med Roger Curtis, som var en av
grunnleggerne. Både Curtis og Husting var suverent gode førere. AE
startet med å lage slotcars.
Ellers er Aero Racing
et nytt merke, fra Belgia. De lager en videreutviklet Durango (Gerd Strenge,
Tyskland) 1:10 OR 4WD bil. Det var en stund litt turbulens rundt dette,
da de først hevdet å ha kjøpt "designet" av Strenge. Noe enkelte senere
benektet. De har uansett fått ordnet opp i det på bakrommet, og vi vil
nok få se suverene biler komme både fra Holland og Belgia! :-) Lee
Martin vant det britiske mesterskapet med en Aero Racing "A-1" allerede
første året, 2007. Bilen var riktignok en prototype frest i alu, og med
mange "alien parts".
Kyosho er også
seriøst på banen igjen med både en 2- og 4-hjulstrekker i 1:10 OR
klassen. Ultima RB5 og Kyosho Lazer ZX-5. Sistnevnte finnes i en "Ready
Set" utgave, og fungerer utmerket! En bil du helt klart kan hevde deg
bra med! Tåler definitvt mye juling også, da den er av plast. Diffene
er helt lukket, og den har kardandrift. For ca. 2.000(!) kroner får man
en ferdigbygd bil med lakkert karosseri, radio, mottaker, servo,
regulator, motor. Det er helt uhørt! :-) Eneste du trenger i tillegg er
batterier og lader. Om du er lysten på å prøve RC er det nå virkelig
bare å løpe og kjøpe!
Gil
Losi Jr
Nok en oppsiktsvekkende nyhet er at Gil Losi Jr. som naturlig nok har
jobbet for Team Losi, er nå gått over til Kyosho. Losi senior solgte
selskapet til Horizon Hobby. Vi vet også at Masaki
Hirosaka (faren til Masami) jobbet i mange, mange år for Yokomo.
Han jobber nå for Kyosho. Masami har ikke vunnet et VM etter denne
"overgangen" til faren. Dette skjedde rett før On-Road VM i Florida
2004. Det var første gang Masaki ble sett i Kyosho klær og sammen med
teamet offentlig. Yokomo og Associatied har forresten i alle år hatt et
nært samarbeid, og bruker mange felles deler. Yokomos 4WD som heter
MR4-BX ligner forøvrig mye på Tamiyas 4WD, dvs. det er nok Tamiya som
har kopiert mye her.
Hot Bodies (=HPI, dvs. de ble
kjøpt opp av HPI i 2006, og er HPIs "racing avdeling") kom i år med en
4WD ved navn D4. Den ser veldig lovende ut, og vant prøve-VM i Japan
med Hayato Matsuzaki fra Japan (som forøvrig senere vant VM 2WD der i
år, med en Ass B4). Konstruksjonen er veldig lik JConcepts BJ4 (og AE
B44). Det må sies at også Kyoshos Lazer nå er blitt veldig lik disse.
Hot Bodeis kommer også straks med en tohjulstrekker.
Schumacher
virker å ha meldt seg litt ut. De har imidlertid en touring bil som
virker bra.
TTech
Predator finnes fortsatt! Hvem husker ikke den fra 80-90 tallet med
liggende dempere og det hele! De kommer i år med sin X11, og briten Tom
Yardy hevder seg fortsatt veldig bra med dette chassiset. Likevel er
det nok en bil for spesielt interesserte.
Team
Losi har ikke levert noe særlig nytt innen denne klassen på
en stund. Deres XXX4 går bra på flate baner, men ikke når det er
dumpete. Deres 10 år gamle XX4 er derimot fortsatt en vinnerbil, helt
utrolig hvor langt forut for sin tid den var! Men nå er den dessverre
"discontinued". Deler skal fortsatt være mulig å få tak i. Deres 2WD
XXX-CR henger også bra med, men det virker som Ass sin B4 er den
dominerende 2WD.
Et merke ved navn Academy har akkurat kommet med en 2WD som heter GV2
Pro, likner mye på B4 og XXX-CR. Sikkert helt kurant, men ikke noe for
racing-miløet antakelig. De har fra før laget en 4WD som heter SB Sport
Pro.
Vi har også nevnt for ikke lenge siden Tamiya.
Videre har vi bitte lille X-factory i USA med sin X-5 som er
en Losi XX4/XXX4 krysning. Samt en X-6 som er en B4 bygd om til
midtmontert motor. De er veldig innovative og kommer med biler som
hevder seg bra. Brian Kinwald, Ellis Stafford m.fl. kjører for disse.
Kinwald har vært for syk til å kjøre på et par år, men ser ut til å
være på vei tilbake.
Atomic Carbon er også et bitte
merke, som akkurat har lansert for salg sin "S4" (Slim Four). Det er et
ombyggingskit for BJ4, meget fancy med chassis i karbon støpt som "tub"
(badekar) samt masse andre fine løsninger. Noe av hovedpoenget er å få
vekten inn i senter. De har også en "S2" som er et kit til B4. Denne er
foreløpig kun prototype, forventes tilgjengelig for kjøp til vinteren.
www.oople.com
har forresten en fantastisk bra oversikt over hva som finnes, med
detaljerte "reviews". Anbefales!
Retro!!!
Det er morsomt å legge merke til at "Tamiya klassikerne" har blitt
produsert på nytt de siste årene, akkurat lik 80-talls originalene!
Såkalte "re-releases". Eneste de har oppgradert er fartskontrollen fra
mekanisk til elektronisk, samt noen få mekaniske detaljer (dogbones i
stedet for sekskant etc). De har passet på å ikke "rasere"
vintage-markedet, og det har de gjort ved å gjøre små endringer - også
på "box art" (tegningene på eskene). Du vil bla. se at "KC Daylighter"
er byttet ut med "Brite Lite". Du kan få kjøpt XR311, The Frog, The
Grasshopper, Hornet etc. Det kommer stadig nye. Det var vært diskutert
mye om også Rough Rider og Bobla kommer - men de fleste tviler på det.
I 2007 kom endelig The Hotshot! Kanskje den kuleste 4WD som er laget,
rent utseendemessig!
Det vil fom. 2008-sesongen bli arrangert en retro-klasse &
samlertreff sammen med NM-rundene i 1:10 offroad, interessen virker å
være stor for dette! Dersom du angrer på at du solgte en gammel bil kan
du ganske sikkert få kjøpt den igjen på ebay!
NIB (ny i eske) koster litt, men å få gleden av å bygge din bardoms bil
på nytt er stor! Se en flott japansk side som heter TimeTunnel hvor man har fått god
dreis på vintage-kjøring. Her er et flott eksempel på en retro-bil som
er oppgradert med bla. dagens type dekk og dempere:
B.A.R. Lucky Strike stylet "TRF"
Tamiya Boomerang, priceless! :-)
Litt om prisutviklingen
En liten prissammenligning (prisstigning, lønnsutvikling etc. er da
IKKE medregnet):
1986 - priser i butikk i Norge | 2007 - priser på nett |
Kr. 1.760,- for en 4WD Tamiya Supershot | Kr. 1.705,- for en 4WD Team Associated B44 |
Kr. 274,- for en 7,2 volts 1200 mAh batteripakke | Kr. 302 for en 7,2 volts 4200 mAh batteripakke |
Kr. 675,- for en Acoms radio/mottaker/2 servoer | Kr. 825 for en Spektrum DX2.0 sender/mottaker/servo |
Kr. 2.709 TOTALT | Kr. 2.832 TOTALT |
Prisene er altså "uforandret". Men tar vi hensyn til at det
er over 20 år må vi vel kunne konkludere med at prisene er senket til
noe mellom 1/2 og 1/4 av prisen "i gamle dager"! Så det er bare å løpe
til butikken!
Artikkel i Aftenposten 2. mai 2007:
(klikk for større bilde)
2007 - eksplosive saker!
6. november 2007 kunne man lese at Norges Motorsportforbund stanser all
konkurranseaktivitet og anbefaler stans i trening, for samtlige
elektrisk drevne biler umiddelbart. Med bakgrunn fra informasjon gitt
av blant annet Orion og LRP (store distributører internasjonalt av
batterier til RC-sporten), under EFRAs AGM-møte 3.-4. November og
rapport fra NorgesCup-runden i Spydeberg 4. November, ble all
konkurransekjøring for elektro-biler i Norge umiddelbart innstillt
midlertidig. Årsaken var sikkerheten. Det ble rapportert en rekke
tilfeller over hele Europa, om batterier som eksploderer under
lading/kjøring. Dette var ikke ”kinaputter” som lager ett lite
”fyrverkeri”, men ett reelt problem hvor store skader kan oppstå. Det
ble ikke rapportert om store personskader, men dette skyldtes kun
flaks. Under Norgescup-runden i Spydebert 4. November, ble det
rapportert hele tre tilfeller av eksploderende batterier. Og enkelte
måtte børste batteristøv utav håret TO ganger! Visstnok skal det være
IB (Intellect) celler som var det store problemet. EFRA tok tak i
dette, og batterilisten ble formelig strøket, og en ny liste utgitt pr.
1. april 2008 med "nye" godkjente batterier.
2007 - NM i Fuel Track på nyåpnet bane i Spydeberg
Solberg territory! Les hele saken i løpsrapporten!
Klikk for større bilder!
2007 - Vintage julebord i Trondheim!
Etter hektisk aktivitet på TRCBKs forum høsten 2007 lyktes det å skrape
sammen veldig mange av den gamle gjengen fra 80- og 90-tallet! Og i den
anledning kom det frem masse gamle bilder, klubbaviser, historier - og
ikke minst den gamle Tamiya Cup videoen fra 1987 med selveste Petter
Solberg! Gjengen hadde en trivelig kveld med først et besøk hos Kåre og
Irene Windsheimer som driver gode gamle Hobby Shop, gokart kjøring
(undertegnede vant selvfølgelig :-), og til slutt en bedre middag på
Chablis på Bakklandet. Hadde på forhånd sett for meg et besøk hos Rune
Eggen, for å se hans store samling modellbiler. Husker han hadde en bra
samling allerede på 80-tallet, med glassmonter og de hele. The Holy
Grail var hans CRP boble! Og så viste det seg at han hadde solgt alt
sammen... :-( Ellers så må jeg si meg svært overrasket over at Kåre nå
hører utmerket! For 20 år siden måtte man ikke bare bøye nakken grunnet
lav takhøyde i Lillebryggen, men man måtte også lene seg frem over
disken og snakket høyt og tydelig til Kåre. Høreapparat er tingen
tydeligvis! :-D
Her ser vi gamlekara! De fleste drar sikkert kjensel på både Øystein
Asphjell og Ketil Pettersen her?
Her er bilder fra julebordet:
Nydelig vintervær i Trønderstaden! |
Rune Eggens nye "RC" :-) |
Innendørs gokart på Hegstadmyra! |
Ærverdige Hobby Shop i Prinsens gate |
Velkommen inn! :-) |
Gjengen på besøk! |
En hederspris, blomster og vin til Kåre og Irene! |
Plaketten for trofast innsats i alle år! |
Fortsatt CRP deler på lager!!! |
Klikk på bildene for større bilder!
Fra talen til Kåre og Irene, skrevet av Øystein Asphjell, lest opp av Svein Harald Ytternes: Kåre startet gesjeften i en liten kiosk på Lilleby i etterkrigsårene. Han kjørte sin Vespa over til Østersund, handlet inn plastmodellsett og kjørte tilbake og solgte. Snakk om imponerende pågangsmot! Her snakker vi om en butikk som ble bygget opp sten for sten. Butikken ble formelt etablert i 1958. De flyttet til Lillebryggen i Kjøpmannsgata, med lav takhøyde og høy servicegrad. Nøkternhet og ryddighet har bygget denne butikken fra ingenting og til det den er i dag. Og i dag holder de til sentralt i Prinsens gt. Jeg har mange gode
minner fra tiden da jeg jobbet der som ekstrahjelp. Det var nøyaktighet
på 50-øringen, og kortterminal hadde man ingen som helst tro på. Husker
også at postordre var noe han var skeptisk til. Norwegian Modellers og
slikt! Og var veldig klar på at lokalt er best! Selv om det koster litt
mer. Og det at de har stått imot postordre og netthandel, og greid å
bestå som den lokale bastionen de er, det er bare å ta av seg hatten!
Service, reparasjoner og utvalg uten sidestykke! Videre har de alltid
fremstått som dønn ærlige -100 prosent til å stole på! Ikke noen som
ville ha lurt konfirmasjonpengene fra en unggutt. Dere har alltid gitt
riktig og nøktern guiding til alle, og har tenkt langsiktig. Ikke noen
typisk selger med fokus på kortsiktig gevinst. Noen som foreldre også
kunne stole på! Hils veldig veldig mye fra meg! Si at jeg kommer innom med en stor klem og takk i romjulen! |
Her er en link til flere gamle bilder fra Trondheim, lastet opp av Jens Lien til flickr
For de som er spesielt interessert, så kan du her lese alt som ble sagt på TRCBKs forum høsten 2007 (serveren trynet, så dette er en backup jeg heldigvis tok av det). NB! Den interne linkingen funker ikke, så du må klikke deg inn på én og én side fra denne oversikten:Side 1 | Side 10 |
Side 2 | Side 11 |
Side 3 | Side 12 |
Side 4 | Side 13 |
Side 5 | Side 14 |
Side 6 | Side 15 |
Side 7 | Side 16 |
Side 8 | Side 17 |
Side 9 |
Men det var jo en annen flott butikk i hin hårde dager! Nemlig
Belboe & Jensen. Vet ikke når de la ned, men her er et bilde
fra ca. 1977 av butikken i Tordenskiolds gt. 17. Husker at de som drev
butikken var godt tilårskomne allerede på 80-tallet, så de gikk kanskje
rett og slett av med pensjon? :-) Flott og stor butikk, med mange og
store vinduer. Kunne stå veeeeeeeeeeeeeldig lenge utenfor og se på
Tamiya videoene som rullet og gikk på en TV i vinduet... Fant disse
bildene på flickr, lagt ut av Byantikvaren i Trondheim! Om noen greier
å spore opp et bilde av Lillebryggen også, så hadde det vært supert!
Strøken butikk! Klikk for større
bilde!
2008 - kanskje har ikke Schumacher meldt seg
helt ut likevel?
Vi nevnte i 2007 at denne engelske produsenten ikke har vært aktiv på
elbuggy-fronten på lang tid. Men nå ser det ut som noe er på gang:
Bilde fra Schumachers stand på
Nürnberg-messa i februar 2008
Det ble dessverre ikke vist noen ny prototype av katta... men den ble
solgt på sensommeren/høsten 2008.
Serpent lanserte på samme messe sin aller første 1:12 Track bil, dvs.
man fikk ikke se "under the hood". Alt man fikk se var dette:
Det er stor konkurranse om dagen, og flere velger nå å kun la
forhandlerne få se nyvinningene, slik at konkurrentene får korte tid på
seg til å evt. kopiere nye løsninger. "S120" ble tilgjengelig på
sensommeren/høsten 2008. Slik så chassiset ut:
"Rear pod"en er maskinert av ETT
stykke aluminium, hyfsad!
Justeringen
av T-bar'en er noe helt nytt. Det er en "slider" som man kan justere
stivheten med.
I min fartstid innen RC-biler (fra midten av 80-tallet frem til i dag)
har jeg aldri opplevd maken til tilbud av biler og utstyr. Det er
veldig vanskelig å få med seg alt som skjer. Og det er også veldig
vanskelig å bestemme seg for hva man skal kjøre. Går vi noen få år
tilbake i tid var det. f.eks. innen elektro off-road stort sett bare
Losi eller Associated å reellt velge imellom. Mens nå finnes det så mye
bra og spennende at man lett blir "Vinglepetter" og ikke greier å
bestemme seg :-) Her er bilder av Serpents aller første elektrobuggy
(edit: vi trodde i alle fall at det skulle bli det), først vist på
Nürnberg-messa i februar 2008:
Batterier er allerede i februar'2008 nå oppe i 5300 mAh!
Fom. 2009 vil sannsynligvis EFRA tillate LiPo-batterier, men det
gjenstår enda å se. I USA har man allerede fom. 2008-sesongen tillatt
bruk av LiPo i enkelte klasser, og det ser ut til å ha fungert helt
fint. De nyeste LiPo-pakkene er laget med "nobs" under, slik at de
enkelt passer i bilene som er laget for de "gamle" runde cellene.
Videre finnes det også saddle packs. De som har andre konfigurasjoner,
som 4-2 etc. vil slite litt... Det er vel også litt usikkert hvordan
det blir for klasser som p.t. kjører med 4 eller 5 celler. Tiden vil
vise!
I midten av mars la Schumacher endelig ut noen bilder av sin prototype
på den gjenoppstådte katta si! Den vil komme i to versjoner, en for 4+2
NiMH og en for LiPo. De har gjort et par geniale trekk her: Alt av
drivverket er flyttet opp, slik at man kan plassere de tunge
komponentene som motor og batterier helt fritt. Den har tre drivreimer.
Og rosinen i pølsa: motoren roterer samme vei som hjulene, noe som
visstnok skal gi meget gode hoppe-egenskaper. Det er nok mange gamle
travere med et tidligere forhold til Schumacher CAT som bare må ha
denne bilen! :-)
Klikk for større bilder!
2008 - børsteløse 1:8 biler
Vi har kunnet lese om på forum et par år nå om folk som har bygget om
sine 1:8 buggier til elektrisk drift. Dvs. vha. store børsteløse
motorer, regulatorer, og LiPo batterier. Produsenter som Novak leverer
ferdig conversion kits for dette. Det finnes også noen små produsenter
som lager komplette biler. Om ikke lenge vil også de store produsentene
komme med dette, bla. Losi er observert under testing.
Men her er det første conversion kit'et for 1:8 On-road!
Det er fra SpeedPassion, og heter Silver Arrow. Som vi ser er tanken
byttet ut med en stor LiPo pakke :-) Første kit er for Serpent 960.
Noe av årsaken til dette er selvsagt den ekstreme ytelsen til
LiPo/børsteløst. Det er også veldig vedlikeholdsfritt og lett å få til
å virke (ingen innkjøring, justering av forgasser, clutch osv). Videre
så er det veldig gunstig der hvor det bor folk i nærheten av banen.
Dette er lydløst! :-) Det ble på EFRAs AGM (årmøte) snakket endel om
økende støyproblemer, og stadige anlegg som legges ned grunnet dette.
De se derfor på muligheten for å enten lage forbrenningsmotorer som går
på vanlig bensin. Eventuelt å kun kjøre med batteridrift... time will
show!
2008 - endelig et retro løp i Norge!
Sammen med NM-runden for 1:10 OR ble det i juni avholdt en utstilling
samt løpsskjøring med gamle klenodier! Du kan lese en full rapport fra løpet her!
En B.A.R. Honda Hotshot!
2008 - det blir ikke avholdt NM i "urklassen" 1:8 Track
Det har vært arrangert NM i denne klassen siden 1983. Dette er den
eldste og kanskje mest prestisjetunge RC-bil klassen. Utvilsomt den
raskeste av dem alle med motorer som yter 50.000 omdreininger pr.
minutt og forflytter bilene fra 0-100 km/t på 1,4 sekunder. Seksjonen
for RC-bil i NMF fant på egen hånd ut at man skulle øke kravet til
minimumsdeltakelse til 15 mot tidligere 10. Dette for å tilfredsstille
kravet om en eventuell kongepokal. Dermed fikk de
13 påmeldte ikke kjøre noe NM dette året... synd og skam! Vi får håpe
at seksjonsstyret for fremtiden kun forholder seg til det som blir
stemt over på Motorsportkonferansen hver høst...
2008 - EM for 1:8 Track i Valencia, Spania
Jernej Vuga beviser en gang for alle at også "vanlige
dødelige" kan bli europamester! Han viste en stor håndfull
fabrikksførere og levende legender at de ikke er uslåelige. Han vant
B-EM året før på hjemmebane i Slovenia. TQ i EM var Massimo Fantini (I)
med Serpent 960 foran Ielasi med Shepherd Velox, deretter Andrea Pirani
(I) med Mugen, så Oskar Cabezas (S) med Serpent. Løpets uheldigste må
være italienske Daniele Ielasi som ledet mesteparten av løpet. Når han
var 3 svinger fra målgang ville ikke mottakerbatteriet mer... og den
sympatiske slovakeren dundrer forbi med sin Novarossi-motoriserte Mugen
MRX-4X. Han visste ikke at han hadde vunnet før etter målgang. Ielasi
hadde en runde ledelse, og han trodde derfor at han hadde passert
målstreken før han :-) Uansett en fantastisk prestasjon av Vuga!!! Han
uttalte selv at "det er positivt at et nytt ansikt vinner" :-) Ellers
så hører det med til historien at Vuga ikke var top-2 i semi, han gikk
videre på tid. Bare man kommer til A-finale kan alt skje... Her er et referat fra løpet.
En meget overraskende men hyggelig seier til Jernej Vuga fra Slovenia! |
Fra venstre: 2. plass Walter Salemi(I), 1. plass Jernej Vuga, 3. plass Andrea Christiani(I) |
En veldig glad Daniele Ielasi, vel fortjent! |
Fra venstre: 2. plass Chris Tosolini(USA), 1. plass Daniele Ielasi, 3. plass Martin Hudy(SL) |
2008 - Losi 8ight-E
Og så var den her! 28. august kunne man lese på www.redrc.net om at
Team Losi nå har lansert en ferdig elektrisk ("E") versjon av sin gode
8ight (1:8 OR). Dvs. at den leveres ferdig med en regulator og
børsteløs motor. Den er en "race roller" som betyr at den er
ferdigbygget og lakkert fra fabrikk, men man må skaffe til veie
kjørebatteri (LiPo) og radioutstyr selv. Pris ca. USD 900, altså NOK
4.000 med dagens kurs.
2008 - VM for 1:8 OR i Charlotte, North Carolina, USA
Atsushi Hara vinner og tar dermed sin andre VM-tittel. Han kjørte en
helt ny Hot Bodies D8. Japaneren er mest kjent fra elektrotouring, og
satte en effektiv stopper for den forventede amerikanske dominansen ved
å jobbe seg frem i tetsjiktet allrede halvveis i den timeslange
finalen. En etter en måtte de gi tapt... inklusive amerikaneren Mike
Truhe. Hara vinner ett sekund foran Truhe og hans Losi, med den
europeiske mesteren fra frankrike, Renaud Savoya, på en tredjeplass 15
sekunder bak der igjen.
Fra venstre: Truhe, Hara, Savoya
(ser ikke damen til høyre VELDIG stor ut forresten?)
2008 - Silly Season igjen?
8. oktober 2009 kan man lese på www.redrc.net at "Team Durango" er
grunnlagt... Først skulle Aero ha et samarbeid med Gerd Strenge, deres
A-1 er jo helt lik Durangoen... men så ble det "samarbedet" brutt og
Aero fortsatte på egenhånd. Den bilen er nå i full produksjon og for
salg. Deretter ble Gerd Strenge ansatt hos Serpent for å utvikle 1:10
og 1:8 buggier... På Nürnberg messen (leketøysmesse) ble da også
Serpents S500 vist for første gang, og det er en videreutvikling av
Strenges Durango. Men så har ryktene begynt å svirre på nettet om at
Serpent er i økonomiske problemer, at de fortsetter med å flytte all
produksjon til Asia, at de fornyer distribusjonsnettet i USA. Noen
hevder også at Serpent er konkurs... hva som er realiteten vites ikke.
Men nå kom det altså en pressemelding fra Strenge selv som bekrefter at
han er ute av Serpent. Billy Easton skal også ha kjørt med en TQ Racing
SX8 i VM i år. La oss i alle fall håpe at Ronald Baar og Michael Salven
greier å holde liv i Serpent! Men de kommer nok ikke med noen buggy med
det første...
I pressemeldingen står det å lese: "Gerd Strenge og Michael Vollmer er
stolte av å kunne annonsere etableringen av selskapet Team Durango.
Team Durango navnet har eksistert siden 1999 når den første Durango 4WD
buggyen ble laget av Gerd Strenge. Det som fulgte var en veldig
suksessrik historie med nasjonale og internasjonale seire, inkludert
seire i det tyske og australske nasjonale mesterskapet, og høydepunktet
var når den talentfulle tyskeren Jörn Neumann vant EM i 2004 i Italia.
Selv om den kun har vært tilgjengelig som en håndlaget prototype så har
Durango 1:10 4WD buggyen hatt en stor tilhengerskare i buggymiljøet og
er en av de mest ettertraktede bilene på planeten. Det samme gjelder
for Team Durango 1:8 skala nitro buggyen som har eksistert i nesten to
år nå. Prototypen ikke bare vant Pro-Line Dirt Challenge i 2007 i UK
men har også mange gode plasseringer i nasjonale og internasjonale løp.
Begge bilene, som heter DEX410 1:10 elektrobuggy og DNX408 1:8
nitrobuggy, skal snart lanseres under det nye navnet Team Durango. Men
det er mer: Team Durango utvikler også en 1:8 skala nitro tryggy og
jobber også med produkte som en Jörn Neumann signatur serie med
verktøy, nyttige og innovative nøkler, promoteringsmateriale og mye
mer."
Hvor skal dette ende???
Fra venstre: Strenge og Vollmer.
De har greid å lage en T-skjorte i alle fall... Forøvrig et veldig
uprofft bilde...
2008 - Pressemelding fra Serpent - er de virkelig gått
konk?
16. oktober kan man lese "sannheten" fra fabrikken selv:
Klikk for større bilde!
På www.neobuggy.net
kunne man lese dette:
-altså ingen buggyer fra Serpent dessverre...
På www.redrc.net
kunne man lese dette:
-Billy Easton fortsetter altså for dem. Og de sier de har noen
spennende nye prosjekter på gang... ikke godt å si hva det er...
2008 - VM for elektro onroad i Bankok, Thailand
Alle vet hvem Masami Hirosaka er... men legg deg et nytt navn på
minnet: Naoto Matsukura! Denne 15-åringen fra Japan kommer du til å
høre mye om i årene som kommer! Han ble i år kronet til tidenes yngste
IFMAR verdensmester! Han er Masami og Yokomos protegé, snakker om
supertalent!
Dette var også første gang at VM for 1:12 kjøres på asfalt, og
skuffende nok stilte så lite som kun 49(!) førere til start. Men alle
de beste var til stede!
2008 - litt om "RTR" og priser
Som allerede nevnt så er vi nå på nok en boom innen RC biler. Det hele
startet med noen innovatører som laget hjemmelagde greier. Så kom en
drøss av produsenter, og det tok av... deretter forsvant mange av de
tidlige produsentene. Så hadde vi et par tiåer med hovesaklig de store
som f.eks. Tamia, Associated, Losi, Serpent, Mugen osv. Og de holdt seg
ganske så trofaste ved sin lest og laget det de var best på i
konkurransesammenheng. Noen av de seriøse falt også ifra slik som PB,
AYK, BMT, SG osv. Nå ser vi to ting: Stadig nye produsenter. Og alle
går nå mot å lage alt. Og prisnedgangen (hovedsaklig takket være
produksjon i Asia nå) ser ikke ut til å stoppe. Se bare på denne
annonen fra bladet Modell og elektronikk fra 2008:
klikk for større bilde!
Som du ser så kan du altså nå få kjøpt en 1:8 Off-road buggy RTR (Ready
To Run) for 3.000 kroner! I Norge! Vi har jo sett sykt lave nettpriser,
men nå får du altså varene til samme pris over disk hjemme i
gamlelandet! "Normalt" skulle byggesettet ha kostet det dobbelte. Men
for 3 laks får du altså bilen ferdig bygget og lakket, og med
radioutstyr, snorstart fuel motor og potte. Bare å fylle tanken og
starte! Dessverre ser vi ikke de samme lave tilbudene for fuel track,
der må man fort ut med 15.000 for å komme igang. Dette gjør så klart at
fuel off-road har hatt den største økningen i antall førere i det
siste. Det er ikke unormalt nå å ha 80 deltakere på et vanlig NorgesCup
løp!!! Mens fuel track gjerne har 10-30 deltakere.