2010 - Grenit Audi Timer, et fantastisk svensk produkt! Vi har fra før lest om Serpents datalogger DRX-2000, som
ble for kompleks og tidkrevende. De fleste kjører en tank eller
batteripakke på trening, og skriver så ut rundetidene etterpå. Ulempen
med det er at du får ikke feedback der og da på hver eneste runde. OK,
de gode svenskene har alltid med "farsjan" som klokker og roper opp
hver runde. Dette systemet består av en transponder i bilen, samt en
infrarød mottaker du plasserer ved siden av banen (du må ta hull i
karosseriet eller ha den utenpå, da den må ha fri sikt). Så har du en
fører modul i lomma, med headset. En damestemme leser så opp
rundetidene ved passering - genialt enkelt og fantastisk effektivt på
trening! Dessverre så ser vi allerede i 2011 at de har lagt ned
produksjonen :-(Klikk her for å lese manualen!
2010 - Elbuggybanen på Hvervenbukta i Oslo får kunstgressdekke 1:10 OR klassen har nå vokst seg så stor at jordbane
ikke lenger er liv laga. En nypreppet bane er et bombekrater allerede
på fredagstreningen før en løpshelg... Baneansvarlig Aleksander Estdahl
får tak i brukt kunstgress fra Elverum, og får også lurt inn en
minigraver fra bak verkstedet på Motorsenteret. Dermed kan hele området
planeres, og kunstgress legges over det hele. Det blir en tilnærmet
vedlikeholdsfri bane :-) Aldri mer oppkjørt!
2010 - de første bildene av Serpent S811 Cobra offentliggjøres 8. januar 2010 ble disse lagt ut p redRC. Noe "retro"
utseende, men det blir sikkert en konkurransedyktig bil.Og
helt klart en større suksess en den første Cobra'en deres!
Dette er Serpent Cobra anno 1983
2010 - Schumacher nå også med 2WD
13. januar 2010 kunne man lese på redRC at den sangomsuste "Cougar" nå
er tilbake! Den vil hete "Cougar SV". Blir nok i likhet med den nye
katta en innovativ og konkurransedyktig bil! ...Jepp, den vinner det
britiske mersterskapet i 2010 rattet at Tom "The Beetle" Cockerill!
2010 - Tamiya kommer endelig med en TRF 2WD i 1:10 OR,
"201X"
Nok en flott kvalitetsbil fra Tamiya, og dette er vel egentlig også den
første "100% seriøse konkurransebilen" de noensinne har laget! Layouten
er veldig lik en Team Associated B4.
2010 - "Fish" gjør sitt beste resultat noensinne!
Uten noen "unnskyldninger" i form av værforhold eller noe annet - så
kvaler han inn som nr. 2 og vinner kontrollert 1 runde foran nestemann!
8 år etter at han vant EM i 1:10 TR 235mm på samme bane, på Väst-8 i
Gøteborg, så vinner den blide og proffe dansken en av de mest gjeve
EM-titlene innen RC motorsport, nemlig 1:10 TR 200mm! Han vant også
Nordisk 1 måned tidligere på samme bane.Utstyret er den italienske
Capricorn Lab-C01 med Capricorn motor og dekk. På andreplass kom
Alexander Hagberg (S) og på tredje Robert Pietsch (T). Norske Frank
Andersen gjorde et kjemperesultat med en 5. plass. Vår unge og lovende
Adrian Berntsen var faktisk raskest på trening, men greide ikke å
direktekvale, og røk ut i semi dessverre. Den blide dansken legger
radioen på hylla etter å ha nådd sitt store mål. Vi får se om han
greier å holde seg unna... :-)
1. Martin Christensen – 172 Laps in 45:00.455
(Capricorn/Capricorn)
2. Alexander Hagberg – 171 Laps in 45:09.326 (Xray/Max)
3. Robert Pietsch – 169 Laps in 45:14.492 (Mugen/Novarossi)
4. Dirk Wischnewski – 167 Laps in 45:15.503 (Xray/Orcan) 5. Frank Andersen – 165 Laps in 45:04.610 (Xray/Max)
6. Manuel Huber – 165 Laps in 45:04.934 (Xray/Max) 7. Teemu Leino – 131 Laps in 45:01.945 (Xray/Team Orion)
8. Daniele Ielasi – 83 Laps in 23:39.144 (Shepherd/IDM)
9. Marc Rheinard – 5 Laps in 1:18.971 (Shepherd/Novarossi)
10.Gerard Kandelhart – 0 Laps in 0:00.000 (Xray/Orcan)
Klikk for større bilder
Innherreds (nord trøndelag) nye bane på Norge Rundt Her kan du se et klipp fra NRK 1.
oktober 2010 der primus motor Stein Ove Nordahl viser frem norges beste
off-road anlegg i Norge. Og klubben og anlegget er også bygget opp på
rekordtid! Her har man gjort alt riktig fra første stund!
Arnes RC Museum flyttes
November 2010 åpner dette på nytt i Minicars lokaler i Enkøping,
Sverige. Det anbefales på det varmeste å ta en tur! Han har en meget
severdig samling klenodier!
Utvikling av websidene til forbundet
NrcBF opphørte jo i 2003, og vi gikk inn i Motorsportforbundet, som
igjen er underlagt Norges Idrettsforbund. Våre egne websider ble derfor
etterhvert lagt ned, og vi fikk en egen seksjon under NMFs web. Men har
kan du se hvordan de har sett ut opp gjennom årene (klikk for større
bilder):
NrcBF anno 1999. Frank er webmaster, og hadde i mange år dratt lasset
mer eller mindre helt alene. Han står også bak rundetellingsprogrammet
ProLap, og han hadde laget et opplegg hvor klubbene kunne putte inn en
diskett i PC'en, og race-filene ble da automatisk utsendt og publisert
på web!
Ronny Nyhus var webmaster og laget denne layouten ca. 2002. Vi var da i
ferd med å bli innlemmet i NMF systemet. Vi skulle komme til å beholde
våre NrcBF sider ganske lenge, selv etter innlemmelse i NMF. Og selv
den dag i dag (2010) så bruker seksjonsstyret @nrcbf.no mail adressen
:-)
Denne versjonen er fra 2003, og er laget av daværende webmaster Espen
Grimsgaard. Mannen som også står bak nordens største RC-forum, nemlig radiostyrt.no.
Dette er etter min mening de flotteste websidene vi har hatt for
radiostyrt bilsport - lekkert! :-)
Dette er fra 2009 og Avdelingsforbundet for Radiostyrt Motorsport sine
sider. Forsåvidt fine sider, men ikke lette å finne frem i. Samt at
seksjonsstyret (våre innvalgte) hadde liten eller ingen mulighet for
egen redigering.
NMF legger i 2010 om til nytt Stevneadministrasjonssystem, og også ny
webløsning i den sammenheng. Forhåpentligvis vil den nye løsningen på
sikt bli bedre enn den gamle.
Oppstartlogoen til Frank Andersens gode gamle ProLap
program for tidtakning. Dette var det eneste som ble brukt i Norge og
andre land i mange, mange år. I 2007 la Frank ned utviklingen av
programmet, og alle klubbene gikk over til en enhetssoftware i form av
det sveitiske RCM.
www.waybackmachine.org
er forresten et fantastisk verktøy! Her kan du skrive inn en gammel
webadresse og med stor sannsynlighet kunne få se en side igjen som ikke
finnes lenger!
2011 - interne stridigheter hos Team Durango?
RedRC kan 28. januar overraskende melde om at Michael Vollmer forlater
Durango grunnet uenigheter. Han skal fortsette med sitt eget selskap
Revolution Design, og tilbyr sine tjenester til alle RC produsenter som
måtte være interesserte. På meg virker det som Team Durango satser
stort, og det må jo også koste å knytte opp alle disse store førerne.
Noen må ha skutt inn mye kapital der... Litt urovekkende at Vollmer,
som var grunnleggeren sammen med Strenge, allerede nå er ute. Kan det
tenkes at Herr Stenge er litt for streng? :-)
2011 - TLR 22
Pr. mars 2011 er de første bilene kommet i butikkhyllene i europa.
Endelig var Losi kommet på banen med en ny 1:10 off-road bil igjen.
Først vist på Nürnberg-messa høsten’2010. Dette er den første
serieproduserte bilen med opsjon både for bak- og midtmotor plassering.
Alu chassis, pluss mange andre nyvinninger. Bilen markerer også et
strategi-skifte hos Team Losi. De har nå skilt businessen i ”Losi” som
er RTR/fun orientert. Og TLR = Team Losi Racing, som tar seg av seriøs
racing. Litt som Tamiya TRF egentlig. Eirik Andreassen er nå endelig
tilbake i salen, og skal ratte en 22 i 2011! Det er nå stor spenning
knyttet til om TLR også kommer med en ny 4WD, deres XX-4 (som fortsatt
er deres beste) er nå 14 år gammel, det er på tide med en oppdatering!
Og VM i år gå i Finland, på banen hvor Jukka Steenari vant VM en gang i
tiden... det ser også ut som 22 har deler som er kompatible med en 4WD
(plass til aksling gjennom hub'ene foran).
Pietsch - den nye Collari? TQ også i forreige VM + 200mm! Bare "slengte
seg med"
2011 - våre kjære gamle helter
Desverre så begynner vår RC historie nå å bli så gammel at noen av
pionerene går bort. I år døde både Mike Reedy, Mr. Picc og Ted Longshaw.
Reedy er kjent for sine elektromotorer og batterier, og førere med
Reedy produkter har tatt 28 VM-titler! En storhet i sporten og med en
øye for nye talenter. Hans "Reedy Race" og "Reedy Party" er vel også en
god og lang tradisjon i USA.
Gualtiero er grunnleggeren av Picco Micromotori fra tidlig 80-tallet.
Han har vært med på å utvikle våre totaktere til det de er i dag. Han
har alltid vært ivrig med linestyrte biler, og har fortsatt
verdensrekorden fra 2009 på 344 km/t.
Begge disse to gikk bort grunnet sykdom, og de rakk ikke å bli mer enn
70 (Mike) og 71 (Gualtiero) gamle.
Ted Longshaw var intet ringere enn grunnleggeren av IFMAR, og har gjort
utrolig mye for RC sporten både lokalt og globalt. Han ble 85 år gammel.
Hvil i fred gutter!
2011 - Kyoshos Plazma er tilbake
Ingen stor nyhet kanskje, da alle lager alt nå. Men morsomt å se at
også Kyosho hiver seg på 1:12 igjen, og at de vekker til live igjen det
gamle navnet. Akkurat som de gjorde når Fantom 1:8 TR sto opp igjen fra
de døde :-)
2011 - Internett for fullt
Oslo Modellbilklubb har nå live webcam (kom på den første
banen i 2010) på sine tre baner. I tillegg til trådløst gjestenett for
Internett. Telling står også alltid på, slik at man vha. AMT IT timing
utstyr på banen og MyLaps på web kan gå inn og se på sine rundetider
etterpå (eller der og da om man har med seg en laptop). Andre igjen
bruker Grenit IT (svensk) sitt system for sekundering rett på øret, noe
som gir fantastisk treningsutbytte. "Live" påmelding på løp samt
resultater via myRCM har nå eksistert i flere år.
Er det noen kjente på banen? Hvordan er været akkurat nå?
Klikk for større bilder!
2011 - Norges første innendørs leirebane
Mustit med alltid blide Magne Kobbervik som primus motor får til et
digert helsårsanlegg for 1:10 OR i Moss. Dette lukter det
"international" av!
2011 - VRC Pro lanseres
16. september 2011 kom det en nyhetsmail om at den nye versjonen nå er
klar til bruk! Det er nå mye mer "rundt" selve kjøringen (sette sammen
utstyr, mekke osv).
2012 - nok en nordmann på
pallen i "Winternats" - denne gangen på asfalt Tom
Erik Haaversen fra Kristiansand tar turen "over there" for å prøve
lykken... Her en en liten rapport fra han: Planen var å reise på
familieferie i 2 uker slik at jeg kunne bruke de 4-5 dagene
der
på løpet mens resten av familien drev med andre ting. Hadde alliert meg
med Uriah Murnan på forhånd (murnanmodified.com) og han skulle være
mekk for meg med ny Murnan motor. Da jeg kom til banen så tenkte jeg
hva i helv... indre og ytre bane skiller i metall! En feil her så blir
ikke bare bilen ødelagt men man blir liggende i banen også.
Kjørte
Xray på den tiden men hadde veldig lyst til å prøve Capricorn sin nye
bil, og endte opp med å kjøpe ny bil og bygge den på banen. Måtte også
kjøre inn motor (pre-run) Murnan Novarossi, mistet med dette en del av
treningen. Jeg tenkte mer frem mot kommende sesong hjemme enn og få til
så mye her. Når jeg først kom meg på banen så gikk det veldig bra,
Murnan ble rett og slett litt sjokkert, jeg aldri vært der før og
kjørte så bra med en gang. Fikk kjørt meg og motor inn, og Murnan var
veldig fornøyd. Det varte ikke lenge før Patricio (Capricorn) også kom
bort, han fikk jeg satt i gang til å bygge clutch for meg :-)
Slet
litt med oppsett på bilen, var litt vanskelig og stikkent grep. Fikk da
ikke helt den progresjonen jeg kunne hatt. Kanskje det reddet meg litt
også, ble vertfall en fin plassering til slutt - en tredjeplass og
pallen. Syns det er kult og mimre litt med de bildene av og til, i den
finalen så er det mange VM og EM titler i alle mulige klasser. Hadde
vel ikke tempo til de raskeste men med en bane som er nådeløs for feil
så klarte jeg meg veldig bra. Tror ikke noen andre normen har vært der,
det er noen svensker har jeg sett. Tror faktisk de var litt imponert,
veldig med gratulasjoner etterpå.
2012 - nye underlag for
1:10 OR
Radøy i Bergen har allerede konvertert til kunstgress. Og nå gjør man
det samme på Hvervenbukta. Vi fikk tak i gratis brukt kunstgress fra en
fotballbane i Oslo som skulle bytte dekke. Disse var da "ferdig" med
sang og gummikuler, og det måtte en minigraver til får å greie å flytte
på disse rullene. Hele banen ble dekket, deretter setter man en trasé
vha dreneringsrør, settter ut hopp, curbs etc. Det er flere fordeler
med dette dekket vs naturunderlag:
-Nesten vedlikeholdsfritt. Med naturunderlag må det kjøres på mer
masse, blandes inn Dustex, planeres ut, vannes, valses. Og likevel blir
det fort helt oppkjørt på bare én løpshelg.
-Veldig liten dekkslitasje.
-Drenerer vann veldig bra, samt at grepet er godt selv på vått føre.
Rundetidene er bare 1-2 sek dårligere enn på tørt.
-Veldig heftig og morsomt å kjøre på! Det går så det griner! :-)
-Forlenger sesongen da grepet er høyt selv om det er kaldt! Her kan du
se en liten videosnutt fra slutten av november i 2012:
2012 - Small Size goes BIG!
Gamle ærverdige Small Size på Lilletorget er en av de få RC butikkene i
Norge som har overlevd i kampen mot utenlands netthandel. De mistet
også Kyosho agenturet for noen år siden når Tom Hagelid bestemte seg
for å gå for rendyrkede Kyosho butikker i Norge. Men Small Size satset
da stort på bla. Team Losi igjen, og det greide seg fint. De er nå en
kjede bestående av 2 butikker i Oslo, en på Strømmen, Trondheim,
Kristiansand og Bergen. Og nå satser de virkelig stort! Vinteren 2012
flytter de sitt hovedlager fra Skedsmo i Norge til (fucking) Åmål i
Sverige! De har fra før en fantastisk bra agentur gjennom å ha Horizon
Hobby, og de har nå også fått agenturet for Sverige. Det har vært flere
tilfeller av at spesielt svenske importører har sittet også med
rettighetene for Sverige. Det er derfor ekstra stas at en norsk butikk
går mot strømmen! Masse lykke til! Fra Small Sizes egne websider:
Small Size Hobbyland AS etablerer datterselskap og hovedlager
for Norge og Sverige i Åmål i Sverige.
Small Size Hobbyland AS er i dag en av de største aktørene innen
radiostyrt modellhobby i Norge. Fra og med 1. januar etableres
hovedlager for Sverige og Norge i Åmål på vestkysten av Vänern i
Sverige, ca 80 km fra Norskegrensen. Dette for å bedre betjene det
svenske markedet samt øke fokuset på det norske markedet fra større
lokaler med mer personell. Åmål er en gunstig plassering for leveringer
til både Norge og i Sverige. Langt lavere lagerkostnader spiller også
en stor rolle for fremtidig konkurransekraft.
Small Size Hobbyland A/S vil sammen med NMJ (Norsk
Modelljernbane) etablere seg i en tidligere takstolfabrikk i Bondegatan
3 i Åmål. Lokalene er totalt på 2600 m2 og med 9000m2 opparbeidet tomt.
Grunnen til utvidelsen er at Small Size Hobbyland overtar Horizon Hobby
agenturet for Sverige. Vi har distribuert Team Losi produkter siden
slutten av 80 tallet i Norge og begynte med Horizon Hobby produkter da
de kjøpte Team Losi i 2001.
Bondegatan 3 gjennomgår akkurat nå en omfattende
rehabilitering og oppussing og vil stå klar til innflytting i slutten
av desember 2011. Eiendommen ligger sentralt plassert ca 200 m fra
jernbanestasjonen i Åmål.
Small Size Hobbyland AS slik det fremstår i dag ble etablert 2. Mai
2006 og er en kjede på 6 butikker med felles lager på Skedsmokorset
utenfor Oslo.
Firmaet er en sammenslåing av Small Size AS som ble etablert i 1983, og
Hobbyland AS som ble etablert høsten 2000.
Blant butikkene finnes tidligere Modellhobby, Romerike Hobbysenter, og
HobbyNorge Trondheim.
Av Horizon Hobby sine merker forhandler vi blant annet: Spektrum, Losi,
TLR, ECX, Blade, E-flite, og Hangar-9. Vi fører også en rekke egne
produkter som bl.a omfatter Lipo batterier, batteriladere, kabler ,
servoer og fartsregulatorer.
Vi forventer å begynne leveranser til det Svenske markedet i
midten/slutten av januar 2012.
Small Sizes nye, STORE hovedlager i Åmål, Sverige.
Fra 8. februar 2012 skal det shippes varer herfra.
2012 - Norgeshistoriens
første museumsutstilling med RC biler
Vintage entusiast og tidligere konservator David Hauer fikk endelig
realisert sin drøm om å få på plass en utstilling på Norsk Teknisk
Museum i Oslo, som forøvrig er norges mest besøkte museum. Utstillingen
skulle i utgangspunktet kun vare i ett år, men ble forlenget til å vare
til 2014. Det meste av utstillingen ble etter det flyttet til museet i
Telemark, og står der fortsatt (pr. 2016). Her er en video som gir deg
en "virtuell tur" av utstillingen:
2013 - men XX4'en var ikke død! :-D
26. september 2013 kan man lese på RedRC om den nye
4WD'en fra Team Losi, eller TLR (Team Losi Racing) som det nå heter.
Det har ryktes om en ny 4WD i årevis, og XXX4'en er nå discontinued. Og
gjett hva de kom med - en "resurrected" XX4! Tom. med den gode gamle
"clicker'n"!
Klikk for større bilder
XX4 ble lansert i 1997, se der for bilder av prototypen. Og tro det
eller ei men den opprinnelige prototypen hadde også aluminiumschassis!
:-D
Faktisk så bruker mange fortsatt den knallgode gamle XX4'en. Her er
noen bilder av den mest fantastiske XX4 jeg noensinne har sett! Eier og
sjefsmodder er den gale franskmannen Olivier "The Brain" Langlet. Han
sto forøvrig også bak "MiD 44" om du husker den? På de tre første
bildene ser du XX4'en med cab forward karosseri også, det er en kar i
USA som lager disse.
Klikk for større bilder
Her er et intervju med Todd Hodge i TLR om den nye bilen:
Storfint besøk!
I anledning 50-års jubileet for Motorsenteret på Hvervenbukta så fikk
senteret besøk 17. oktober 2013 av ordfører Fabian Stang og Hans
Kongelige Høyhet Kong Harald! De ble geleidet rundt av OMS daglig leder
Vigdis Gjeraldstveit. Trail klubben hadde oppvisning og den 15-årige
trail føreren Petter Bjerlin fikk holde en tale for kongen.
2013 - Tamiya dropper sin TRF satsning for 1:10 OR
Desember står det å lese på RED RC at britiske Lee Martin er uten spons
fom. 2014. Antakelig skyldes dette manglende distribusjon og salg i
Europa og USA.
Det er nå en rivende utvikling i 1:10 OR klassen, spesielt for 2WD. Du
får nå biler med bakmotor, midtmotor, 4WD baserte 2WD og 2WD med
motoren langt foran på chassis (Schumacher KF). Det er nesten så man
bør ha 3 forskjellige 2WD modeller - for forskjellige typer
underlag/grep. For 4WD begynner drevdiff å bli standarden.
2013 - skal det nå endelig løsne for VRC?
18. desember - flere år forsinket - så kommer endelig buggier i Virtual
RC simulatoren! Om dette fungerer bra så får kanskje Pieter Bervoets
avkastning på de millionene han har puttet inn i dette prosjektet...
2014 - RC Land går konkurs
Dessverre så tok det slutt for dette flotte helårs innendørsanlegget på
Alnabru i Oslo. Drevet av Petter Morstang, Petter Lassen, og til slutt
Ronny Arnesen. Utrolig flott butikk og bane, veldig synd at dette
tilbudet ble borte! De hadde også utlånsbiler og kunne tilby opplegg
for barnebursdager, kick-off og utdrikningslag. Teppet var veldig bra
da det var et CRC teppe.
Her er noen bilder av anlegget (klikk for større bilder):
Og her er en proff video fra RC Land:
2014 - 9 år gamle Daniel Kobbervik blir historisk
Den lille pjokken kjører inn til en 7. plass i EM 4WD i Trelleborg,
Sverige. Det er den yngste A-finalisten i et EM for denne klassen
noensinne. Han er sønn av Magne, som eier og driver Mustit RC i Moss.
Daniel er allerede fabrikksponset av Team Associated i USA. Ikke bare
er han rask, han er også veldig hyggelig, utadvendt og ikke minst KUL!
:-)
Her er et TV-innslag om han, da var han bare 7 år gammel (han har kjørt
fra han var 3 år):
Grunnet NIFs barneidrettsregler får han ikke kjøre NC og NM før han er
13 år. Men man unngår dette ved at han deltar i EM med svensk lisens.
2014 - Trangere tider for proffene
I november står det å lese på RedRCs webside at Team Durango sier opp
hele sitt pro-team med godt betalte førere som Elliot Harper og Ryan
Lutz. Til og med No #1 føreren Jörn Neumann og designeren Gerd Strenge
(som opprinnelig laget Durango prototypene) ble sagt opp. De har kommet
til konklusjonen at de får for lite igjen fra dette, og vi i stedet
satse på lokal racing med amatører, og sosiale medier og
kunnskapsdeling. De sier at lokal racing med vanlige førere har blitt
mye mer avansert enn tidligere. Og de mener nye produkter og løsninger
kommer mer fra hard jobbing og testing.
Personlig synes jeg dette er bra, det har blitt alt for mange
"paid drivers" innen RC. Selvfølgelig er de svært talentfulle (og de
ville sannsynligvis ha vunnet uansett), men når man hører at enkelte
får 10 millioner i året for å kjøre RC bil, de kjører løp hver helg,
trener hver dag... det blir helt umulig for en amatør å kunne vinne
noen store løp. I tillegg shippes de verden rundt for å ta med seg
nasjonale mesterskap i land hvor de ikke har statsborgerskap. Too much
spør du meg :-)
Vi så at Tamiya også la ned proff-satsningen for ikke lenge
siden.
2014 - Bukta is back?
I følge VRC så skal Hverven Raceway re-releases i deres eminente
simulator, det er stas!
2015 - VM for 1:10 OR i
Japan
Avholdt for første gang på underlag av
kunstgress OG avholdt for første gang innendørs. Stedet var Yatabe
Arena. Verdensmester i begge klassene kom som store overraskelser!
Kun 1 bil var å få kjøpt i butikken (Yokomo YZ-2), resten var
protoyper. Utviklingen av bilene skjer bare raskere og raskere... Vi
ser også at det nå er blitt så spesialisert at du må ha en egen bil for
grus (lav/med grep) og teppe/astro (med/høyt grep).
Dvs. Google "Bildesøk"! Dette har vært en revolusjon i
min søken etter info og mest av alt bilder av gamle biler og historiske
ting. Bla. førte det meg til noen helt fantastiske franske sider - med
et vanvittig utvalg av bilder og info! Blir nesten "information
overload"! :-)
For 1:12 Track og 1:10 elbuggy er
veldig mye allerede gjort av andre, for se her! Achim Schulz i Tyskland
har nemlig laget noe som heter "RC Car Museum". Alt er på tysk, men om
du kan språket kan du lese om historisk utvikling for disse to
klassene. Det finnes også litt historie om elektromotorprodusentene. Om
du er interessert i 1:12 track biler skal du besøke denne
siden - helt fantastisk oversikt! Dersom du er interessert i
1:10 elektrobuggy biler skal du besøke denne
siden - nok en suveren oversikt!
En side på fransk med et fantatisk utvalg av gamle
biler (også 1:8 Track), samt endel videoer. Anbefales på det
varmeste!!! Når jeg kom over denne siden løsnet det for alvor med å
finne bilder av gamle 1:8 TR biler!
Veldig fin vintage site laget av Tom Erik
Gundersen
En stor takk rettes også til:
Terje Brynhildsen for den først utgaven anno 1987 av "Modellbilens
Historie". Uten den hadde jeg aldri orket å begynne på dette!
Frode Skauen for resultater EM og VM 1:10 Off-Road. Og generelt masse
resultater fra elektroklassene.
Frank Andersen for resultater 1:12 TR NM-titler, samt info om hans
egenutviklede ProLap rundetellingssoftware.
Finn-Olav Aasen for div. gamle bilder.
Martin "Razer" Sørlie for div. elektroresultater.
Øystein Berg for div. opplysninger om utstyr brukt av norgesmestre 1:8
OR.
Rune Gjengseth Løften for video og opplysninger fra Tamiya Cup.
Rune Eggen for div. info om Tamiya Cup.
Eirik Andreassen for masse(!) info om 1:10 OR og 1:12 TR resultater,
samt mange gode historier.
Jens Lien for flotte vintage bilder og magasinet "Burnout" fra TRCBKs
yngre dager.
Roy Magne Gjemble og Stein Ove Nordahl for gamle bilder.
Tom Hagelid for mange gode historier.
Erik Aadland for link til gamle utgaver av Radio Race Car International.
Frank Lyder Clements for Large Scale resultater og informasjon.
Jørn Einar Lund for 1:8 Track resultater fra 1986, samt avisutklipp.
Adrian Rødseth Berntsen for masse resultater i nyere tid.
Kjell Gunnar Guttormsen for masse resultater i nyere tid.
Rune Karlsen for div. 1:8 OR resultater.
Trialavisa/Sara Hemmer for bilder fra kongens besøk på OMS 2013.
Morten Skoli for VHS video opptak fra NM 1993 1:8 TR og masse annet bra.
Kenneth Garpebo ("Tomolupus") for div fine vintage linker.
Henri Fredriksson for gamle resultater fra Nordisk 1:8 TR.
Patrick Schäfer for manglende 1:8 TR resultater i EM og VM.
Torbjörn Petterson for gamle 1:8 OR resultater.
Markus Hellquist for 1:8 TR og 200mm resultater.
Bengt V. Andersson for MASSE 1:8 TR resultater og info.
Jörgen Andersson for gamle 1:10 OR resultater.
David Hauer for utstilling på Tekisk Museum og utrolig mye historisk
informasjon.
Pål Løvdal for info om utstyr på NM 1:8 OR.
... og mange andre! TAKK!
Skal inn:
-ProLap og Frank Andersen, fortelle selv?
-diverse om Adrian, junior europamester touring, DHI cup seier 2012 osv
-EFRA AGM i Norge, Gardermoen. 2002?
-Moto Arena på Silverstone, og planene fra 2002 om "Gran Turismo World"
/ Grant Collins - scann inn "prospekt"
-RCM
-EFRA GP i Stockholm med Picco til stede
-Div. fra Bent M, mye large scale
-Hudy verktøy
-Lading / ladekabler, motstand, sykkelskjerm, heatsink, bilbatt
-Martin Lissau vant VM i Large Scale
-Børge Haug verdensmester i slot car:
http://www.imca-slotracing.com/2008-Worlds%20Results.htm
http://www.imca-slotracing.com
-Adrian Berntsen, norges track superstjerne.