1990 - NM 1:12 Track på Onsøy
Geir Bakken blir norgesmester dette året. Håvard Stenberg klarer ikke å
forsvare tittelen fra året før, men ender opp på en andreplass. Tore
Langård tar bronseplassen.
1990 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Oslo
Viggo Andreassen fra OMK stikker av med seieren igjen.
1990 - NM 1:10 Off-Road 4WD på Cross
Første plass kapres av Torbjørn Døler fra Larvik.
Hvervenbukta, Oslo anno 1990
Som vi ser en helt annen layout
enn i dag! Legg også merke til det enkle mekkeområdet!
Nærbilde av kjøreplattformen.
Tore Langgard er lett kjennelig! (han med trailerbarten)
Fra en premieutdeling. Karen i
gul caps ser veldig fornøyd ut! :-)
1990 - Tamiya Cup
Nok en gang arrangeres disse fantastiske løpene. Trondheims egen "Grand
Old Man" innen RC-bil, Rune Eggen, endte på en 4. plass med sin Astute
i 2WD-klassen. Owe Holm Olsen deltok igjen som landsdelsvinner fra
Trondheim i 4WD-klassen. 2 x Johnsen kjørte ens ærend ned til Drammen
og var heia-gjeng for dem, 120 mil t/r på ei helg er ikke verst!
1990 - Team Losi JR-XT
Tamiyas Blackfoot og King Cab var banebrytende for populariteten til RC
truck racing (I Norge har dette anno 2007 aldri vært noen suksess vel
og merke). Eller monster truck racing som det ble kalt på den tiden.
Fra og med Losis JR-XT var truck racing et faktum. Dette var ikke noe
ombyggingskit, men et rendyrket design med flatt chassis, lengre
akselavstand (wheelbase), og ekstra lange bærearmer. Denne bilen vant
alt, og truck racing ble kjempepopulært, og da spesielt i Statene.
En JR-XT med alle
options på plass
1990 - EM for 1:8 OR i Sveits
Nok en EM-seier for franskmannen Philip Boeri. Nå med en Kyosho med OPS
motor.
Philip Boeri europamester
1991 - NM 1:12 Track på Rollsøy
Håvard Stenberg klatrer øverst opp på pallen igjen, slik han gjorde i
1989. Viggo Andreassen tar andreplassen, fulgt av Dag Bakke Nilsen.
1991 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Trondheim
Vinneren av 4WD-klassen fra 90 stikker av med seieren i 2WD-klassen
dette året, Torbjørn Døler fra Larvik: Klikk for større bilde
1991 - NM 1:10 Off-Road 4WD i Grenland
Broren til Torbjørn, Øystein Døler, stikker av med seieren i
firehjulstrekkerklassen.
1991 - Nordisk i Hillerød, Danmark for elbuggy
Eirik Andreassen var TQ med Losi JRX Pro SE, vant første finale, men
fikk brudd i de to siste finalene. Torbjørn Døler fra Norge vant
sammenlagt med sin Schumacher TopCAT. Det var 9 nordmenn og én finne i
A-finalen, nivået i Norge var virkelig bra på denne tiden. I 4WD var
Jukka Steenari med Schumacher ProCAT top qualifier, og tok også
tittelen som nordisk mester. På søndagen ble det storm og et øsepøsende
regnvær. Flere av nordmennene pakker defor sammen og reiste hjem uten å
kjøre i det hele tatt.
1991 - EM i elbuggy i Southend, England
Craig Drescher fra UK var helt overlegen i begge klasser, han kjørte
Ass RC10 i 2WD og Yokomo YZ10 i 4WD. Eirik A. kvalet inn som nr. 7 i
2WD, men fikk det beste kvalet strøket da han kom for sent til å være
banepåsetter. Veldig ergerlig, da dette lå an til første gang han
skulle greie en A-finale i EM. Eirik bet tenna sammen og kvalet inn til
9. startstpor i siste kvalet, bare for å få høre at han angivelig hadde
tyvstartet... så ingen A finale dessverre.
1991 - Florida Winterchamps (1:10 OR)
Dette er et årlig løp i USA hvor alle de beste i verden møtes til dyst.
20 år gamle Eirik flyr over dammen i februar sammen med gutta på Small
Size og kommer tilbake med et fantastisk resultat. Han greier B-finale
i 2WD og kjører dermed sammen med Gil Losi Jr, Cliff Lett, Matt Francis
etc. Litt av en opplevelse for en norbo! Han hadde da heller ikke kjørt
ute på et halvt år da det var vinter i Norge.
Eirik drar tilbake til USA senere samme året, denne gangen alene. Turen
går til Detroit, USA for å kjøre VM i august, men fikk ikke like bra
klaff da. Han fikk imidlertid låne en prototype Team Losi XX, med
håndlaget chassis, bærearmer, girkasse og Losi's berømte "Hydra Drive"
slipper clutch. Fancy stuff!
1991 - Tekin TSC-410K
Med dette lanserer Tekin den aller første "keypad-programmable"
elektroniske fartsregulator. 410 betyr 4-10 celler. Den var vissnok
ikke alt for lett å programmere, men hey, det var den aller første! Manualen kan du lese her.
1991 - tiårsjubileum for Radio Race Car International
(britisk RC-bil blad)
De tar en titt på utviklingen for RC-biler fra 1981 til 1991, verdt å
lese! Klikk for å lese bladet!
1991 - Team Losi Junior 2
Hvis du ønsket å delta i løp tidlig på 90-tallet - og det på
lavbudsjett - så var dette bilen å eie. Den ga mye for pengene med
fullt kulelagret drivverk og aluminiumsdempere, men det viktigste var
dens støpte badekar-chassis i plast. Losi var dermed først til å
lansere et effektivt, race-egnet plastchassis innen RC, og designet
(med noen små endringer) ble senere plattformen for Losi's flaggskip på
den tiden, JR-X Pro SE. Her kan du lese manualen til bilen.
1991- Traxxas er seriøse
Før de erobret ready-to-run og nybegynner markedet, så var de ringside
med både Losi og Associated på racerbaner over alt. Men det ser ut som
det ble med det ene forsøket. Det skal nevnes (pr. 2010) at også Losi
fokuserer mye på dette segmentet, selv om de fortsatt lager
konkuranssebiler. Det er nok gode penger å tjene her...
Traxxas TRX-1
1992 - NM 1:12 Track på Thorshov i Oslo
Dag Bakke Nilsen får endelig førsteplassen, etter å ha ligget helt oppe
i vannskorpa de siste sesongene. Håvard Stenberg og Torbjørn Døler
kommer også på pallen. Løpet ble arrangert av Oslo Modellbilklubb.
1992 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Risør
"The brothers in Arms" tar kaka! Øystein Døler vinner klasse 2WD som
året før.
1992 - NM 1:10 Off-Road 4WD i Larvik
-Og broren Torbjørn vinner klasse 4WD på hjemmebane. Dermed har begge
brødrene forsvart sine titler som norgesmestre fra året før. Utrolig!
1992 - de første programmerbare radioene kommer
KO Propo EX-10, Airtronics Caliber og JR 756 er alle radioer med
digitale LCD-display, microprosessorer og programmeringsmuligheter.
Dette blir standarden - og mulighetene blir flere og flere som årene
går.
1992 - Florida Winterchamps
Vår suverene off-road fører Eirik Andreassen tar turen på nytt dette
året, og greier igjen en B-finale i 2WD. Han blir etter dette
fullsponset av Team Losi.
1992 - Touring hysteriet er i gang!
Joda, det har alltid vært banebiler innen RC, men det dreide seg
likevel mest om off-road. Hvis du bare drev med RC for moro, så var det
gjerne off-road du kjørte. Alt dette endret seg da Tamiya tok sin Manta
Ray 4WD buggy og laget en touring bil med denne som utgangspunkt. De ga
den kortere bærearmer, kortere dempere, lavprofil dekk, og et Nissan
Skyline karosseri. Og touring bilen (190mm) var født! Og hobbyen skulle
forandre seg! Salget gikk litt tregt til å begynne med, ettersom
sedaner ble sett på som noen "som også var med" når gutta på haugen
kjørte F1 RC-biler på parkeringsplassen. Men etterhvert skulle
F1-bilene forsvinne, og sedanene tok over showet... Touring tok
fullstendig av fom. 90-tallet! I skrivende stund (2010) ser vi at F1
biler nå er på full fart inn igjen :-)
Tamiya TA01
1993 - VM for 1:8 Track i Gøteborg
Frank og Øyvind
Andersen klar for action i 1993. Bildet er fra en avisartikkel om
VM'et. Nice paintjob gutter!
Video fra VM:
1993 - NM 1:12 Track i Sandefjord
Eirik Andreassen bestiger tronen som norges beste 1:12 track fører. På
andreplass kommer Torbjørn Døler. Viggo Andreassen tar tredjeplassen.
Eirik husker sin Corally SP12V som en helt håpløs bil, han vant NM med
den, men bare så vidt... Han byttet tilbake til G2 etter NM og kjørte
nesten en runde fortere. Bilen ble også kun produsert i 8 måneder, og
man gikk så tilbake til G2 varianten - som fortsatte i flere år etter
det. Fjæringen på V-utgaven var i linkene på siden (den ligner på
dagens - 2011 - link biler, ikke T-bar), bilen hadde ikke grep bak i
det hele tatt og endret karakter mellom hver pakke, håpløst! Her
kan du lese om og se bilder av samtlige Corally 1:12 biler!
1993 - VM i Basildon, England 1:10 OR
Eirik gjør her sitt beste VM-resultat noensinne, ved å komme til
B-finalen i 4WD. Han manglet bare 9/100 sek. fra A finalen i 4WD. Han
kjørte 12 runder på 5:00, i 5 kvalomganger. Hadde han fått 13 runder så
hadde han vært i A finalen, surt! (Round by Round hadde vært tingen).
Mr. Andreassen lå på 8. plass etter 5 omganger, men falt utenfor i
siste kvalomgang!
1993 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Grenland
Elektrogutta hadde kommet hjem fra VM i Basildon England denne uka.
Viggo Andreassen, Ola Råstad og Eirik Andreassen hadde fått den nye
prototypen til Losi (nesten lik den Eirik fikk låne i 91 VM). Ingen
fikk lov til å se på bilen enda, så de hadde fått spesielle duker til å
dekke over bilene med. Vi er nå inne i "Eiriks Zone". Som du vil se
starter han nå på ei seiersrekke som mangler sidestykke innen
elektroklassene. Han tar førsteplassen i Grenland.
1993 - NM 1:10 Off-Road 4WD på Hvervenbukta
Med seier her er Eirik Andreassen regjerende norgesmester i alle tre
(!) elektro-klassene. Enhver kan prise seg lykkelig for at han ikke
kjører de andre klassene også...
De gamle er eldst!
Ringreven Jan Fjeld Nielsen lurer alle, inkl. Team Andersen på regnvær
i Kodal, og blir norgesmeter med sin PB og "Atlantic Gomme" regnhjul.
Fra venstre: Ø. Andersen, J. F.
Nielsen, F. O. Aasen
Her er et video opptak fra løpet:
Norge Rundt (NRK) innslag fra Kodal 1993:
1994 - Team Losi lanserer sin "XX" Eller "Double-X" (dobbel-X) om du vil. Dette året kommer Losi
med en nyvinning som virklig fikk konkurrentene til å sperre opp
øynene! XX'en var et "rent" design, og den var innovativ og lettkjørt.
Den markerte starten på hevede chassis sider, "modular construction"
(modulær konstruksjon), "lay down" (liggende) girkasse, og støpte
demptertårn (hadde kun vært å finne på nybegynnerbiler tidligere).
1994 - NM 1:12 Track på Thorshov i Oslo
OMK arrangerer NM dette året, og løpet blir avholdt på Thorshov som i
92. Eirik Andreassen blir som året før norgesmester, fulgt av Håvard
Stenberg og Stig Ålefjær.
1994 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Trondheim
Trenger vi å si hvem som vant? Eirik selvfølgelig!
1994 - NM 1:10 Off-Road 4WD i Risør
Eirik Andreassen fra OMK gjør det igjen, og er nok en gang regjerende
norgesmester i 3 klasser.
1994 - Florida Winterchamps
Vår desidert beste 1:10 OR fører, Eirik Andressen, kommer hjem med et
ufattelig bra resultat... Eirik klarte å komme til C finale i 2WD. Og i
4WD ble det A-finale med dette sluttresultatet:
1) Masama Hirosaka
2) Jürgen Lautenbach (LRP)
3) Eirik Andreassen Klikk for større bilde! (Fra
venstre: Eirik, Jürgen, trofepryd, Masami)
Her er også en video fra løpet:
1994 - EM for 1:8 OR i England
A. Gennari fra Italia vinner med en Kyosho med OPS motor.
1994 - VM for 1:8 OR i Østerrike
Maurizio Monesi fra Italia tar sin andre VM-tittel. Denne gangen med en
Kyosho Turbo Inferno med OPS motor. Nå ser han heller ikke ut som en
hasjrøkende hippie slik han gjorde i 1988 :-)
1994 - VM for 1:12 Track
i Frankrike
Med vår kjente og kjære svenske Mikael Fransson i A-finalen. Davis
Spashett var her på sitt beste, og vant overlegent. Her er en
video fra løpet:
1995 - langt forut for sin tid: DRX-2000
Serpent lanserer allerede til sin Serpent Excel og Impact M2
dette utrolige produktet, en vaskeekte datalogger for RC biler! Vekten
lå på 55 gram, slettes ikke verst! (vet ikke om det var inkl. ledninger
og sensorer). Serpents biler kom ferdig tilpasset for å montere den,
men det kunne også tilpasses andre merker vha litt egeninnsats. Jeg
mener å huske de hadde glemt å klargjøre Veteq'en for DRX'en når den
ble lansert. Den hadde sensorer for hastighet (turtall på
bakakslingen), eksos temperatur, samt styreutslag. Man brukte en laptop
med installert S.T.A.R.T. software (Serpent Track-side Analysis And
Recording), og man koblet så laptop'en mot DRX enheten via en kabel og
RS-232 porten. Man lagret forskjellige set-up på PC'en. Som igjen ble
linket mot en "session" på banen. Tilbake i pit lastet man inn dataene
og lagret dem under et gitt oppsett på bilen. Man kunne dermed
sammenligne ulike oppsett, og tom. se hvor på banen man vant eller
tapte. Turtallskurvene kunne også legges oppå hverandre. En liten
morsom detalj var at man også kunne legge inn en tegning av banen, og
dataloggeren tegnet da opp sporet du hadde kjørt. Men dette var nok
ikke veeeeldig nøyaktig :-)
Dette ble ingen suksess, vi så kun Daniel Hazard (S) her hjemme som
brukte det en stund. Salven og Collari brukte det en stund, men det
forsvant fort. Det er to ulemper her: Det er forbudt å bruke i kval og
finaler. Og det tar rett og slett for mye tid. Og med erfaring så tar
man det like mye på "gefylen" om en setup endring var til det bedre
eller værre. Med AMB timing og utskrifter får man også god nok feedback
mht. rundetider. Sånn ca. rundt år 2010 kom også det svenske Grenit med
sin "Audio Timer", der man får rundetider rett på øret - fantastisk
nyttig ved trening og testing. Og mye, mye enklere!Uansett
har Serpent imponert mange ganger med sin evne til å lansere ny og
fungerende teknologi innen RC!
Denne bør også nevnes! Serpent tilbød også en rullende
landevei eller dyno testbenk, for motor, clutch og gir testing og
justering. Bakhjulene driver en stor og tung stålrull, slik at motoren
får godt med motstand. Men den ble aldri noen suksess. Det var faktisk
Jørgen og Joachim Olsson fra Sverige som laget prototypen og softwaren
til denne. Og vi har sett dem bruke den flere ganger på løp. Serpent
tilbød seg visstnok å kjøpe ideen og produktet av dem, og at de skulle
få provisjon tilbake. De ble visst bare én stk dyno fattigere...
Kan ikke motstå fristelsen av å fortelle om et løp hvor Jokke &
hans far styrte på noe voldsomt med justering av motor på sin dyno. En
stor folkemengde sto rundt og så på, og motoren skrek og skrek på fullt
turtall... "nu jäklar"!... men når bilen kom seg ut i det virkelige liv
på banen så røykla den hele området og gikk som en dass :-)
Klikk på de to brosjyere over for å se og lese om
dataloggeren i full størrelse
-bare å installere! :-)
1995 - HPI vipper Tamiya ned fra touring-kronen! I midten av året slipper HPI sin RS4 touring bil. Tamiya
hadde til da eid touring markedet med sine TA01 og TA02 chassiser. Men
den lånte teknologien fra off-road ble nå overskygget av et radikalt
nytt design fra HPI! Den hadde et slankt, sort glassfiber chassis, og
dypt vinklede støtdempere. Den så virkelig ut som en racerbil! Bilen
var fra bunnen av konstruert med tanke på ytelse på flatt underlag.
Fremtidsrettede finesser som justerbar bredde og akselavstand var også
med. Det eneste som ikke var helt vellykket var den 3-girs girkassen
bak. Dvs. at forhjulene ble drevet med reimdrift, mens bakhjulene ble
drevet vha. en girkasse. Dette ble snart erstattet vha. en løsning med
2 reimer på bilen (RS4 Pro). Resten er historie...
En HPI RS4Pro - klikk
for større bilde!
1995 - NM 1:12 Track i Barkåker
Eirik Andreassen blir norgesmester for tredje året på rad, foran Viggo
Andreassen og Thorbjørn Døler. Her er en video fra TV Vestfold:
1995 - NM 1:10 Off-Road 2WD og 4WDpå Cross
Eirik Andreassen tar i 2WD-klassen i kjent stil den gjeveste pokalen.
Men i 4WD-klassen klarer Viggo Andreassen fra OMK å trekke det lengste
strået. Viggo viser dermed at det er mulig å slå suverene Mr.
Andreassen.
1995 - EM for 1:8 OR i Italia
Franskmannen Phillipe Lachat vinner med en Laro med OPS motor.
Nordisk for fuel track på Hvervenbukta, Oslo Klikk for å lese en artikkel fra
Aftenposten 11. september 1995
Øyvind Andersen er eneste nordmann i finalen for 1:8 Track i dette
nordiske mesterskapet - på hjemmebane! Ellers er det kun svensker og
dansker! Øyvind ender på tredjeplass.
Her er en video fra programmet Grønt Lys på TV2, fra Hvervenbukta 1995:
1996 - RC10 blir pensjonist En gang måtte det jo ta slutt :-) Associated pensjonerer sitt
trofaste RC10 "badekar" chassis, og kommer med sin "B-serie". Først ut
er RC10B2.Selv i skrivende stund (2010) ser man
veldig klare likheter med dagens B4.1 her!
1996 - NM 1:12 Track i Grenland
Grenland Modellbilklubb arrangerer NM 17. mars dette året, og gjett
hvem som blir norgesmester igen? Eirik Andreassen/Lørenskog med to
tellende seire blir norgesmester for fjerde året på rad, foran Stig
Aalefjær/OMK med to tellende andreplasser. Håvard Stenberg/Vestfold
kommer på tredjeplass.
1996 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Oslo
Eirik Andreassen, som nå kjører for Lørenskog Modellbilklubb, vinner
med to seiere som tellende. På andreplass kommer Lasse Lerdahl, fulgt
av Viggo Andreassen.
1996 - NM 1:10 Off-Road 4WD i Oslo
Eirik vinner som bestilt foran Tom Erik Haaversen fra Vestfold
Modellbilklubb. På tredje kommer Werner Ersland fra Kristiansand.
1996 - VM for 1:8 OR i England
Alessandro Laffranchi fra Italia vinner med en Kyosho MP-5 med Picco
motor.
1997 - Serpent kommer med VRC og GamePort Adapter (Årstallet er ikke
100% bekreftet)
De har ingen egen RC bil simulator enda, den skulle
først komme i 2004. Men ballen har begynt nå rulle, og du kan med denne
adapteren bruke din egen radio og spille bilspill på PC. Så god
stikketrening i alle fulle fall. Øyvind Andersen som hadde sin beste
periode på denne tiden, trente med sin egen radio på PC i minst 1 time
hver dag.
Klikk på brosjyrene for å se dem i full
størrelse
1997 - batteriteknologien går videre Med 1700 mAh så er nok en ny barriere brutt innen
kapasitet. Panasonic er først ute. Men allerede senere samme år kommer
Sanyo med batterier med 2000 mAh kapasitet. Snøballen ruller godt nå!
1997 - Novak Pit Wizard Novak kommer med sin programmerbare Cyclone regulator.
Og ikke nok med det! De kommer også med en håndholdt ekstern enhet som
kan brukes til å programmere regulatoren med! For børsteløse
regulatorer så så vi ikke eksterne programmeringskort/enheter før ca. i
2010. Med dette systemet så kunne førerne mer eller mindre lage sin
egen fartsregulator - et stort gjennombrudd! Om du er spesielt
interessert i Novak kan du finne en komplett "timeline" for deres produkter
gjennom tidene her.
1997 - EM for 1:8 OR i Tsjekkia
Daniel Reckward fra Tyskland vinner med en Kyosho MP 5 EVO med
R&B C3 motor.
Reckward tar sin første EM-tittel
1997 - NM 1:12 Track i Vestfold
For femte år på rad gjør Eirik Andreassen/Lørenskog det helt klart hvem
som har vært og fortsatt er sjefen. Lasse Lerdahl/OMK følger opp med to
tellende andreplasser, og Stig Aalefjær/OMK "rykker ned" fra i fjor og
ender opp på en tredjeplass.
1997 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Trondheim
Eirik Andreassen tar første, fulgt av lokalføreren Ketil Pettersen.
Lasse Lerdahl tar bronseplassen. Dermed har Eirik en seiersrekke som
strekker seg over 5 år i denne klassen.
Fra venstre: Ketil, Eirik,
Lasse. Nice shorts! :-)
1997 - NM 1:10 Off-Road 4WD i Trondheim
Frode Skauen fra OMK lurer alle, inklusive Eirik Andreassen som må nøye
seg med en andreplass. Lasse Lerdahl tar som i 2WD-klassen tredjeplass.
En storfornøyd vinner Frode
Skauen Frode
rømmer fra pallen, Eirik ville ta hevn etter å ha blitt fratatt
hegemoniet...
Bilen som Frode vinner mer der ikke en hvilken som helst elbuggy -
dette er en av de mest sagnomsuste elbuggier i historien!
Her er noen bilder av prototypen fra 1997:
Klikk for større bilder
Slik så produksjonsversjonen ut:
Legg spesielt merke til akslingen/mutteren som stikker ut av
karosseriet på høyre side. Dette er den berømte "clicker" som justerer
hvor mye brems du foran vs. bak. Den er også alene om å ha individuell
justering av slipper foran og bak! Motoren ligger veldig langt fremme
og fungerer som et gyroskop. Pluss perfekt geometri på alt annet - som
skal bli kopiert i mange år etter dette. Den utmerker seg spesielt på
dumpete baner - den spiser med letthet opp alt du kaster til den! :-)
1997 - Nordisk 1:12 Track på Furuset i Oslo
Nordisk blir arrangert på OMKs nye innendørsbane, og det blir en
durabel fight mellom norges Eirik Andreassen og sveriges Andreas
Myrberg. Eirik kjører Corally mens Andreas kjører en Ass. Bilvalget ser
ikke ut til å være avgjørende. Eirik gir alt og tar totalseieren foran
Andreas med to tellende førsteplasser. Andreas vant også en finale.
Dette var virkelig tett racing og god underholdning. Pappa Myrberg var
som vanlig "helt med" og skrek og ropte mens sønnen kjørte.
1997 - Nordisk for elbuggy i Trelleborg, Sverige
Niklas Håkansson vant 2WD på hjemmebane med sin Losi XX. I 4WD vant
Temu Kaupinen med Losi XX4 foran Eirik Andreassen, også med XX4.
1997 - EM 1:10 Track i Stockholm, Sverige - og TIDENES BESTE
INTERNASJONALE TRACK RESULTAT AV EN NORDMANN!
EM blir arrangert på den superraske og meget krevende banen "Skaprnäck"
like utenfor Sveriges hovedstad. Grepet er enormt bra, hvilket gjorde
at de fleste slet med traction rolling. Været var også vanskelig, med
en del regn. Også Øyvind Andersen hadde vanskeligheter, men fikk
etterhvert frem et godt oppsett, og han har en egen evne til å være
best når det gjelder. Resultat? Gutten ble EUROPAMESTER!!! Nest etter
at Eivind Lloyd Pettersen ble verdensmester i elektrobuggy i 1983 er
dette tidenes beste internasjonale resultat av en nordmann hva
modellbil angår.
Europamester i 1:10 Track, Øvind
Andersen fra Oslo Modellbilklubb! Lars Nordin (S) på andreplass, Joakim
Olsson (S) på tredjeplass.
1997 - VM 1:8 Track i Mexico
Dette så ut til å bli Alberto Piccos mesterskap. Han ledet nesten hele
finalen - helt til hans bror Eduardo kalte han inn til tankfylling en
runde for sent, med det resultat at bilen stoppet og Lamberto gjorde
det for fjerde gang på rad! Det tok nok en stund før familien Picco
glemte den mekketabben... Mexico City ligger ca. 2.400 moh, hvilket
krevde spesialtilpasninger av både motor og clutch for å ha en sjanse
til å henge med i den tynne luften. Banen var bygget til mesterskapet
av en riking i nærheten - og det var ikke spart på noe.
2) Alberto Picco, 1) Lamberto
Collari, 3) Adrien Bertin
Regner med at denne vant
Concourse d'elegance konkurransen (peneste bil)...
1998 - NM 1:12 Track i Vestfold - igjen
Første mars arrangerer Vestfold Modellbilklubb igjen NM, og man behøver
vel nesten ikke fortelle at Eirik Andreassen/Lørenskog ble norgesmester
igjen. Og at han nå har gjort dette SEKS (!) år på rad. Stig
Aalefjær/OMK er "back in business" med to andreplasser som tellende.
Håvard Stenberg/Vestfold tar tredjeplassen på hjemmebane med to
tredjeplasser som tellende.
1998 - NM 1:10 Off-Road 2WD og 4WD på Radøy
Lokalføreren Trond Sætre flesker til i 2WD og bryter Eirik seiersrekke.
Eirik ender opp på andreplass, fulgt av Ketil Pettersen fra Trondheim.
Men Trond Sætre har mer på lager, han tar den gjeveste pokalen også i
4WD foran Eirik. Her kommer Arild M. Valdersnes fra Radøy på tredje.
1998 - Nordisk i elbuggy i Grenland, Skien
Eirik Andreassen vant 5 av 6 kvalomganger i 2WD, Jukka Steenari vant
ett av dem. I finalen var det regnvær og veldig glatt, Jukka taklet
disse forholdene best med sin Losi XX. Men Eirik var ikke langt bak,
også med Losi XX. I 4WD vant Jukka som han ville med sin Losi XX4.
Eirik kjørte da Yokomo prototype fra 97'VM.
1998 - Støyrestriksjoner for 1:8 Track
Serpent utvikler i samarbeid med et universitet INS-boksen (Induction
Noice Silencer). EFRA oppfordret produsentene til å jobbe med
støyredusjon, og målet var å få til et akseptabelt lydnivå, slik at
modellbilsporten vil være sikret i fremtiden mot nedstengning av baner,
noe som er et økende problem. Overraskende nok så fant man ut at
demping av innsugsluften var mer effektivt enn forbedret eksospotte! Og
uten tap av effekt! Men turtallet på motorene bare øker og øker, og
skulle snart være oppe i 50.000 omdreininger pr. minutt, og man var
igjen over maksgrensen for industristøy (82 decibel). Produsentene ble
derfor senere også pålagt å lage 3-kammer eksospotter (mot tidligere
2-kammer). Fom. år 2000 ble også 1:10 Track pålagt å bruke INS-boks.
Innsugs-støydemper, monteres på
forgasseren.
1998 - EM for 1:8 OR i Sverige
Yannick Aigoin fra Frankrike vinner med en Crono med Omega motor.
1998 - VM for 1:8 OR i Portugal
Daniel Reckward fra Tyskland blir verdensmester med en Kyosho MP-5 EVO
med R&B motor.
1999 - ny terskel nås for batterier
Sanyo og Trinity overstiger nok et vannmerke med 3000 mAh
battericeller.
1999 - Team Losi XXX Nok en gang redefinerer de elektrisk buggy racing med sin
banebrytende trippel-X. Den har kortere dempere for lavere tyngdepunkt,
forbedret servo tilgang, avansert hjulgeometri uten bump-steer,
radikalt plasserte fremre camber linker osv...
1999 - VM i Rauma, Finland for 1:10 OR
Finske Jukka Steenari vinner med sin fantastiske Team Losi
XX-4. Det kommer en "Worlds Edition" av bilen etter dette. Her kan du
lese et fyldig løpsreferat fra Radio Control Car Action:
1999 - 1:12 Track lider samme skjebne som dinosaurene
Klassen dør ut, og alle oppsatte løp blir avlyst pga. for få påmeldte.
Synd, da dette er en av de eldste og mest prestisjetunge klassene. Men
den ble nok for dyr pga. "hysteriet" rundt batteri og motor. Touring
blir klassen som tar over for 1:12 Track, da denne ikke er så kostbar å
drive med, samt at batterier ikke er et "must" for å hevde seg. Man så
allerede i 98 at det gikk den gærne veien for 1:12. I 97 ble det
arrangert åtte løp, og deltakerantallet på et vanlig norgescupløp var i
gjennomsnitt 14,3 (NM ikke medregnet). NM hadde 18 deltakere. I 98
derimot ble det bare arrangert seks løp, og gjennomsnittlig antall
deltakere var 6,4. NM hadde derimot bra deltakelse, da 18 startet. Over
en halvering av deltakerantallet i løpet av ett år var ett tydelig tegn
på at dette ikke kunne gå bra. Dersom klassen hadde fortsatt, er det
overveiende sannsynlig at en kar med initialer EA hadde fortsatt å
bruke sitt klippekort på førsteplasser.
1999 - NM 1:10 Off-Road 2WD og 4WD på Cross
I klasse 2WD er det Ben Stian Håland fra Cross som vinner med to
førsteplasser som tellende, fulgt av Jostein Helland og Trond Sætre fra
Radøy-klubben. Kun én deltaker fra andre steder enn vestlandet var med.
I klasse 2WD er det Trond Sætre fra Radøy som vinner med to
førsteplasser som tellende. På andre kommer Ben Stian Håland, fulgt av
Josein Helland. Her var det kun førere fra Cross og Radøy med, totalt
13 førere. Her lukter det en eller annen "boikott" fra førerne fra
Østlandet.
1999 - NM 1:8 Off-Road i Drammen
28.-29.8.99 ble norgesmesterskapet avholdt i Buskerud for den gjeveste
off-road klassen. En
fyldig løpsrapport med bilder og resultatlister kan du kose deg med her!
Banen ble meget beklagelig stengt i 2000 pga. klager på støy fra folk i
nærheten. Dette skulle føre til at det stort sett ble Skien-banen å
kjøre på, da OMK ikke fikk til aktivitet på sin nye bane - som egentlig
skulle ha vært tatt i bruk allerede i 1999.
1999 - NM 1:8 TR og 1:10 TR i Kodal, Sandefjord
Ytternes med den første SMP Slide i hele Skandinavia, er nær ved å
vinne i sitt aller første løp med denne bilen. Slide'n er jo så og si
bare i metall - og metall mot metall løsner uten skruelim - lærte man
da det ene bakjulet etterhvert fikk positiv camber ettersom ting
skrudde seg ut, dermed gikk det saktere og saktere på slutten, og. i
det 45 minutt kommer mannen med klippekort på NM-titler, Øyvind
Andersen, og passerer en slukøret Ytternes som dermed må ta til takke
med andreplassen.
Fra venstre: nr. 3, 1, 2
Bilen - SMP Slide - laget i Sveits (SMP står for Swiss Modell
Production), var virkelig et friskt pust i 1:8 Track klassen. Mens alt
annet var plastic fantastic, samt at man i stor grad kopierte
hverandres løsninger, så kom Osvaldo Bettineschi frem med noe helt helt
annet! Så og si hele bilen var CNC-maskinert, deretter hard-eloksert.
Denne elokseringen var så og si uslitelig, og meget lett å holde ren.
Ellers hadde den en helt flat batteripakke (mobilceller) som lå under
tanken. Mest oppsiktsvekkende var bremsen - en meget effektiv og ikke
minst meget teknisk avansert brems, direkte på bakakselen. Man skal
heller ikke glemme at den hadde C-klips med "ører" på mange deler, slik
at mange deler kunne demonteres på et blunk, veldig praktisk!
Undertegnede så bilen første gang på et løp i Heemstede i Holland under
et EFRA Grand Prix der. Jeg la først merke til en bil som gikk
oppsiktsvekkende bra på banen, deretter la jeg merke til den røde
støtfangeren bak... hva slags bil er dette??? Ventet derfor tålmodig
utenfor teknisk kontroll... når jeg endelig fikk sett bilen på nært
hold... jeg fikk hakeslipp! Må ha den, bare må ha den! :-D I et par-tre
sesongen gikk den også veldig veldig bra sammenlignet med det meste,
dvs. på raske baner. På veldig kniksete baner kom den litt til kort
(for treg + for lite styring). Det var i denne sammenheng at www.ymr.no
og Ytternes Mini Racing ble født. Jeg importerte og solgte da i noen år
denne bilen + dekk, samt Corally 1:12 biler og utstyr. Etterhvert ble
bilen utdatert, samt at man kunne handle så billig på nettet fra
utlandet at mine innpriser lå over utprisene på nett, ferdig levert på
døra :-) Men websidene har bestått! Vil du se mer bilder og info om
denne bilen, gå til www.ymr.no
1999 - det første EFRA Grand Prix for 1:8 Track noensinne i
Norge avholdes på Hvervenbukta i Oslo
Brødrene Andersen tar storeslem på hjemmebane. Morsomt at den danske
unggutten Anders Lind kom på tredjeplass. Et profft arrangement, og
baneanlegget
ble også kraftig oppusset i forkant. Desverre var det kun dansker og
svensker som tok turen til det kalde nord. Så det ble mer et
scandinavian cup løp. Men
det stod ikke på arrangørklubben!Her
kan du se den offisielle web-siden som ble laget i forbindelse med
arrangementet.
Slik så den første versjonen av
Serpents websider ut (dette eksempelet er fra 99). Legg forresten merke
til at deres første versjon av Virtual RC fantesr da, samt at deres
første 200 mm bil "Impulse" var klar da. Dette var den aller første
200mm bil)
OMKs innendørsbane 1999/2000 med
nylagt teppe. Virkelig et flott anlegg!
1999 - Nordisk 1:8 TR og 1:10 TR på Klepp, Norge
Henrik Petterson fra Sverige vinner 1:8 klassen med sin Picco/RB, som
han gjorde i B-EM i Gøteborg tidligere i år. Svenske Robert "Robban"
Larsson med Mugen vinner 1:10 klassen. Finalene gikk på vått føre.
1999 - VM 1:8 TR i Cleremont-Ferrand, Frankrike
Adrien Bertin (Frankrike) stikker av med seieren med sin JP-motoriserte
Mugen MRX-2. Salven (Tyskland) ledet løpet til å begynne med, men røk
ut etter å ha kommet inn for tanking i for stor fart, hvilket førte til
at hjulopphenget knakk.
1999 - Arnes Modellbilmuseum
Arne Olsson i Västerås og hans private modellbilmuseum kunne man lese
om i Alt om Hobby desember/99. Han hadde en liten stand under EM for
1:8 TR i Staffantorp 2006, så han er still going strong. Han har også
en egen webside.
I likhet med fullskala har søte bror hatt egen bilproduksjon, men ikke
vi her på berget. Han kunne fortelle at på begynnelsen av 80-tallet
fantes det fire svenske produsenter av biler. Disse var Minicars,
Slotcar, Carlsson,
og Toringe Hobby. Og la oss ikke glemme snøscooteren "Atomic 2000", som
ble produsert av RC Scooter AB fra vinteren 1981/82.
Arnes museum kan være vel verdt et besøk!
1999 - Pålsson Nordisk Mester 1:8 OR
På sin hjemmebane i Furulund vinner 25-årige Mikael Pålsson Nordisk
Mestersskap med sin Fiorini-oppgraderte Kyosho MP6 med Omega motor. Han
blir også svensk mester dette året.
1999 - EM for 1:8 OR i Spania
Daniel Vega vinner på hjemmebane med sin Mugen MBX4 med REX motor.
1999 - OMK lager ny off-road bane for 1:8
Her ser vi Stein-Arild Østgaard i full sving med gravemaskin. Det var i
hovedsak track-gutta som jobbet frem den første utgaven av OMKs store
off-road bane. Kjøreplattformet ble både bygget og finansiert av
Osloungdommens Motorsenter. Den første utgaven av selve banen var
ganske enkel, og layouten var lagt med drensrør:
1999 - Serpent kommer med sin Impulse
Dette er den aller første 1:10 skala 200mm bil hverden har sett, og den
første utgaven kommer med gummihjul. Den heter "Impulse Streetspec".
Ytelsene er imponerende. Dette blir etterhvert en ny EFRA og IFMAR
klasse, og den tar over for 235mm klassen som dør ut. Den blir også en
slags møteplass mellom fuel og eletrofolket, da el touring har mange
fellestrekk med denne klassen.