Dere får finne på en passende gave til de på Hobby Shop, evt. bare vin og blomster?
ebay
er stedet over alle steder tror jeg for gammelt vintage-stuff. Finnes
det ikke nå, legger du inn et "auto søk" som mailer deg når det dukker
opp...
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Han ene fra Soknedal heter Olav Stensås. Traff ham i sommer på
flyplassen på Røros i forbindelse med 50-årsjubileet der. Nå flyr han
bare modellfly.
Det var jo en vill gjeng oppi der, og jeg minnes
godt stanken av dårlig heimert som lå som ei tåke i hallen hver gang vi
skulle kjøre løp der.
Ellers var det jo noen villmenn på Oppdal
også, ledet av mr. Jon Storløkken. Husker ikke navnene på så mange men
barna til Storløkken, Per og Elisabeth, var med og kjørte en stund. Husker
godt det siste inneløpet i en vintercup. Vi skjøtet sammen all
nålefilten i Midt-Norge til en enorm bane i idrettshallen på Oppdal. I
en pause fikk min BigWig største pinion, Technigold motor med verste
timing og 8,4V batteri. Gud bedre som det dro! På den tiden var det noe
av det verste som fantes, i dag ville det nok vært flaue saker. I et
annet inneløp på Oppdal ble jeg nektet start på parketten med min
Tamiya Monster Beetle. Mulig det skyldes at bilen hadde kjettinger på
bakhjulene etter diverse turer på snø dagen før....
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Lars Petter Rønne her (junior fra Heimdal) Øystein! ;)
Utrolig morro lesning og bilder!
Var selv aktiv på Flotten, Hoeggen, Soknedal, Levanger, Rindal og Åsheim omtrent hele 90 tallet.
Det
var i første omgang 2wd OR som gjaldt, med RC10, RC10 Team, RC10 worlds
car, B2 og B3. I tillegg noe 1/12 track med RC12 og deretter Corally.
Predator 4WD ble etterhvet obligatorisk da Rønne Senior bestemte seg
for å importere TTech bilene.
Reiste til vestkysten USA mot 2000 og kjørte ganske aktivt der.
Etter
hjemkomsten ble det noen løp her, men synd med sant ble det liksom ikke
det samme igjen etter de utrolige racing forholdene der borte..i
tillegg til slike dumme vokseting som jobb og damer...
Er til
stadighet innom forumet her og lurer litt, og venter egentlig bare på å
bestemme meg for hvilken klasse det blir å gjøre comebacket i!
Husker godt alle gamlegutta som er nevt i tråden her, med noen ganske så få unntak.
LP.
Lars P Rønne (1979)
1/10: AE B3, Losi XXX (fra VM finland) Div TTech Predator, Losi XXX-S, Losi Mini-T. 1/1: 2006 Lexus IS250
Du verden, her på mimresiden blir vi bare fler og fler! Fortsetter det
sånn så tar vi vel snart over styringa på hele stasen. Kanskje på tide
med en Fossil/Prostata/Senil-klasse? Da hadde det vært ekstra gøy med
gamle biler, særlig hvis vi hadde klart å kjøre fletta av nymotens
biler.
Vi får vel stille med handicap (les: rullator,
kamferdrops, filt-tøfler og bukseseler). Istedenfor bladet Car Action
får vi ty til Vi over 60.... I pausene kan vi diskutere aldersheim kontra dagplass, morgen-avføring og alt annet som hører oss gamlekara til. Selv tar jeg 1/2 Viagra hver kveld for ikke å trille ut av senga om natta!
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Lars Petter, hvis jeg ikke husker helt feil, tror jeg at jeg fremdeles har et karosseri som Senior Rønne har lakka :-) Det ser faktiskt ganske bra ut enn i dag der det sitter på en nesten ubrukt Cougar 2 Team :-)
Jeg
fant noen bilder fra NM 2wd 1990 el. 91 på Flotten Raceway. Torbjörn
Døler poserer blant annet stolt med sin vinnerbil på ett av dem. SHY,
jeg skall skanne noen av dem i kveld, jeg antar at du vil ha et mail?
//Roy
Roy Magne Gjemble (1974) Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8 Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2 Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
LOL!
Retro-klassen er tingen! Vi kan jo vurdere å gi "alderspoeng"! 1 poeng
for over 30, 2 for over 40, 3 for over 50 osv... Ved runden i Trondheim
bør det vel strengt tatt legges inn et påkrevet depotstopp med karsk?
Har vært med på Beitosprinten to ganger, den ene gangen måtte man
styrte en øl før man fikk begynne å kjøre... "LeDahls start"...
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Roy Magne, det tror jeg stemmer veldig bra ja, fadern var ivrig på
lakkeringsfronten en stund, under signaturen; PCP (Petters Custom
Paint) - haha
Apropo løpskjøring kombinert med pils, var det
også rimelig vanlig på de 2 ukentlige klubb-løpene jeg brukte delta på
SRS (Scottsdale Raceway) i Phoenix,AZ. Dette var banen for de årlige
legendariske "Cactus Classic" - om noen tilfeldigvis har Car Action
utgaven som dekker Cactus Classic i '97 eller '98, er jeg veldig ivrig
etter å se bilder av B3'n min igjen fra det løpet!
LP.
Lars P Rønne (1979)
1/10: AE B3, Losi XXX (fra VM finland) Div TTech Predator, Losi XXX-S, Losi Mini-T. 1/1: 2006 Lexus IS250
Siden du bodde over there bør du absolutt sjekke ut Gene Hustings videoer! Han har fått med det meste på film! www.genehusting.com Maybe you're famous?
Ellers
så kom det frem under samtalen i går at det var en som het Vebjørn som
var med i klubben fra starten (bla. på møtene i Sjetnemarka). Han hadde
en Graupner Datsun Fairlady og jobbet litt hos Belboe & Jensen.
Husker forresten at jeg kunne stå i timesvis og se på de gamle
Tamiya-reklamevideoene som rullet og gikk i utstillingsvinduet der...
(du finner de fleste igjen i Modellbilens Historie)
Rune, du er vel grunnleggeren av TRCBK! I hvilket herrens år var dette? Fortell litt mer om det!
Er
det noen andre der ute som var med på møter og kjøring "før Flotten"???
(vet Jens og Øystein var det). Men var du Øystein og kjørte på Tiller
noen gang? (kan ikke huske det)
Kjenner noen til Parkzone og
deres combat deltavingefly? Sinnsykt morsom sak! Man kan uten større
problemer modde disse combat modulene til å passe også andre typer
radioutstyr. Hva med "bil combat", gjerne med noen F.A.V.? (ja, jeg vet
jeg er gal )
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Joda, jeg kalles visst TRCBK sin far (hvem i h.... er da moren?) Jeg
prøvde å starte en klubb våren 1980, men det ble ikke noe særlig fart i
det opplegget. Vi ble noen få sjeler fra Byåsen som tok oss en liten
kjørerunde med Tamiya VW-bobler på noen parkeringsplasser. Her dukket
Vebjørn Halvorsen etterhvert opp, sammen med Bernt H. Dybdahl, Asbjørn
Sagøy og Odd F. Nakken.
Etterhvert ble det nitrokjøring, men med
unitrert fu(s)el. Det ble først en Carlsson Pro80 plankebil, grovsmidd
og hjemmelaget som en Volvo 142. Hadde med to gode venner her, Øystein
Holanger og Stig Kvittem. Vi dro sammen på de første turene til
Østersund i 1981, og kjørte også israce med 1:8 plankebil utstyrt med
bakdekk med 160 gammeldagse grammofonstifter! Det satt helt jævlig på
isen, men det var skummelt mht sikkerheten. Fikk man fingrene inn i de
dekkene tok det en stund før man kunne skrive igjen!
Vi gjorde et nytt og forgjeves forsøk på å starte klubb i Sjetnemarka vinteren 83/84. Jeg
tror vi klarte å dra i gang for fullt rundt 1985 takket være Øystein,
Tore, Jørgen og Trond. Av andre som ble med var Roger Oppheim, Ketil
Nilssen, Rune Løften og Torkel Ranum. Vi fikk vårt første baneområde på
Moholt, en nedlagt fotballbane. Kjøreplattform ble laget av europaller
som jeg rapp.. lånte på jobben.
Det var vel ca da at vi ble med
i den første Tamiya Cup'en hvor butikkene arrangerte uttakingsløp.
Belboe & Jensen hadde løp ute i gata, Hobby-Shop AS arrangerte på
Brattøra. Øystein vant hos B&J, Ketil Nilssen hos H-S. De to, Roger
og jeg dro til Drammen i en lettere sliten Sierra stasjonsvogn som jeg
fikk låne på jobben (TBK). Ketil kjørte forresten min gamle HotShot.
Tror
ikke vi kjørte mer enn max 2 somre på Moholt før vi forflyttet oss til
sandtaket på Flotten, og der utviklet det seg fra en knøttliten bane
til en bra bane for 1:10 buggy. Den store endringen ble vel gjort til
NM i 1991. Etter det ble banen finpusset litt og brukt til NM i 1994.
Deretter tror jeg banen ikke ble endret vesentlig.
Det var vel
etter at vi havnet på Flotten vi kom i kontakt med de forskjellige
klubbene rundt i Midt-Norge og snøballen begynte å rulle for alvor. Vi
fikk til innekjøring på Hoeggen Skole og vi dro på cup-løp hos
hverandre. Noen dro sørover på større race og det ble i det hele tatt
et artig og sprekt miljø som desverre døde ut med årene. Det tok ikke
så mange år før TRCBK igjen var alene. Egentlig så lå vel også TRCBK
brakk en stund mens det dukket opp en annen klubb som jeg tror het
Trondheim Miniracing Klubb eller noe i den dur. Jeg besøkte innebanen
deres på Melhus i 2002, og her var det også Mini-Z bane og jeg fikk
dilla på det. Men så kom nye E6 og lokalene måtte rives for å gi plass
til veien. Etter det ble klubbene sammenslått og vi kom i gang igjen.
Innekjøring ble det så på Åsheim Skole, det stinket sure sokker og
pedalsyre i hele gymsalen hver gang vi var der.
Nå har jeg ikke
vært med i klubben på noen år, men hvis jeg klarer å få hektet sammen
en retro-bil er det ikke umulig at jeg dukker opp igjen. Angrer litt på
at jeg solgte de gamle bilene nå, men jeg har en Tamiya Mini '94 Monte
Carlo på det aller første M-chassiset. Den er fra 1995 så kanskje den
kan brukes? Jeg husker ihvertfall at med forhjulsdrift måtte jeg ALDRI
slippe gassen i svingene, da ble det Schancke-piruetter uten at jeg ba
om det.
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Keep goin'! Veldig bra Rune, dette må vi ta med i Modellbilens Historie, med en underside for solfylte trøndelag!
Takk til Stian som dro igang dette!
Begynn
å bla igjennom familiealbumene folkens! Scann inn bilder og legg på
flickr, mail meg, eller send meg bildene så scanner jeg og returnerer!
Har du noen ord i tillegg er det splendid ais!
Vi må bla. få med den gamle logoen med et vannhode i en F1 bil(?)
Bilder
fra Tamiya cup: Lyche er jo gånners, og Hobbysport har tatt over (takk
Rune). Men hva med de som drev Belboe & Jensen? De må vel ha noe?
Noen som kan komme i kontakt med dem?
Hobby Shop må også ha noe!?
Kunne
også tenke meg at vi lager en "presentasjon" av kjente fjes i miljøet,
med bilde av personen, noen biler, resultater, spesielle kjennetegn
etc...
La oss gjøre et skippertak nå før det er alt for sent... så kan dere kose dere med dette på web også laaangt inn i fremtiden!
Videoer er også fantastisk om noen har! Bare å digitalisere!
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Fantastisk lesning Rune!! Mye av det du skriver visste man jo ikke den gang :-) Vi
som kom fra de andre klubbene i Midt-Norge hadde nok de fleste av oss
vårt første møte med Trondheimsgutta i forbindelse med Tamiya Cup.
SHY:
Jeg gikk gjennom en hel pappeske med sikkert flere tusen bilder i går
kveld og fant faktisk noen få RC-bilder, blant annet det jeg visste jeg
hadde av Torbjørn Døler fra NM 2WD arrangert på Flotten Raceway.
Jeg
har skannet dem nå, det er ikke den beste kvaliteten hverken på
fotografen eller på resultatet desverre. De ble 4mb store pr. stk. i
600dpi... Jeg mailer ett og ett.
//Roy
Roy Magne Gjemble (1974) Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8 Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2 Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
er det noen som vet hvor det ble av de store gull vandrepokalene vi
hadde i vandring?hadde vært gøy å vite hvem som har de til odel og eie,
skjønt jeg har jo en viss aning.......
//Stein Ove
JConsepts BJ4WE-Factory Team RC10B4-Factory Team RC10T4-Yokomo MR 4TC SD World Replica-Winning Edge Design
Jøsses... dette tok jo helt av. Jeg satte meg ned for å lese hele
greiene, og fant ut at jeg kunne svart på veldig mange av spørsmålene
som har dukket opp, men det ble så mange at jeg ikke husker noen av de,
omtrent...
Beklager at jeg ikke kunne komme på treffet igår.
Jeg
begynte å kjøre på Moholt selv, som etterdilter til bruttern (Jørgen
Pettersen). Jeg husker et løp jeg kjørte med Grasshopper hvor
mottakeren ikke funka så bra, så bilen tok en snarvei (samme sted hver
gang, merkelig). Jørgen forhandlet med Rune E. om en ny, og det løste
alt. Da man flyttet til Flotten fikk jeg sitte med folket i den av
brakkene som ikke ble stående (var den litt råtten, mon tro?). Det var
ganske ålreit å være bror til en av de som var i gjengen, for da fikk
jeg sneket meg inn i det. Selv om jeg er 5-6 år yngre enn de fleste i
gjengen som startet opp TRCBK, så er jeg vel en av de få som har kjørt
aktivt i klubben siden da... HVERT år. Jeg tror faktisk jeg har
sammenhengende medlemskap i 22 år, og det er det vel ikke mange som kan
matche (og jeg er ikke eldre enn 29).
Jeg tipper jeg kan fylle inn veldig mange hull i TRCBKs historie. I
tillegg er jeg en jævel til å kjøre gokart. Kvalifiserer det til en
plass i julebordet, eller er jeg født for seint?
Det
ble nevnt en klubb som hadde innelokale på Melhus, denne kom istand
pga. meg for å få igang et miljø igjen. Vandrepokalene er det Kjetil
Stenberg som sitter med. Thomas Johnsen gikk i min klasse hele veien
fra barneskole til videregående, men jeg har ikke særlig kontakt med
ham nå (skal nok klare å få tak i ham). Jeg har senderen til Øystein
liggende i kjelleren (den har ligget der leeenge). Jeg har også en
pinionrack (til å samle alle pinioner) som tilhører Øystein som jeg har
"lånt" helt siden han sluttet å kjøre, omtrent. Jørgens RC10 med
Allec&Lane konverteringssett ligger her i kjelleren. Terje Stav har
jeg litt kontakt med. Han bor i Oslo med frue og 2 barn. Skal se om jeg
får ham inn på denne siden. Jørgen snakket om Rune Løften Gjengseth nå
nylig, mulig han får kontaktet ham.
Nå må jeg si at den fra
Trondheim som jeg alltid hørte var best (når det kom til de store
løpene) var Øystein. Helt siden folket fra den tiden sluttet har jeg
alltid prøvd å slå Øysteins bragd med å klare TQ i NM i 2WD i 1989
(håper jeg har hørt rett). Må innrømme at jeg ble ganske stolt da jeg
klarte det samme en god del senere. Alle navn som har dukket opp i
denne tråden har vært en stor del av oppveksten min, så jeg synes det
er veldig morsomt å se at folk dukker opp igjen. Jeg ser jo bruttern
rett som det er (duh), jeg traff Øystein på Arlanda før sommeren. Jeg
har fått god kontakt med Svein Harald, og sammen med Roy Magne og Stein
Ove kjørte vi løp i Oslo for en måned siden. For å nevne noen navn. Jeg
håper man klarer å holde kontakten, det er mange gode vennskap som har
vært som kommer frem igjen
Ketil Pettersen [Team Associated RC10B4 FT | JConcepts BJ4 "Ketil" Edition | Team Associated RC18B | Tamiya M-Chassis M03-R]
Wow....hva skal man si. "Dette er ditt liv", på en liten dataskjerm på
sengen under jobb-strategisamling i Sverige. Utrolig artig!
Først
og fremst - Rune - you are the man! Det var vel en annonse i Adressa
som førte til den første samlingen i brakke ved politihuset i 1985?
Utrolig artig lesning din lille historiefortelling og imponerende
hvordan du husker navn! Veldig artig.
Jeg og Tore Eriksmoen
dannet vår lille "Rudolf Raceway" ca 1980, da vi handlet våre Rough
Riders fra Tower Hobbies i Chicago. Etter å ha knekt alubærearmer mot
fortauskanter i "Rudolf Rædersvei" i en årrekke, var det derfor
kjærkomment med klubbdannelse og Moholt-bane. Det husker jeg godt.
Husker lillebror Pettersen også - men du var ikke store karen. Jørgen
er jo en meget sentral spiller i alt dette. Jørgen og Løften var de
beste sjåførene, ingen tvil om det. Men nøyaktig vedlikehold og
mekking, kombinert med OK kjøring var til tider enda viktigere. NM i
Grenland, med gjennombrudd/TQ med slepearms-Ass var et fantastisk
øyeblikk. Søndagens 3 A-finaler førte til en nerveutvikling hos en en
liten bondetamp som meg...som jeg aldri har opplevd siden. Jeg hadde så
ekstreme magesmerter at jeg hang over rekkverket på kjøreplatformen med
Adidas-skoene i løse luften...for å holde kroppen i sjakk for å i det
hele tatt å fullføre.
En liten side-note (og en historie jeg har
fortalt til bilingeniører i mange år i ettertid...): Jørgen er vel et
år eldre enn meg tror jeg, og jeg tipper han gikk i 7ende, og jeg i
sjette klasse da vi handlet RC10 for første gang. Etter diverse
testing, modifisering og kjøring, borring og letting og tuning....
ringer Jørgen på døra hos meg en kveld. Vi blir sittende ved
mekkebordet på gutterommet og filosofere. Jørgen har tenkt på noe....
det dreide seg veldig mye om vekt for oss på den tiden....få ned vekt.
(Jørgen ble jo først berømt da han stilte med en FULLSTENDIG
gjennomhullet Boomerang på Moholt - men det er en annen historie).
Jørgen hadde tenkt - og funnet ut at "den vekten som lå på
bærearmene/fjærsystemet - den telte ikke". Når vi veide bilene, var det
på en måte bare den vekten av selve chassiset som hadde noe å
si....resten hvilte jo på fjærene og bakken, på en måte. Vi snakker
altså om en 12-13 år gammle "snørunge" fra Nardo Skole... som hadde
greid å utrede konseptet om "uavfjæret vekt" i sitt eget lille hode.
Riktignok var effekten av uavfjæret vekt motsatt og invers - men Jørgen
hadde tenkt det ut - forstått en viss forskejll mellom hjuloppheng og
chassis. Meget imponerende - og pr dags dato et av de mest
intelligente, ingeniørtekniske grublingene jeg har vært utsatt for -
alder og tid tatt i betraktning. Jeg bøyde/bøyer meg i støvet!
Jeg
har sagt det før og sier det igjen - ingenting i livet har
sannsynligvis formet meg så mye som denne tiden gjorde. Lysten p
åteknikk ført til studier, mekkeferdigheter, kjøreferdigheter - på
mange måter styrende for min veidere karriere. Ganske rart..
Men....det
er uendelig mange historier å fortelle - vi får spare mange av dem til
den 22. Har noen funnet Løften? Holm Olsen? Johnsen? Heisan Rønne
forresten! SHY-jeg var i Sjetnemarka et par ganger for testing av
CRP-Rough Rider og Hot SHot husker jeg...husker også en "slick-type"
med SuperShot med alle de hoteste delene...
Jeg har satt igang
pappa Arne på leting i lysbildearkivet, regner med å ha litt bidrag fra
både Moholt og Flotten, og kanskje litt Tamiya-Cup.
God natt...
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Øystein innført forøvrig uttrykket "løsne på stripsen". Da vi var på
tur til/fra løp i campingbil eller minibuss, hørtes av og til det
uttrykket. Sjåføren måtte da stoppe på første busslomme og gutta måtte
ut og fukte naturen. Vi var rimelig hekta på Cola den gangen!
I
og med at jeg selv alltid har vært avholdsmann er det en ting jeg
virkelig satte pris på da vi var på turer, korte eller lange. Det var
ingen antydning til drikking, selv om flere av gutta forlengst var i
fest-alderen. Det tyder jo på at gutta tok hobbyen seriøst og ikke
ville ødelegge kjøringa på noen måte. RC-bilkjøring i påvirket tilstand
tror jeg ikke er noen suksess! Å holde ungdommer på "rett kjøl" er vel
neppe det verste man kan gjøre, og jeg tror TRCBK bestandig har hatt et
sundt miljø.
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL