Mer mat for mimre-mons: Jeg fant en haug med gamle Radio Control Car
Action (inkl første nummer!) og Radio Control Model Cars i kjelleren.
1987-1990 eller deromkring tror jeg. Car Action var glanset den gangen
også, mens ModelCars var dønn seriøs med masse tekst.
Utstyret de tester er det samme som står her hjemme hos meg. Kanskje på tide med litt fornying
Jada - losi-maskina står der enda. Uten slepearmer, støttene ble jo
revet av i første krasj. Siste oppgradering (94?) var slipper-clutch
som fremdeles er ubrukt
Siden jeg først har kommet igang og lest gjennom denne tråden, fra den
siste epoken av trcbk (2003+) ligger det mye bilder og film på den
gamle siten på www.trcbk.no, den er forwardet til www.trcbk.com, men man kan gå direkte inn på underlinker: http://www.trcbk.no/default_old.asp
Joakim, da er det stor sjanse for at vi traff hverandre! Jeg var på klubbmøter der! OG gikk tidligere på Kalvskinnet skole!
Hvor
eksakt var møtet? Det var vel ikke på selve Kalvskinnet - var det ikke
i en litt lavere bygning borte ved Adolf Øien eller noe???
Det
var etter et møte der vi fant ut at vi skulle flytte litt på Runes
Autobianchi slik at han ikke uten videre fikk kommet seg ut av en
"kinkig" lukeparkering... husker du det Rune? Noen fjortiser og knapt
det flyttet på 1:1 bilen din...
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Nei husker ikke hvor på kalvskinnet, ei heller helt sikker på at det var kalvskinnet...
Vi hadde jo egentlig lagd egen klubb i charlottenlund-området, "Tam-Kysh" hehe :)
Brukte hver kveld en uke på å bygge bane, og når den skulle prøvekjøres skjønte vi at den var jo alt alt for liten :)
Da
hadde jeg den gamleste og dårligste bila av hele gjengen, en Tamiya
Opel Ascona. Senere en Thundershot som fortsatt finnes i småbiter. Har
også en Tamiya 1:12 Porsche. Om ikke det ikke ble så Stian kjøpte den?
Technigold RX540vz var veldig rått ja :)
Siden jeg nesten er bestefaren i gjengen så kan jeg jo fortelle litt om hvordan jeg startet med hobbyen. Det skjedde på selveste 18.mai 1979 (flere av dere var vel knapt påtenkt da..) Jeg
var i militæret i Øverbygd, Skjold garnison, visstnok betegnet som
stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok. Tidligere på
året hadde jeg vært en tur i Tromsø og kikket litt i en hobbybutikk.
Der forelsket jeg meg i en hvit Porsche 911, 1:12 skala fra
Graupner/Kyosho. Den kjerra skulle jeg bare ha. Siden jeg ikke festet
bort dagpengene og tok noen jobber som servitør i bryllup,
konfirmasjoner og barnedåp, klarte jeg etterhvert å skrape sammen de kr
695,- som bilen kostet uten RC og batteri. Jeg klarte ikke vente til
jeg hadde lovlig perm men tok en kjapp tjuvperm lørdag 18. mai 1979 og
dro til Tromsø for å handle bil. Hadde befalet fått vite dette så hadde
jeg vel blitt skutt ved daggry 19. mai! Jeg måtte spare en stund for
å få kjøpt tilbehøret, men etterhvert fikk jeg bilen kjøreklar.
Knallrødt plankechassis med fire skumhjul, RS540 motor og 2-kanals
Futaba spakradio på frekvens 27.255 (blå). Batteriet ble et Tamiya 6V.
Det gikk så ørene flagret!
Da jeg så kom til Trondheim 10.
oktober 1979 og kom i jobb, fikk jeg lyst på en annen bil. Etter å ha
besøkt Modellhobby bak Slottet og sett på en Graupner/Kyosho Renault
Alpine i skala 1:10, ble bilen med hjem til Trondheim. Tror den kostet
kr 1 200,-. Doningen hadde uavhengig fjæring men ingen demping. Med
540-motor i hekken og diff var den faktisk veldig morsom å kjøre. Samme
gearkasse osv ble brukt på Scorpion-bilen som kom senere.
I
begynnelsen av mai 1980 kjøpte jeg min første 1:8 bil, en Carlsson Pro
80 med BMW 3-serie karosseri og OPS 21-motor. Det gikk til tider
brukbart, men det var forferdelig med søl. Høsten 1980 kjøpte jeg så
min første Tamiya-bil, VW-bobla mi!(snufs!). Den var jo en revolusjon
med oljedempere og masse aludeler.
Senere fulgte en
Graupner/Kyosho Fairlady 240Z før min første 4WD, en Land Jump også fra
G/K. Den hadde kjededrift og eneveislager i forhjulene. Skikkelig
møkkabil som gikk i stykker hele tiden og svindyre deler. Innen 1:8
kjørte jeg også en del Serpent Cobra buggy og Tomo Lupus 2WD. Var også
innom noen track-biler, da i hovedsak Serpent. Men til slutt gikk jeg
grundig lei av alt sølet og mekkinga og droppet fuelbil helt og
holdent, og knverterte helt til elektro. her ble en haug Tamiya-biler
anskaffet, mekket sammen og kjørt. Men nesten alle bilene ble solgt.
Min relativt nye Tamiya Fox ble most fullstendig etter å ha gått for
full kamfer (med Technigold motor i ræva) rett i grunnmuren på
Sverresborg Skole. Deler av bilen gikk til himmels og har ikke kommet
ned enda!
Først i 2001 kjøpte jeg en nitrobil, Tamiya Mad Bison.
Den kjørte jeg et års tid før jeg kjøpte Sintech 1:8 og 1:10 biler.
Siden da har det tatt noe av, har hatt en bråte med nitrobiler og
merker jo at det har skjedd store forandringer siden 80-tallet. Nå er
motorene tette og fine og det meste funker slik det skal. Sølet er
borte, det samme er mye av mekkinga. Kjekt å kunne kjøre en times tid
og bare fjerne litt oljefilm fra karosserisiden og det ene bakhjulet.
For meg vil det nok for alltid være nitrobil, samt 1/5 skalaen jeg kjøpte i sommer. Gøy med litt lyd og eksoslukt!
I
år ble jeg et halvgammelt øk, fylte 50 i sommer. Fra jobben fikk jeg da
2 gavekort, av en eller annen merkelig grunn utstedt på Hobby-Shop AS.
De ble byttet inn i en HPI Hellfire Stadium Truck, og senere kjøpte jeg
gave til meg selv også. Det ble 1/5 buggien HPI baja 5B! Så jeg har
ingen planer om å gi meg med hobbyen, en kur mot den er heldigvis ikke
å oppdrive! Kanskje lobotomering ville gjort susen, men det er litt
ekkelt etterpå...
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Da
hadde jeg den gamleste og dårligste bila av hele gjengen, en Tamiya
Opel Ascona. Senere en Thundershot som fortsatt finnes i småbiter. Har
også en Tamiya 1:12 Porsche. Om ikke det ikke ble så Stian kjøpte den?
Technigold RX540vz var veldig rått ja :)
Jommen
tror du ikke de bilene havnet på Melhus gitt. Du har Thundershoten ennå
såvidt jeg vet. Har hatt en sånn Graupner Renault Alpine jeg også. Jeg
kan ikke ramse opp bilene jeg har hatt på stående fot, men det må
begynne å nærme seg 100 nå hvis man tar med epoken før jeg begynte på
igjen i 1999 og samle vintage Tamiya.
Stian Skogstad [ Alt for mye stæsj og alltid noe å kjøpe ]
Hadde vel kanskje gjort seg med ribbe osv på den dagen? Men jeg er glad
i kveite også! Har nettopp fått forskudd på arv, så jeg skiter loddrett
i prislappen...
Får nok la bilene stå hjemme den kvelden, men
da må jeg bare huske å ta med smertestillende. Skal klappe og kose med
alle bilene mine før jeg drar hjemmefra, samt sniffe litt nitro.
Kanskje jeg kan ta med en sutteklut med litt fuel, olje og annen goddis
i?
Forøvrig
tror jeg det aldri har vært så stor aktivitet på forumet her noen gang!
Fortsetter det slik må vi snart kunne skrive bok om gamle dager!
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Rune, du skriver så bra at du burde få jobb i en avis! Jeg skal påta
meg å samle alt, inkl bilder til en Trøndelags Modellbilhistorie! Kunne
forlengst ha laget bok av gjeldende Modellbilens Historie... men noe
sier meg at det er for "smalt"... Ville nok ikke blitt like stinn av gryn som Anne B. Ragde...
Fikk
forresten mine gule "Troll Trick vintage tires" i dag. Kjøpt på ebay.
De skal jeg putte på en rerelase The Frog. Ser passe 80-talls ut! Noen
som har sett disse før?
Begynner å se for meg to vintage-klasser: -retro original -retro outlaw
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Hepp hepp...jeg blir liggende etter på den faste VW/Porsche-forum-lesingen om vi skal fortsette slik.... Utrolig artig.
Rune - er hodet ditt definert som en memory-stick, eller har du skrevet ned alt dette? Ubegripelig detaljrikdom i dine memoarer?
Jens
- jeg husker så inderlig godt når du kom med Losi-bilen. Associated var
liksom det gamle, trauste Amerikanske med tradisjoner... Også tøffet
jyplingene på Ranch Pit Shop seg med en svart-plast bil..jeg husker vi
var skeptiske, og du var den første som bragte en slik til miljøet -
jeg mener du kjøpte den i USA.. må jo ha vært en av de første
Losi-bilene i Norge?`
Men....siden
tråden tar av og denne mimreboken stadig blir mer spennende...hva med
en "regel"...om at ved hver post, så må man/oppfordres man til å komme
med en historie / en anektote fra gamledager...så samler vi dem opp?
Det vil kanskje gjøre at folk ikke tør poste - men herved oppfordres
det ihvertfall til å fortelle litt historier.
En kort sak: Jeg
jobbet på Hobby Shop hele veien fra 6. klasse og frem til russetiden
ca... Fantastisk erfaring. Mange historier derfra. Husker spesielt
etter en sommerferie at jeg kom tilbake og Sjef Kåre kunne meddele at
han "hadde snakket med Onkel Skrue" - det var lønnspålegg på gang. Jeg
ble justert opp fra 25 til ...... 26 kroner timen. Takk og pris. Kåre
er jo også mannen bak uttrykket: "Jeg har aldri hatt noe sans for det
der med at "kunden har altid rett" - rett skal være rett, sier jeg!".
Utrolige opplevelser - takk for alt!
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Edited by - SplitPersonality on 30/10/2007 21:40:37
Snakka med moderen nå ikveld og hun har en masssssse bilder ifra både
inneløp og uteløpa ifra Flotten, skal sørge for å få de scanna og sendt
til deg SHY.
Frati har jo kongegod mat da.........
//Stein Ove
JConsepts BJ4WE-Factory Team RC10B4-Factory Team RC10T4-Yokomo MR 4TC SD World Replica-Winning Edge Design
Dette er altså fra "særoppgaven" i 7. klasse, 1989. Alle skulle skrive "Boken om seg selv".
Noen
utdrag fra fortellingen om løp på Hoeggen anno 1989, og faktisk et par
bilder også, desverre har jeg ikke originalene. Det første løpet kjørte
jeg en lånt Tamiya Falcon, det andre en Kyosho Rocky. Tror faktisk jeg senere var der en gang og kjørte Thundershot.
Hehe, neida ingen memory stick her gitt! Men når man har hatt en gøyal hobby i bortimot 30 år så husker man det meste.
Forøvrig
synes jeg det er utrolig morsomt å lese innleggene fra gammelkaran. Jeg
blir helt rørt, gitt! Rett som det er så blir det litt vått i
øyekrokene og det dugger litt på brillene. For en halvgammel og noe
framtung gubbe er dette nostalgi på høyt plan!
Er det noen der
ute som har T-skjorta fra NM på Flotten i 1991? Den burde i såfall
rammes inn og få æresplass på Sverresborg Folkemuseum!
Flotten-banen
burde vi kjempe for å få med på UNESCO sin liste over verneverdige
steder, akkurat som feks Røros. Hva med å ta en prat med
Riksantikvaren? Tenk å fått Flotten under glasstak med museum og
minne-bauta utenfor! Eller en bronsestatue av oss gamlingan? Trøndersk
RC-Bilmuseum, fra et folk i takknemlighet! Flagg og blomsternedleggelse
på 17.mai, full pakke og stinn brakke! Nei, noe så gæli som dette sklei ut....
RC-CARS, THE GOLDEN AGE OF MOTOR SPORT!
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Hoppsan alle RC-fossiler! Han
med kr�llene fra Flat�sen dere nevnte heter Ove Holm Olsen. Jeg var
med som sj�f�r til Tamiya Cup det �ret han vant 4WD-klassen, og
Thomas Johnsen tok pokalen i 2WD. Pappa Johnsens plommer�de Volvo 360
var fylt til randen med pokaler p� hjemturen, tro hver pokal rommet
ca 5 �konomiposer med potetgull. Kjempestemning i bilen hjemover, det
var jo ganske utrolig at Trondheim skulle kapre f�rsteplassen i begge
klassene! Husker ikke �rstallet helt for denne turen, men det st�r
omtalt i et av Burn Out bladene. Tror det m� ha v�rt rundt 1990.
Deltok selv �ret etter og havnet p� fjerde i 2WD.
N�r det
gjelder antikke RC-biler s� hadde jeg noen f�r, men Stian kj�pte
dem. N� aner jeg ikke hvor de er da han jo har solgt unna det meste.
Hadde bl a to CRP-trimmede biler, VW bobla og Super Champ.
Men
jeg har tonnevis med gode gamle minner lagret i minnebrikka, selv om
den nok skulle ha v�rt oppgradert. Det lar seg ikke gj�re da jeg er
for gammel modell.... N�r man har passert 50 burde man vel egentlig roe ned litt innen hobbyen, men for mitt vedkommende har det g�tt motsatt vei!
Tror
for�vrig at kveldens mimrestund p� Bar Sofa kan bli b�de
r�rende og nostalgisk. Best � ta med 4-5 lommet�rkler, evt et
badeh�ndkle av st�rste type!
Hei alle sammen! Da var det sannelig på tide at også jeg kom på banen.
Har nå endelig fått satt meg inn i de her datagreiene og noe som kalles
Internet(?).
Neida ingen fare, jeg har ikke hatt hjerneslag og
data-interessen har ikke avtatt siden RC-tida - snarere tvert i mot. Nå
i kveld har jeg også informert Stav senior (Eskild) og junior (Terje)
om det som er på gang her. Terje var på vei til å finne senga når jeg
limte diverse linker over og da var han solgt. Samholdet som ble skapt
den gangen har uten tvil satt varige spor for de fleste av oss og det
er skremmende hvor mange detaljer vi husker fra den tiden. Merkelig nok
husker vi ikke så mye av alt slitet....
Som Øysten skrev
startet vi omtrent med samme utgangspunkt. Bestillingen av Tamiya Rough
Rider fra Tower Hobbies i USA er like klar i minnet som om det skulle
ha vært i går. Glemmer ikke at vi hentet bilen på postkontoret ved
Sagasenteret på Nardo en desemberdag og at det var 1090,- i oppkrav.
Byggingen var en seanse i seg selv og jeg glemmer fortsatt ikke at
Øystein og Arne (faren) kom over for å studere vidunderet. Da gikk det
ikke mange dagene før også de hadde lagt inn en bestilling fra USA.
Dermed var vi solgt. Neste store steg fra kjøringen og uhellene i vår
lokale gate ble møtet Hans Kongelige Høyhet Rune Eggen for å diskutere
mulighetene for å bygge en bane like ved der vi bodde. Han var jo
voksen, hadde masse RC-erfaring og eide til og med sin egen bil
(Autobikinien?). Utstyrsjaget startet da et firma som het CRP begynte å
lage options-deler og turen ned til HobbyShop for å kjøpe kulediff er
fortsatt friskt i minnet. Denne skulle være medisinen som skulle gi de
gode resultatene. Husker ikke prisen men den var stiv og man fikk en
gresshoppe + litt til for de samme hardt oppsparte kronene.
Senere
har vel fokus dreid mer over til 1:1 skala og her har jeg og Øystein
videreført vårt vennskap fra barndommen med VW-boblene. Jeg og Stav har
tett kontakt gjennom mange år med felles interesse for et annet tysk
bilmerke og ikke for å glemme Trond A. og våre Pizza og TopGear-kvelder
:-)
Ellers må jeg si at bildene Jens har lagt ut er gull verdt
og kronen på verket hadde vært å funnet en serie med Burnout's og fått
scannet inn. Sikkert mye rart som ble skrevet der. Glemmer ikke de
kveldene vi hadde foran MAC'en hos Øystein hvor vi diskuterte design på
forside osv osv og ikke minst alle "Innkallingene" vi laget til ymse
løp.
Well dette får bli min første "post" i kveld - fortsetter jeg nå er jeg redd serveren til forumet kneler.
Den
andre tror jeg var ei som het Wenche på ungdommskolen. Det gikk fort
over... Den første varte mye, mye lengre... Det var en Tamiya Holiday
Buggy. Er ikke helt sikker, men tror det var i 1981-82 (kan det stemme
tror du Rune?). Jeg gikk da i 3-4. klasse på barneskolen på Tonstad,
hadde akkurat flyttet fra sentrum. En av gutta på ungdomsskolen (veldig
god trompetist forresten, tror han spilte/spiller? i Trondheim
Symfoniorkester, tror han het Are) kjørte en dag rundt med en Tamiya
Holiday Buggy i gata i Moltmyra hvor vi bodde... Den hadde en RS380
motor, men det så styggfort ut den gangen... på brøkdelen av et sekund
var jeg fullstendig hekta! Den kostet 600 og noe i Trondheim (690?) hos
Hobby Shop i "Lillebryggen" i Kjøpmannsgata (husker både at man måtte
bøye hodet og rope høyt). Fattern reiste av og til ned til Oslo, og han
skulle prøve å få tak i den billigere der... dermed kom han hjem fra
Oslo med samme bilen til 725 kroner... (og han drev butikk!) Timingen
var dårlig da jeg lå til sengs med halsbetennelse... og det må ha vært
den lengste uka i mitt liv da jeg ville opp og bygge...
Apropos
bygge... jeg bare elsket å bygge RC-biler. Noe som resulterte i at når
de andre gutta i området også fikk skreket seg til en bil, så ble den
avlevert i eske i Moltmyra 20. Og kunne avhentes et par dager senere,
ferdig bygget og lakkert. Gratis. Tror jeg bygde ca. 15 biler for andre
det året
Holdt
meg til den bilen ALT for lenge. En kompis, Lars Krumsvik, kjøpte en
Grasshopper. Den var jo skikkelig high-tech i forhold! Holiday Buggy'n
hadde pennefjærer til fjæring foran, husker jeg støvsugde heimen for
pennefjærer og testet ut... Fjæringen bak var en glassfiberplate,
heeelt useless! Og ingen diff, åpent drivverk. Men den så fantastisk
ut! Tross Grasshopperns ankomst ble lillebror "tvunget" av storebror
til å kjøpe en Sand Rover i stedet for Grasshopper. Jeg syntes bare den
så for teit ut...
Med timet blank 540 gikk den slett ikke verst,
men kjøretiden var ca. 2 minutter... mens Grasshoppern stusset og gikk
sikkert 5 ganger så lenge! Snakker om tap i drivverket!
http://forum.radiostyrt.no/vb/attachment.php?attachmentid=4730&d=1192698412 Og
regulatoren! En motstands-spole! Ganske lurt egentlig, da man fikk en
tilnærmet "trinnløs" motstandsregulering. Men mon tro om ikke mye
energi gikk til bloksberg her også! Og de ble veldig brente! Måtte
pusse av dem nå og da. I USA når disse var vanlige hadde kurvvaktene et
håndsignal for "viper arm". Da hadde en slik brent fast og bilen hang
på full gass...
Bobla og Rough Rider var også kommet da, men husker at de var ALT for dyre for oss kidza med ukelønn bare...
Av
radioutstyr var det ikke mye å velge i: Acoms (Techniplus?) AM-radio,
std. servoer og mottaker. Og alle brukte mottakerbatterier
(4xpenlight). Ladingen var i form av 2x klyper med "motstandskabel", og
man ladet på fatterns bilbatteri... det betydde uhorvelig mange turer
ned i garasjen for å lade under panseret... og sjølingen var ikke
videre fornøyd de gangene bilen ikke startet...
LOL! Det sies at
man ikke skal sette på potetene og så gå ærender... Jeg husker en gang
jeg satte på lading, og skulle så bare på butikken... syklet meg av og
havnet på sykehuset... Leppa var sprukket og skulle vært sydd, men
etter å ha forklart legen situasjonen kunne han meddele: "Kom dæ hjæm å
redd batteri gutt!" Rakk det ikke...
Nestemann!
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm