1980 - Norsk RC Bil Forbund (NrcBF)
blir stiftet
Dette er ikke 100% bekreftet, men vi vet med ganske stor
sannsynlighet at dette ble etablert dette året. Vi vet i alle fall
sikkert at arbeidet med dette ble påbegynt i 1980. Mest fordi norske
utøvere trengte lisensiering for å kunne delta i løp utenlands. Tom
Hagelid var her primus motor.
1980 - EM for 1:8 Track i Gøteborg - nordmennenes "hjemmebane"
I 1980 var det EM for 1/8 biler på Vest-8-banen i Gøteborg, og Norge
stilte med flere kjørere. Det var jo tross alt nordmennenes
"hjemmebane".
Cato Håkonsen kvalet til semi i sport-klassen og ledet lenge
semifinalen foran Europa-eliten. I en krasj slutter styreservoen å
virke, og det som ser ut til å bli en sensasjon blir en 18. plass.
I formel-klassen blir Terje Haugen beste nordmann med en 13. plass,
også Terje hadde servoproblemer. Det hører med til historien at Terje
og Cato få dager før EM hadde kjøpt "super, duper Futaba coreless"
servoer hver. Dette skulle være de beste servoer som kunne skaffes for
penger, og gleden var stor da de fikk lagt fingrene på dem før EM.
Såvidt jeg husker kollapset 7 servoer i løpet av EM-helgen.
Mandag formiddag troppet Cato opp på Modell-Hobby med mord i blikket
for å få igjen pengene, og til Catos store overraskelse ble de byttet
uten spørsmål. Terje hadde vært der like før og forklart hva de kunne
gjøre med coreless servoer (kan ikke trykkes).
Men Norge vant banketten
Selv om resultatene på banen ellers ikke var noe å skrive hjem om,
gjore de norske seg desto mer bemerket på lørdagsfesten. Nordmennene
ble utropt som vinnere av festen, men av hensyn til pårørende i klubben
skal vi ikke gå i detaljer om hvordan seieren ble sikret.
På banen ble det seier til Serpent og Bervoets i formula, og Ron Ton i
sportsklassen. Ron Ton er nå medeier i Serpent sammen med Bervoets.
Fjæring er bare tull!
Engelskmannen Bob Errington kjørte verdens første serieproduserte
fjæringsbil (AMPS) til annen plass i begge klasser, men de fleste mente
det skyldtes føreren og ikke bilen. Fjæring på asfalt ble bedømt som
unødvendig komplisert. Det var bare buggybiler som behøvde fjæring.
Buggy å få kjøpt - men løp arrangeres ikke enda
Hittil hadde det bare vært banebiler i 1/8 og 1/12 å få kjøpt, men i
1980 kom en rekke bensinbuggier på det norske markedet.
Den STORE boomen for RC-biler kom på 80-tallet. Takket være
prisgunstige, holdbare off-road kit og distribusjon via etablerte leke-
og hobbybutikker.
Graupners Datsun Fairlady, Tomo Lupus, Hobby-products, Texas Wild Baja,
Hirobo Domeo og Sigma II fylte butikkhyllene, men i Norge var det ikke
snakk om å kjøre konkurranser.
En Texas Wild Baja 1:8 buggy (2WD)
Finmekanikernes gullalder
Man var fornøyd hvis bilene virket i fem minutter. Finmekanikerne i
klubben hadde en gullalder på denne tiden. Originaldelene holdt ikke,
og reservedeler var det dårlig med. I Sverige arrangerte de likevel det
første mesterskapet for bensinbuggier.
Tamiya "bobla" - de fleste nordmenns første møte med modellbil?
1980 var året da Tamiya "bobla" ble introdusert i Norge. Dette var den
første elektrobuggy med fjæring og oljestøtdempere, og er muligens den
bilen som har gitt flest nordmenn den første kontakt med en radiostyrt
bil. Den kom også i en utgave som het Rough Rider (enseter). Senere kom
også en variant med Ford Pickup karosseri. Boble-karosseriet hadde nok
mest "appeal".
Den dukket opp i USA og andre steder allerede i 1979. Og før den
dynamiske duoen Sand Scorcher / Rough Rider var teknologien for
off-road RC-biler i bunn og grunn asfaltbiler med aggressive hjul
påmontert. Bilene hadde elendige kjøreegenskaper, og de var ca. like
godt beskyttet mot elementene som en sykkel som ble stående ute i
regnet. Tamiya endret fullstendig på dette - disse bilene hadde et
chassis bestående av en aluminium-ramme, og opphengsdeler av støpejern.
De hadde vanntette radiobokser, og dette ble ofte fremhevet i annonser.
Til felles med noen få Kyosho kit var også disse de første som kom med
oljefylte støtdempere i "mainstream" kit.
Mht. "vintage" og samlerverdi står nok Bobla høyest i kurs! :-)
Tamiyas Sand Scorcher
Her kan du se en original reklamevideo fra Tamiya av Bobla og
Rough Rider! Husker at jeg selv kunne stå i evigheter i
butikkvinduet hos Lyche Hobby i Trondheim og se på disse dødskuule
videoene! Tegningene på eskene til byggesettene var også veldig flotte!
Her har du en oversikt over flere klassiske reklamevideoer fra Tamiya:
(noen er private opptak)
Denne kom senere også som en "Bruiser", en mer Big Foot-variant... samt en Hilux "Mountaineer" | Hilux & Blazer VIDEO Hilux VIDEO 2 Hilux VIDEO 3 (privat) |
|
Dette var Tamiyas første offroad-biler såvidt jeg vet, i 1:12 skala "mot normalt" 1:10 skala | XR311 & Cheetach VIDEO | |
Dette var rimelig heftige greier! Med "svartmotor" og gode greier! | Lola & Datsun VIDEO | |
Say cheese! | Fast Attack Vehicle VIDEO | |
Med gullfelger! | The Fox VIDEO | |
Legendarisk! En stor klassiker for mange! | The Frog VIDEO | |
Den første bilen som fungerte etter min mening... | The Grasshopper VIDEO | |
Holiday Buggy var min (SHY) aller første RC bil! Den SÅ kul ut, men sammenlignet med f.eks. Grasshopper'n var den heeelt håpløs! | Holiday Buggy VIDEO Holiday Buggy & Sand Rover VIDEO |
|
En forbedret versjon av The Grasshopper | The Hornet VIDEO | |
En grensesprengende ny firehjulstrekker fra Tamiya! | The HotShot VIDEO | |
Samme chassis ("SRB") fantes med 3 typer karrosseri: -Boble -Rough Rider -Ford Pickup |
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 1 Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 2 Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 3 Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 4 Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 5 (privat) Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 6 (privat) Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 7 (privat) Sand Scorcher VIDEO 8 (privat) |
|
Motorsykkel med "burkslave"! | B2B SideCar VIDEO | |
Fancy konstruksjon med "overskudds"-oljeflaske til bakdemperen. Dette var i stor grad en "upgrade" av Rough Rider. Den skulle i alle fall virkelig være en konkurransebil... | SuperChamp VIDEO | |
Denne solgte i bøtter og spann når den kom, en liten sensasjon av en bil! | Wild Willy VIDEO 1 Wild Willy VIDEO 2 Wild Willy VIDEO 3 (privat) Wild Willy VIDEO 4 (privat) |
-har du ikke hatt en av disse bilene som guttunge er du ikke
tørr bak øra! :-D
Her kan du se Tamiyas 100 første biler - i rekkefølge, så slipper vi å
lure mer på det:
Gamle Tamiya biler har forresten fått stor samleverdi i dag, som
"vintage RC" (Tamiyaclub.com regner de 150
første som vintage). Bare søk på nettet - det finnes et utall sider! Og
vil du ha en utgave som er "mint conditon in box" må du blø for det!
Om du har lyst til å lære om "Tamiya historie", dvs. modell seriene,
førerne, de forskjellige chassis platformene osv - så bør du avlegge
siden "Black
Hole Sun"! Her har man gjort en alldeles fabelaktig stykke
arbeid med å bryte ned og analysere Tamiyas modeller gjennom historien.
Svært interessant!
Her er en annonse fra Frankrike hvor man solgte en Holiday Buggy
komplett med radioutstyr - OG en matchende bag! Alt man trengte for en
vellykket reise! :-)
Mariekjeks?
Tamiya bobla var den beste som kunne kjøpes for penger den gang, men
den var langt fra perfekt. Demperne lakk som siler, bakfæringen var
dimensjonert til en lastebil, og metalldelene var støpt i en legering
litt sterkere enn Mariekjeks. Som vi sa, det var en gullalder for
finmekanikerne. Radioboksen var vanntett, så bilen kunne kjøre gjennom
store vanndammer uten å ta skade. Motoren var også innelukket, noe som
ikke var så heldig - da den ikke fikk kjøling.
Erst Lesen - Dann Bauen!
N oen husker kanskje denne? Den sto først i alle Tamiya
byggebeskrivelser. På denne tiden var det stort sett byggesett det gikk
i, og en viktig del av hobbyen var å bygge bilen selv, lakkere
karosseriet osv. Dessverre i dag (2007) så faller mange for "RTR" -
hvor alt er klappet og klart. Man får da ikke den samme
"altoppslukende" hobbyen - og man lærer ikke å forstå teknikken på
samme måten. Blir lett "bruk og kast" dessverre... Det skal også sies
at Tamiya var forbilledlig når det gjaldt å lage gode byggesett. Det
manglet aldri en del, og manualene var ryddige, tydelige - og det ble i
det hele tatt en morsom bygging utav det! :-)
Batterier
De gule 1200SCE cellene rulet tidlig på 80-tallet, men de røde 1400SCR
cellene som senere erstattet dem utklasset dem både mht. ytelse og
holdbarhet. Sanyo var veldig lenge den ledende batteriprodusenten.
Visste du forresten hvorfor cellene vi har brukt ble kalt "Sub-C"? Det
finnes jo mange batteri kategorier (alkaliske) som de fleste kjenner
til, og de har typebetegnelser som AA, AAA, C, D, 9-volt osv. De vi har
brukt gjennom historien var litt mindre enn "C", derav "Sub-C". Jeg
fikk også på 80-tallet erfare at det er ikke bare størrelsen som er
forskjellig, for jeg fikk nemlig tak i noen gule Sanyo oppladbare C
celler, og lagde en pakke. Disse hadde sort skrift på krympestrømpa i
stedet for rød. Ikke bare var de håpløst store, så de passet dårlig inn
i bilene. Men i tillegg hadde de ikke den samme puchen! :-( Så vi har
altså nyttegjort oss av spesialutviklede batterier for RC!
"Wiper arm!"
Før man hadde elektroniske fartskontroller, så brukte man mekaniske.
Det var ganske enkelt en arm på en motstand (resistor). Man kjørte løp
- og plutselig mistet noen kontrollen på bilen sin - den føk omkring og
veltet gjerne noens mekkebord... Armen hadde da brent seg fast på enden
av mostanden - full speed ahead! Banepåsetterne måtte da jakte på bilen
som om den var en rotte, og førerne skrek "Wiper arm! Wiper arm!" og
gjorde den håndbevegelsen som avbildet. LOL!
Mercedes-cupen i 1:12 Track
For 1/12 elektrobiler ble det arrangert en innendørscup vinteren 1980.
Den fikk navnet Mercedes-cupen fordi alle måtte kjøre med Mercedes 500
SLC-karosseri. Deltakerne ble fordelt på seks team, slik at det skulle
være en rettferdig fordeling av gode og dårlige førere. Alle på teamet
hadde lik lakkering og teamjakke, og representerte firmaer som
Cederwall, Lois, VG, etc. Stevnene gikk på forskjellige skoler og i
samfunnshus i Oslo, og hverken før eller siden har vi klart å samle 36
deltakere hver fjortende dag i 1/12 klassen. Løpene skulle gå på
linoleum og parkettgulv, og en rask prøvekjøring viste at vi like
gjerne kunne ha kjørt på et islagt Jordal Amfi. Ett av racene ble kjørt
på en konfirmasjonssøndag – hvem hadde tenkt på det?! 2 av førerne
skulle konfirmeres. Da “søkte de” om få utsettelse på teknisk kontroll
for de måtte i kirka på formiddagen, men mellom kirka og middagen kom
de og kjørte rc-bil løp og Mercedes-cup. Teamånd og rc-bil interesse?
Jo så menn! Hvem de 2 var vites ikke den dag i dag, men de er i alle
fall godt voksne nå, og kan jo melde fra om de leser dette! :-)
En gammel tegning fra OMK-Nytt
av en 1:12 Track bil (eller "MRE" som det het dengangen)
Silikondekk etter svenskekokkens oppskrift
Fra Sverige hørte vi rykter om silikondekk, og etter å ha blitt
skikkelig frakjørt på et stevne i Linkøping, lærte vi oss oppskriften.
Dekkene måtte lages av Armaflex isolasjonsmuffer for rør, og slipes i
drill eller dreiebenk. Deretter måtte de rulles flere omganger i hvit
Dow Corning silikon til det ble en jevn overflate av 2 mm lange og 0.5
mm tykke silikonhår.
De som ikke fikk til det, var dessverre sjanseløse. Bilene som ble
brukt var Mirage 12 eller Minicars med langsgående batterier og motoren
bak bakakselen. Dette var en bra kombinasjon på glatte underlag. Ingen
hadde differensial og alle brukte mekanisk fartskontroll.
Forhjulstrekk var ingen suksess
På denne tiden ble det reklamert for forhulsdrevne biler fra Graupner
og Cambrio, og disse skulle være alle andre fullstendig overlegne. I
virkeligheten klarte de aldri å hevde seg i store stevner hvor de beste
med bakhjulsdrevne biler var med.
1980- eller 81 - glattkjøring
Det har faktisk vært kjørt modellbil på Jordal Amfi. Tom Hagelid leide
Jordal og la ut bane. Det ble kjørt 1:8 banebil. Det var mange
deltagere, lite tilskuere, og SÅPE glatt betong. Det var vanskelig å
lage banemarkering for ingenting kunne skrus ned i fare for å treffe
fryserørene. Altså ingen suksess - og det ble aldri gjentatt...
Her er noen små videosnutter: |
1984 - NM 1:12 Track i Stokke
Terje Brynhildsen fra OMK vinner, med Egil Holt fra OMK på andreplass.
Dette beviser nok en gang det gamle ordtaket "de gamle er eldst".
1984 - NM 1:10 Off-Road i Fredrikstad
Øyvind Loyd Pettersen vinner klasse Modified, mens Egil Holth vinner
klasse Standard.
1984 - Speed stopper opp
Det utrolig proffe bladet som NrcBF nå hadde gitt ut nesten 12 ganger i
året i tre år dør ut. Dette pga. for mye arbeid på de involverte, samt
dårlig økonomi da sponsorene (dvs. hobby-kjedene) ikke backet opp godt
nok med annonser, samt viste liten vilje til å videreformidle bladet
til sine kunder. Veldig trist, for bedre kunne det ikke gjøres...
Bladet kom etterhvert med farget
omslag. Og bladet ble trykket, så kvaliteten på bildene var meget bra.
1984 - EM 1:8 OR - lille Pedro gjør det igjen! Og nå skal du
få vite noe enda mer fantastisk!
Gutten fra Barcelona er nå 13 år, og kjører fletta av voksne menn med
10-20 års erfaring! Han vant jo også overlegent forrige året. Og nå
skal du få vite hvem han "egentlig er" og hva han gjør i voksen alder
(2001)... hans fulle navn er nemlig Pedro Martinez DE LA ROSA!
Liten gutt blant store gutter.
Drar du kjensel på de to til høyre for lille Pedro? Det er Ole Harder
og Peter Lind fra Danmark!
(fedrene til Peter Harder og
Anders Lind)
Som du ser - ingen tvil!
Da jeg leste om dette fantastiske talentet i Speed fra 83 og 84 tenkte
jeg at det var da veldig rart at ikke han har dominert R/C frem til i
dag? Hvor i all verden ble han av? Og for et "waste of talent"? Han
gikk bare opp fra 1:8 til 1:1 skala racing. Her er hans offisielle
hjemmeside: www.pedrodelarosa.com
Personlige opplysninger:
Født: 24. februar 1971, så han er i dag (2001) blitt 29 år.
Høyde: 1,78 m
Vekt: 74 kg
Sivilstand: singel
Sport: R/C biler, fisking
Hobbier: karting, mountainbikes
Favorittmusikk: Spansk Pop
Favorittmat: Pasta
I skrivende stund (16.3.2001) har han i dag faktisk, oppnådd sitt beste
resultat noensinne i F1 med en flott 5. plass på Monza-banen. Tenk på
dette neste gang du ser et F1 løp, og send vår "modellbilkompis" en
varm tanke! Dette er en stor sjåfør, og vi ønsker deg alt hell og lykke
videre! Tro nå bare ikke gutter at det er et ledig sete for dere i F1
også. Man skal ha rette fysikken også, så inn med magen! :-) Dette har
ligget og lurt i bakhodet i lang tid nå. For å gjøre ting enda
vanskeligere, stod det på trykk i Speed at han het "Pedro Moulinez". På
en meget god privat hjemmeside for 1:8 Off-road biler (også mye
generell bra info, bør besøkes) fant jeg omsider ut at Pedro Martinez
og Pedro de La Rosa er en og samme person. Adressen er http://www.twf8.ws
Her er et morsomt bilde av
Dallas Mathiesen og Ingrid Poulson fra 1984. Dallas var i mange år
sekretær i EFRA, og er nå (2006) EFRAs president. I 2007 ser jeg at han
også er IFMAR president!
Det skal også nevnes at Dallas alltid var en kløpper til å lakkere!
Ellers ser man at navnet "Dallas" forplikter :-) Mon tro
om det er Terje Rosmo bak der???
1984 - Oslo Modellbilklubb skal arrangere EFRA Grand Prix for
1:8 Off-Road
Stop the press! Fra bladet Speed (klikk
for større bilde)
Etter det jeg vet så lå det en buggybane først der som OMKs
asfaltbane nå ligger. Mener å huske å ha sett et innslag på TV derfra
også på Norge Rundt (ta kontakt om du har opptaket!). Ellers så var det
en dal/søkk der banen ligger, og denne er fylt opp med masse, bla. fra
gamle jernbanesviller. Jeg vet ikke sikkert når OMKs nåværende
asfaltbane ble laget, men her er i alle fall et bilde fra byggingen:
(klikk for større bilde)
1984 - NM 1:8 Track
(klikk for større bilde)
1984 - firehjulstrekk og firehjulsSTYRING!
I 1984 kom det noen biler med firehjulsstyring, bla.
elektrobuggien Kyosho Progress 4WDS. Her stappet man inn alle mulige
løsninger som konstruktørene kunne finne på, og litt til. Dette
"barnet" burde nok egentlig ha blitt abortert :-) Den ble heller aldri
noen vinnerbil internasjonalt. Hadde selv denne, og den funket ganske
bra... eller, vent nå litt... Husker at jeg var veldig i tvil før jeg
kjøpte den som guttunge. Det var en veldig kreativ og ambisiøs
konstruksjon. Men alt for komplisert og skjør. Den hadde enveislager
som satt ute i framfelgene, som fusket mye. Linker som løsnet lett.
Batteriet var plassert veldig høyt i bilen, noe som er ufordelaktig.
Kjededriften var mer av typen "spinkelt halskjede" - og ble strukket
veldig fort, man måtte stadig ta av ledd. Og oljefylt girkasse samt
bronselager... vel, moder'n var ikke helt begeistret over oljesølet uti
gangen... Det ble senere laget en Gallop og Gallop MK II, som var samme
chassis men med veltebur i stedet for karosseri. Uansett, konseptet ble
fort skrinlagt til fordel for Optima, som var en veldig bra
konkurransebil. MEN! Det første Nordiske Mesterskap - det vant den
jaggu! :-)
Cato Haakonsen bygget om sin Serpent Cobra 1:8 OR bil til å ha
firehjulsstyring, dette vha. 2 stk forstillinger:
Det skal nevnes at firehjulsstyring forsvant like fort som det kom - og
man har ikke sett det i bruk siden...
1984 - Associated Electrics lanserer sin RC10
Når RC-bil hadde sin store boom tidlig på 80-tallet, så var det to
merker som "definerte" RC-bil: Tamiya og Associated. Mens Tamiya tok
seg av mer "mainstream" delen av markedet så "eide" Associated
konkurransesegmentet. Og RC10 var grunnen til det. Før denne bilen med
gullbadekaret var å se på racerbanene så hadde det ikke tidligere vært
å oppdrive noen 2WD buggy som var laget KUN med tanke på best mulig
ytelse. Det fantes andre "racing buggier" på markedet, men deres
produsenter trodde at nedskalerte, "ordentlig bil" design og
konstruksjonsteknikker var veien til seierspallen. Associated tok i
bruk nye materialer og skisserte opp fremtiden for RC med formpresset
aluminium, glassfiber og plastikk. Takket være RC10'en så ble A-arm
fjæring med justerbare øvre linker, bakmotor, lukkede girkasser,
kuledifferensial, flate dempertårn, og oljedempere med stort volum.
Dette ble standarder for elektrisk off-road racing for det neste
tiåret. Og vel så det! Denne bilen markerte et vendepunkt!
1984 - The Grasshopper
Som nevnt over så tok Tamiya seg av mainstream markedet. The
Grasshopper fra Tamiya var en bil som egnet seg veldig godt for
nybegynnere, og de solge i bøtter og spann av denne! Mange som senere
har drevet med RC "seriøst" begynte med denne, eller en Hornet eller
Frog. Disse var ikke teknisk innovative eller hadde bra ytelse. Men de
hadde sjarm, og de var enkle og ganske robuste. Gresshoppa kom uten
oljedempere, og den passet derfor veldig bra til navnet sitt. For den
formelig "stusset" avgårde! The Grasshopper kom std. med en RS380
motor, og man kunne da kjøre veldig lenge på en batteripakke. Som
dengangen tok lang til å lade om man brukte vegglader. Denne bilen ble
det laget en reissue av i 2007, i likhet med The Hornet og The Frog.
1984 - og en STOR sensasjon!
Eyvind Loyd Pettersen (til høyre) VINNER VM 1:10 off-road i
USA, dette er utvilsomt tidenes RC-bil prestasjon av en
nordmann! Han vant med en CRP-ombygd Kyosho Scorpion,
det var faktisk bilen til kona til Mr. CRP. Dessverre var det visst
ikke et "offisielt" VM, men hvem bryr seg egentlig om det - alle de
beste var med! Og det skal sies det at denne mannen - han er nok den
mest profesjonelle RC-bil utvøreren vi har sett i Norge. Jada, penger
var vel ikke noen begrensning, men han var utrolig profesjonell!
Grattis!!! Det ble avholdt et uoffisielt VM både i 1983 og 1984. Du kan
lese mye mer om det i et av Speed bladene fra 1984. Dette var det store
debut løpet for Team Associateds RC 10, med to teamførere i finalen...
de fikk ikke det det håpet på :-)
Eivind dro til USA året før helt alene for det alle første uoffisielle
VM'et. Men i 1984 hadde han med seg svensken Michael Persson og Jörgen
Andersson. Sistnevnte som mekk, og ingen hvem som helst. Han var da
dobbelt nordisk mester i 1:12 Track. Eivind kom på en fantastisk 5.
plass allerede i 1983, så han følte nok at med litt finpuss så var alt
mulig :-)
1984 - det første Nordiske Mesterskap i 1:10 OR
Her på berget har vi nå holdt på noen år med 1:10 OR, eller MRC som det
het den gangen. Men nå kommer man også i gang i Sverige. Og man drar
igang med intet mindre enn et Nordisk Mesterskap. Artikkelen under er
fra Idrettsbladet i Sverige, høsten 1984. Totalt 25 førere stilte til
start i "Kyosho Nordic Cup". Norges tre beste var på plass med nybakt
verdensmester Eivind Loyd Pettersen, Tom Nordby og Robert Haugland.
Alle de tre norske kom til A-finalen. Jörgen Andersson og Rickard Lund
gjorde her et comeback, begge med den splitter nye Kyosho Progress 4WDS.
Klassen var åpen, man kunne kjøre med både 2- og 4-hjulstrekk. Motor
var fritt, og man kunne bruke inntil 7-cellers batterier. Man kjørte
5-minutters heat. Det at man kjørte 7 celler kom nok fra USA, da man
hadde vært der og kjørt VM tidligere på året.
Innen dette løpet så hadde oppfatningen vært at 4WD var for tungt,
ømfindtlig og trakk for mye strøm. Men det skulle vise seg av 4WD var
tingen på denne løse grusbanen, og Jörgen vant med 1 runde foran Eivind
Loyd Pettersen med sin VM-vinnende 2WD. Vi ser forresten et par Tamiya
Frog her - utrolig at de kom til A-finale! Eivind var ikke særlig
fornøyd med å bli slått. Jörgen kjørte med Sping motorer og batterier,
de hadde noen motorer som var for hvasse for 1:12, men som viste seg å
passe perfekt i 1:10 OR. De batteriene som Eivind hadde lånt i VM satt
nå selvfølgelig i Jörgens bil :-)
Det ble ikke arrangert noe Nordisk i 1985, det ble i starten kun
avholdt annenhvert år.
Selve banen var en provisorisk bane på en fotballbane av grus. Det ble
et bra arrangement av Norrköping klubben, med Dallas Mathiesens
ungdomsgård (vanskligstilt ungdom) som basis for virksomheten. Denne
mannen har betydd utrolig mye for RC bilsporten i hele verden.
Til venstre ser vi Jörgen gjøre sin Progress klar. Den andre
er Leif Steen fra Ludvika, en betydningsfull person for RC sportens
utvikling i Sverige.
1984 - Siste nummer av Speed
Du har allerede fått med deg at dette fantastiske bladet som Tom
Hagelid m.fl. ga ut gjennom NrcBF stoppet opp etter bare noen få år.
Men her skal du få lese hele det siste nummeret - nr. 3/1984. Her kan
du bla. lese om Når Eivind Loyd Pettersen ble verdensmester, se en
annonse for FG Columbia fra Norwegian Modellers, samt en annonse fra
Camo (Cato+Morten) Import som holdt til i Kodal. Morten Skoli drev vel
på til litt utpå 90-tallet, og var kanskje mest kjent for å selge PB.
Enjoy!
Klikk på bladet for å lese det!
1985 - Øystein Sundes Modææææælfly
Kunne ikke dy meg fra å ta med denne. Det ble
laget en video av sangen til vår kjære Øystein Sunde i 1985, i
forbindelse med programmet "Mor'n du" på NRK 4. juledag 1985. Den
profesjonelle modellflyveren Rune Nessen styrte flyet. Under opptakene
havnet det i trærne, og de måtte få to brannbiler uten stige til å
hente det ned. En Rolls Royce vindmaskin fikk "matjorda til å stå som
skodde rundt øra" og laget propellvind så "staudene skvatt og
jordsmonnet minka". Eldar Vågan spilte "den gale" med modellflydilla.
(Om du finner et bedre opptak, så ta kontakt)
Klikk for video
1985 - Novak 1
En av de første regulatorne som er pålitelig, og som folk har
råd til, er å finne i butikkhyllene. Den knall orange fargen er
fortsatt et godt varemerke! Den het "NESC-1". Novak hadde før dette
laget servoer, mottakere og ladere. Denne regulatoren var med ogvinne 2
VM-titler. Hele Novaks produkthistorie finner du her.
1985 - NM 1:12 Track på Romsås i Oslo
OMK arrangerer NM dette året, og Eivind Loyd Pettersen blir årets
norgesmester.
1985 - Det første VM for elektro terrengbiler
Dette fant selvfølgelig sted i USA hvor elektrobuggy alltid har vært
den desidert største klassen. Løpet ble avholdt ved The Ranch Pit Shop
i Del Mar, California. Dette var en søsterbutikk til Ponoma Ranch Pit
Stop, som var eid av Gil Losi Sr. Stock-klassen var for 2WD biler, mens
Open-klassen betydde 4WD. Verdensmestere for første gang ble "Jammin"
Jay Halsey i Stock og Gil Losi Jr. i Open. RC10 vant også VM i 87, 89,
91, 93, 95...
Jay Halsey's Accociated RC10,
virkelig en klassiker!
Gil Losi Jr.'s Yokomo Dogfighter.
Legg merke til alu-bøylen bak, den er "støttet opp", eller rettere sagt
"holdt igjen" av 2 stk. plast-strips....
Utdrag fra det aller første OMK-Nytt, februar 1985
Det du nu holder i hånden er det første nummer av klubbens
nye avis. Det er et internt organ for Oslo Modellbil Klubb, og skal i
utgangspunktet komme ut 10 ganger i året. Avisen skal ta for seg
klubbinformasjon og saker styret arbeider med, slik at medlemmene bedre
kan følge med i hva klubben egentlig driver med.
Avisen skal også ta for seg nyheter på R/C-bil markedet (som for
eksempel at Tamiya kommer med en ny 4-hjulstrekker 1/10 buggy med
KARDANG-DRIFT og ellers full butikk og lyder navnet HOT SHOT, antatt
pris ca. 1.500,- kr) og regelendringer både nasjonalt og
internasjonalt.
Den tekniske informasjonen kommer også til å omfatte gjennomgang av de
enkelte deler som et R/C-bil utstyr består av, samt tips angående
preparering og vedlikehold av R/C-bil.
1985, Terje Brynhildsen (?)
-Har du lyst til å lese det første nummeret som ble laget? OK, klikk her
da vel!
Det skal nevnes at flere av gutta som kjørte på denne tiden, var veldig
flinke på mange områder. Terje Haugen var visstnok VELDIG tidlig ute
med egen PC, og dyktig på det også. Terje Brynhildsen skal ha laget
sine egne ladere, utladere - OG egne, gode fartstregulatorer. Terje har
forøvrig i mange år (og fortsatt i 2006) vært å finne på messer og
arrangementer hvor han har laget et eget system hvor man kan kjøre
radiostyrt bil eller båt mot hverandre, hvor man sitter med ratt og
pedaler.
Mr. Brynhildsens egne produkter!
(klikk for større bilder)
1985 - EM for 1:12 Track i Frekrikstad, Norge!
Dette er ikke veldig godt kjent, men det er faktisk
tilfelle! Vinner ble A. Dobson fra Storbritania.
1985 - Yankee TR85
Tomo Lupus som vi har sett var jo litt av en snåling! Men denne franske
farkosten er heller ikke borte vekk! Den kom først med
forhjulstrekk(!). Senere også firehjulstrekk. Du
kan se en video her. Legg merke til at motoren sitter FORAN!
1985 - MRC Rabbit
Husker godt at jeg var innom Hobby Shop i "Lillebryggen" i
Kjøpmannsgata i Trondheim, duknakket (var så lavt under taket), og stod
og siklet på denne her... En fransk 1:8 OR bensinbil. Men de penga, de
penga... Ganske sær bil egentlig, med F1 karosseri på en buggy! :-)
MRC Rabbit. Klikk for større bilder!
1985 - NM for 1:8 Track i Larvik
Nå gutter, skal dere få en skikkelig godbit! Resultatet fra dette NM'et
fikk vi ikke tak i før i februar 2012! I anledning at David Hauer
forberedte en RC bil utstilling på Norsk Teknisk Museum. Vi har
tidligere spurt både Knut Egil Enger og Cato Haakonsen, og de trodde at
Knut Egil muligens vant. Men så viste det seg at Cato hadde VHS opptak
av løpet. De var i VHS C, så det måtte en kassett adapter til. Deretter
å digitalisere. Så nå kan du kose deg med å se kval, finale og
premieutdeling fra Gartnerhallen Raceway i Larvik! Cato Haakonsen
vinner i suveren stil! Klikk på bildene under for å se videoene! (via
YouTube)
Her kan du laste ned filene, og spille de av lokalt på din
egen PC om du ønsker:
Kval (mpeg 4) - 229.832 kb |
Finale (mpeg 4) - 520.052 kb |
Premieutdeling (mpeg 4) - 86.134 kb |
Kval (wmv) - 728.397 kb | Finale (wmv) - 1.551.500 kb | Premieutdeling (wmv) - 239.584 kb |
I 2006 lanserte HPI en veldig morsom bil: 1:5 Baja 5B - og at den ligner veldig på en gammel Kyosho Scorpion / Ultima er ikke så rart - det er samme mannen som har designet dem!
Kogawa flyttet til USA i 1988 og ble ansatt hos HPI (4
personer den gangen), og er nå (2008) sjefsdesinger for R&D
avdelingen hos HPI Racing USA. Han var med og designet den opprinnelige
HPI Nitro RS4, redesignet helt Micro-RS4, og hans siste verk er altså
denne fantastisk utseende 1:5 Baja'n. Som altså ser ut som en miks av
Scorpion og Ultima :-) Se under 2006 for mer info om den.
Akira Kogawa - klikk for større
bilde
Her ser du noen av Kogawas
design - og hvor gammel han var når han designet dem. Klikk for større
bilde!
Her ser du Optiman's evolusjon,
eller "blodslinje" om du vil. Klikk for større bilde!
Om du er spesielt interessert i Kyosho, bør du ta en titt på disse "historiske sidene".
Tamiya Cup
Det skal ellers nevnes at "Tamiya Cup" var ganske populært på
80-tallet, og et veldig fint tiltak. Alle som hadde en Tamiya buggy
kunne delta i regionskonkurranser, deretter ha mulighet til å gå videre
til en landsfinale. For så igjen å kunne "go international" (tror jeg).
Veldig morsomt å delta i! Alle fikk diplom, og det var fine premier.
Spesielt for de som ikke hadde noen permanent bane var dette et
kjærkomment opplegg, da de laget midlertidige baner der og da om
nødvendig.
Videre var det visstnok så stor interesse for 1:10 OR på 80-tallet at
man måtte begrense antall deltakere til 120 pr. dag, ellers rakk man
ikke å arrangere det på en dag! :-) I England pr. 2007 er klassen
fortsatt så stor at de praktiserer dette. Det er til og med mange som
prøver å kvalifisere seg til "F-lisens" slik at de skal få lov å delta
i det britiske mesterskapet, hvor maks. 120 stiller til start i hver
klasse.
1986 - Tamiya Cup
Tror dette var året da dette ble arrangert for første gang. Det var et
kjempestort arrangement! I Trondheim foregikk landsdelsfinalen på
Brattøra, og ble arrangert av Hobby-Shop. Svein Harald Ytternes lå an
til å vinne med sin Supershot, men falt ned på andreplass av noe så
sjeldent som at akslingen i motoren løsnet fra vikligene. Dermed ble
det seier til supertrønderen Rune Gjengseth Løften, også med Supershot.
Han vant forøvrig det meste han stilte opp i av løp i Midt-Norge.
Landsdelsfinalen ble kjørt på asfaltbanen til OMK på Hvervenbukta.
Mange kjørte derfor med slicks. Dette var undertegnedes første
befatning med løpskjøring - og det ga absolutt mersmak! Alle fikk et
fint diplom og en Tamiya-button, og de beste fikk også pokal:
(Klikk for større bilde)
(Klikk for større bilde)
Her er en video fra 1985 eller 1986 fra et
program på TV som het "Simon Townsend's Wonderworld", som var et
barneprogram. I videoen kan du faktisk se Ray Wood (fra Australia), som
senere er blitt verdenskjent for sine RC-filmer (fra VM etc).
1986 - VM for 1:8 OR i Grenoble, Frankrike
Her er tre videoer derfra:
Video 1 |
Video 2 |
Video 3 |
Klikk for å se denne fantastiske videoen fra 1987! |
Fra venstre: Rune Gjengseth Løften, Petter Solberg, Thomas Hage |
Totalresultatene |
A-finalistene. Kun 6 stk. grunnet begrenset med AM-frekvenser |
Bygging av asfaltbanen i Kodal, Vestfold 1988-89. Video:
1988 - NM 1:12 Track på Romsås i Oslo
Norgesmesterskapet blir nok en gang avholdt i Romsåshallen av OMK. Erik
Arntzen, som ble norgesmester helt tilbake i 1983, stikker av med
seieren. Runner-up blir Dag Bakke Nilsen.
1988 - NM 1:10 Off-Road Modified i Risør
Eirik Andreassen fra OMK tar sin første NM-tittel i buggy. Det skal
vise seg å bli noen år til neste gang han gjør det, men da gjør han det
til gangs.
1988 - NM 1:10 Off-Road Standard i Farsund
Dag Bakke Nilsen fra Hadeland står øverst på pallen når det hele er
over.
1988 - Tamiya Cup
Landsfinalen gikk igjen i Drammen. For Rune Gjengseth Løften fra
Trondheim, som for tredje gang hadde vunnet runden i Trondheim, gikk
alt på ræva. Han fikk låne en ny Avante fra Belboe & Jensen i
Trondheim. Hjulspindlene foran var så porøse at de knakk i første sving
i alle 3 kvalomgangene. Trondheims store håp var ikke videre fornøyd
da... hadde han bare kjørt sin gode, gamle Supershot...
1988 - Tamiya Clod Buster
"Big T" stod for nok et landemerke innen RC-bil. Dette var den første
bilen som hadde: Firehjulstrekk, firehjulsstyring, og 2x monster truck
motor. Den ble en kjempehit. Og ikke minst dukket det opp en liten
industri rundt denne og lignende biler med all slags custom-maskinerte
deler!
1988 - EM for 1:8 OR i Danmark
Philip Boeri fra Frankrike vinner med en Yankee med OPS motor.
Philip Boeri europamester
1988 - VM for 1:8 OR i Italia
Hjemmeføreren Maurizio Monesi tar VM med sin Garbo
Roadfighter og Mantua T4 motor.
Gutta boyz! Buono ragazzi!
1989 - NM 1:12 Track i Skien
Håvard Stenberg får sin første NM-tittel i 1:12 Track, fulgt av Dag
Bakke Nilsen og Roy Grelland. Dag Bakke Nilsen har nå tre andreplasser
på rad, det vitner om jevn og bra kjøring! Det skal nevnes at Håvard
kjørte med en "stickpack" batteripakke.
1989 - Klasseinndelingen i elektrobuggy endres
I stedet for Standard og Modified kjører man nå klasse 2WD og 4WD.
1989 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Grenland
19.-20. august arrangerte Grenland Rc Bilklubb NM på Elstrøm Ring i
Skien. Været var strålende. 83 førere stilte til start, de aller fleste
fra områder sør i landet. Men førere fra Trondheim, Oppdal og Bergen
hadde også funnet veien. Banen var oppkjørt og "humplete" (som man sier
der nede) etter mye trening, men ingenting ble gjort med den - det var
tross alt et mesterskap for off-road. Det ble kjørt fire kvalheat på
lørdag og tre finaler på søndag, med to tellende. Det var profft
opplegg med speaker og AMB-rundetelling. For ikke å glemme elektronisk
resultattavle! 16-årige Øystein Asphjell fra Othilienborg, Trondheim
stilte med sin trauste RC10 som han hadde hatt i nesten hele sitt
RC-liv, samt en stor porsjon deler fra Caddilac Company (som faren drev
på si). Hans utrolig gode kjøring og utrolig raske bil resulterte i TQ
på lørdag. Viggo var den andre som greide å direktekvalifisere seg. På
den tiden kjørte man opprykk fra lavere finaler for de resterende. Det
ble litt for mye nerver for trønderen på søndag, og han kjørte derfor
middelmådig i den første finalen. Han var visstnok så nervøs at han
måtte henge på magen på rekkverket for i det hele tatt å greie å kjøre!
:-) Forventningspresset var dermed mye borte, og det gikk mye bedre i
de to resterende finalene. Han endte til slutt på en finfin
fjerdeplass. Vinner ble Viggo Andreassen fra Horten. Andremann ble
Thomas Hovden fra OMK. Og bronseplassen gikk til Eirik Andreassen fra
OMK. Alle tre på pallen kjørte for Team Small Size. Hjemmefavoritten
Stian Vala fikk det ikke til i kvalene, og var nede på 72. plass. Men
greide å klatre helt opp til 6. plass på søndagen.
(Klikk for større bilder! Når du
holder markøren over bildene får du opp mer info)
1989 - TRCBKs klubbavis "Burnout"
I anledning et "vintage julebord" i 2007 (her var det ikke bare bilene
som var vintage :-), så fikk vi både sporet opp masse gamle bilder (de
over), samt noen utgaver av TRCBKs (Trondheim) sagnomsuste klubbavis
"Burnout"! På forsiden kan du se bilde av den gamle banen på Flotten i
Trondheim. Klikk på bildet for å lese hele September 1989 utgaven!
Her er noen bilder fra Flotten Raceway i sine glansdager:
Klikk for større bilder!
1989 - NM 1:10 Off-Road 4WD i Kongsvinger
Stian Vala fra Grenland blir dagens gladeste mann.
1989 - Kyosho Turbo Burns
Kyosho har en lang historie innen 1:8 fuel biler, men Burns serien er
antakelig den viktigste K-bilen i 1:8 buggy historien. Den satte
standarden for de store buggiene og var opphavet til Inferno, som har
en fantastisk merittliste. Inferno vant VM første gang i 1992.
1989 - Tamiya Cup - med trøndersk dominans!
Det går av stabelen 26.-27. august, igjen på Lyches bane i Drammen.
Ikke mer enn 28 førere deltok, 10 i 2WD og 18 i 4WD. Dette betød at
alle fikk kjøre finaler. De to vinnerne fra uttakingsløpet i Trondheim
var Thomas Johnsen (11 år gammel) og Owe Holm Olsen. Det ble kjørt tre
kvalomganger, men ingen av gutta fikk helt klaff der grunnet diverse
problemer. Thomas kjørte med sin fars Falcon og Owe kjørte en sort
Avante. Thomas startet i kvartfinale og kjørte seg oppover. I A-finalen
vant han begge finalene med en hel rundes forsprang. Faren var så
nervøs at han måtte gå seg en tur under finalene :-) En hoppende glad
Thomas kom ned fra plattformen med et skikkelig tigersprang. Dette
gjorde så sterkt inntrykk på en Tamiya-forhandler fra Valdrestraktene
at han måtte felle noen tårer... Owe kom litt skeivt ut i den første
A-finalen, etter å være innblandet i en mølje lå han på en 6. plass.
Men etter god opphenting ble det 2. posisjon ved målgang. I den andre
A-finalen så han seg aldri tilbake og vant i likhet med Thomas med en
hel runde. Dermed kunne to glade trøndere reise hjem med de to gjeveste
pokalene.
1989 - Team Losi JR-X2
Ikke før hadde Associateds RC10 begynt å virke uslåelig så
terrorieserte en ny buggy offroadbanene. Og ble også begynnelsen på det
som har vært RC industriens største rivalisering noensinne (Associated
vs. Losi). Oppfølgeren til JR-X2 var JRX-Pro, som hadde grafitt
chassis, et innovativt 5-link bakhjulsoppheng, 6-girs girkasse med
eksternt justerbar kulediff, og oljefylte støtdempere som man åpnet
nedenfra. Team Losi leverte til og med sine egne dekk til bilen, siden
de allerede var godt etablert også som dekkprodusent. Dette var "ekte"
gummidekk - kalt "Team Losi Naturals". Her kan du se en annonse for bilen.
Legg merke til det helt spesielle
bakhjulsopphenget!
Hvordan overleve på RC i gamledager?
Tom Hagelid, dagens (2008) Kyosho importør og tidligere eier av
Norrace, kan fortelle følgende: Jeg tror de fleste som på en eller
annen måte er innenfor hobbybransjen som kommersiell handlende eller
som utøver kan være enige om at ingen er blitt rik på hobby i Norge.
Til det er markedet for lite. Noen av de tiltakene jeg gjorde på
80-tallet var å "produsere" noen enkle ting selv framfor å kjøpe det i
utlandet. Påfyllingsflasker: Jeg kjøpte plastflasker og korker. Kjøpte
aluminiumsrør som ble kappet, gjenget og montert. Dette var i noen år
den mest brukte påfyllingsflaska i Norge. Silikonolje: Kjøpte i kanner
og fylte over på småflasker. Starterhjul: Gode starterhjul var
vanskelig å oppdrive. Jeg fikk tak i noen kraftige gummimatter som en
skomaker i Lybekkergata i Oslo brukte til å såle støvler med. Hos han
kjøpte jeg matter og boret de ut i kjelleren hjemme. Det luktet svidd
gummi over hele huset, og det gikk med noen driller i arbeidet, men
disse starterhjulene var de hardeste man kunne få tak i på den tiden.
Det kanskje mest ekstreme var velteantenner til 1/12. Jeg kom over en
produsent av fiskestenger på Vestlandet. Toppene på glassfiberstengene
ble kappet av og var ubrukelig i deres sammenheng, men jeg fikk kjøpt
disse for - tror det var en krone pr. stk. Deretter stod jeg i
kjelleren og kappet, boret og limte toppkuler og bunnfester i delrin.
Problemet var at glassfiberen hadde ulik tykkelse derfor måtte fester
og topp borres i mange forskjellig dimensjoner og deretter tilpasses
glassfiberstanga. En møysommelig prosess, men det ble en billig
velteantenne. Jeg tok også med meg denne velteantenna til hobbymessen i
Nurnberg, og der solgte jeg antenna til både Bolink og Parma. Det ble
solgt så mange at det dekket turen og litt til. Med det viste seg
dessverre at antenna splittet seg ved større krasjer. Tanken var god ,
men kvaliteten ble over tid ikke god nok dessverre - og på den tiden
var også karbonantennene på vei inn på markedet.
Jeg drev altså en liten "småindustri" i kjelleren for å få
endene til å møtes. Over i USA var markedet annerledes. I 1988 dro jeg
til hobbymessen i Chicago sammen med Per Gustavsson fra Minicars i
Sverige og Peter deCarro fra Carrocar i Sverige. En av tingene vi ville
starte var import av noen dobbeldekker lexan vinger til 1/10 buggy.
Disse ble laget av Tim Morton. Tim var tidligere produktutvikler hos
Parma
og verdensmester i 1/12, og han hadde startet for seg selv.
Messemonteren til Tim var i prinsippet et campingbord og en 1x1 meter
piggvegg bak. På veggen viste han sine "produkter" - for det meste
skruer
og ledninger kjøpt på jernvaren og lagt i egne poser. Den eneste
produksjonen han hadde var disse vingene. Når Per og jeg sa at vi ville
starte import til Norge og Sverige var svaret "Sorry guys, til tross
for at
jeg har fått flere ansatte og utvidet produksjonen har jeg ingen
eksportkapasitet". Per og jeg så på hverandre - kan markedet virkelig
være så stort - en månedsproduksjon til Norge ville vært gjort i en
lunsjpause!
Dette bringer meg litt over på dagens marked (2008). Mange velger å
kjøpe sine rc greier i utlandet. Prisene er jo lavere der enn i Norge.
Det generelle kostnadsnivået i Norge, tvinger fram denne forskjellen.
Til utøvere av rc-sporten vil jeg bare si at grunnen er ikke grådighet
i hobbybransjen, men prisnivået må til for å overleve. Dersom bransjen
skulle legge seg på utenlandsnivå vil hobbyimportører og hobbybutikker
forsvinne fra markedet. Som det vil i alle andre bransjer om de skulle
følge utenlandsk prisnivå! Derfor bør du tenke gjennom før du bestiller
fra utlandet - vil du ha et levende rc miljø i Norge? Jeg er overbevist
om at dersom "alt" ble kjøpt i utlandet og importører/butikker legger
ned vil etter kort tid også rc hobbyen død. Det vil rett og slett ikke
bli rekruttering, (den kommer i stor grad via butikkene og importørenes
markedsføringsarbeid), og det vil bli for tungvindt for den vanlige
gutt i gata og bestille sine drev og linker fra utlandet. Min
oppfordring er derfor - tenk gjennom hvor du kjøper, støtt din lokale
forhandler, og la rc sporten leve!
/Tom Hagelid 22.8.08
1989- Kyoshos USA-1
Denne var den eneste reelle utfordreren til Tamiyas Clod Buster, og
Kyosho solgte i lang tid bøttevis av disse!
Her ser vi en "fullskala" USA-1
Her er en video fra et 1:8 Track løp i Kodal i
Vestfold fra 1989, antakelig da banen akkurat var blitt etablert: