1886 - Den første bilen (1:1)
Gottlieb Daimler durer gjennom gatene i Tyskland med sin "hesteløse"
vogn med bensinmotor.
1897 - Den første trådløse telegrafoverføring
Guglielmo Marconi sender det første trådløse signal over Bristol kanal
i England.
1920 - årene
Kommersiell radio er toppen av underholdning for folk flest.
1920 - a clockwork orange?
Allerede i 1920 ble det faktisk arrangert konkurranser med
"modellbiler"! Det var i form av opptrekkbare biler ("clockwork cars"),
og man kjørte naturlig nok bare rett frem :-) En nydelig opptrekkbar bil -
klikk for større bilde
1929 - magasiner
Tro det eller ei, men allerede da kunne man kjøpe "Model Airplane
News", og her fant man også info om de første motordrevne modellbilene.
Her hjemme på berget var vel svenskenes "Alt om Hobby" første
bekjentskap med RC-blader. Med hovedvekt på på modelljernbaner og fly.
1929 - antakelig verdens aller aller første RC bil -
langt forut for sin tid!
Sjekk ut dette alldeles fantastiske stumfilm(!) klippet fra 1929, der
en oppfinner kjører rundt i en fullskala bil mens han samtidig styrer
en radiostyrt bil! Alldeles vidunderlig! :-) Klikk på bildet! (Nei, det er ikke lyd på stumfilm dummen :-)
1930 - årene og "linbilar"
Den gule bilen du ser øverst som logoen på denne siden, er en "Tether
car" fra 30-årene. Disse hadde veldig bra skala-likhet og må ha sett
veldig spektakulære ut idet de gikk rundt og rundt en påle. Legg merke
til at den har tennplugg! Glødepluggen var fremdeles noen tiår unna.
Pålitelige motorer var uannsett spiren til motoriserte modellbiler. Det
skal også (hvis de ikke gjør det enda) være avholdt til nyere tid
(1997) mesterskap/rekordforsøk for hastighet, hvor man fortsatt bruker
slike "linbilar" som svenskene kaller dem. Vet at svensken Leif
Hallborg har vært med på dette. De har kun ett for- og bakhjul (som en
motorsykkel) og et sigarfomet karosseri. Se år 2001 for mer informasjon.
1936 - det britiske modellbilforbundet opprettes
The British Model Car Racing Organization så dagens lys. Og de tok seg
av konkurranser for både opptrekkbare biler i form av urverk med nøkkel
og gummistrikk ("rubber band drive")! En 4WD med gummistrikk gjorde
unna 0-65 km/t på under 3 sekunder. En slik bil veide typisk ca 1,4 kg,
og over halvparten av vekta ble utgjort av dekkene.
En klassisk gummistrikk-bil
Noen få år senere begynte amerikanerne å putte inn små bensinmotorer i
modellbiler, og det ble behov for bedre kontroll av bilene. Baner for
linestyrte biler ("tether cars") ble laget, og i 1940 kunne bilene
gjøre så mye som 100 km/t! I USA var det produsenter som Dooling Bros
og Ohlsson & Rice som laget bilene som kit. Mens i UK var det
mer hjemmebrygg det gikk på. Ellers bør det vel nevnes at med disse
bilene så var det kun én og én bil på banen av gangen, og man kjørte
mot klokka.
1941 - en filmsnutt med linestyrte biler og båter
Klikk på bildet!
1939 - 1945, Andre Verdenskrig
Radiosignaler blir brukt til å styre bomfly og jagerfly til målene
sine. Krigen fører til en eksponensiell forbedring av radio teknologi.
1946 - Tamiya blir grunnlagt
Men det skulle gå veldig mange år før de begynte å lage sine første
RC-biler. De startet med å lage tremodeller. De er forøvrig den dag i
dag (2010) en stor produsent av også plastbyggesett, ikke bare
RC-biler. Selskapet het opprinnelig "Tamiya Shoji & Co", og
startet opp i Oshika, Shizuoka-City i Japan. I 1955 lanserer de en
motorisert tank av tre, som blir en stor suksess. I 1956 blir skala
modellbåter, nærmere bestemt krigsskip, en stor suksess - og Tamiya
blir verdenskjent. Mine egen første erfaring med modeller var forresten
i form av plastbyggesett av krigsskip og krigsfly fra Andre
Verdenskrig. I 1960 lager de sine første plast båtbyggesett. I 1961
kommer de med sin første motorisert 1/36 skala tank, en Panther. I 1962
skifter de navn til "Tamiya Plastic Kogyo Co". I 1965 starter de å lage
slot cars. I 1966 startet de med eksport til resten av verden. I 1968
deltar de på leketøysmessa i Nürnberg, Tyskland for første gang. I 1976
starter RC eventyret, og Yoshio Tamiya får prisen "The Fifth Order of
the Sacred Treasure" av de japanske myndighetene. Resten er historie
:-) Pr. i dag (2011) er fabrikken deres større enn Huyndais fabrikk,
som er verdens 5. største bilprodusent!
1946 - en filmsnutt med linestyret biler med fuel motor
fra UK Klikk på bildet! NB! Husk lyd!
1947 - et amerikansk radiostyrt fly over Atlanterhavet
Et 4- motors propellfly i full størrelse styres av flere personer, det
er ingen personer ombord. Video kan ses her.
Slutten av 40-årene
Radiostyrt eller "RC" blir født når de første modellflyene blir utstyrt
med simple radiosystemer fra Polk, Beacon og andre.
1950-årene
Modelljernbane-teknologien smitter over til slot-car ("bilbane"). De
første treffene for hjemmebygde modellbiler finner sted.
1950 - video fra en slot car konkurranse i Bedfordshire,
UK
Vi ser at ny begynner det å bli alvor Halvor! Se bildet under, gutta
har kommet seg opp fra bakken og fått mekkerbord (ikke stol enda da).
Begynner å ligne på moderne racing nå!
Klikk for video (med lyd)
1953 - video av radiostyrte modellbåter og fly, fra
Southend, UK Klikk på bildet for å se video!
Sjekk sizen på antennene de brukte den gangen! NRK verdig! :-) Vi kan
her se båter drevet av både forbrennings- og elektromotorer.
Like morsomt som å se disse gamle kreasjonene på disse fantastiske,
gamle opptakene - er å se for det første at det stort sett er voksne
menn, ingen barn. Og hvor propert kledd man er i dress og slips :-) Det
er ikke som i dag (2012) med ølmager og harry T-skjorter :-) Kanskje
ikke så rart man ikke så barn i gamle dager, dette må jo ha kostet en
formue. I tillegg til at man sikkert måtte være finmekaniker og ha eget
verksted.
Skikkelig "Mad Scientist" utstyr!
Dette er fra 50-tallet. Ikke akkurat hva man kan kalle high-tech...
1956 - slot car racing i UK
En fantastisk video, i farger og med lyd. Vi ser her herrene Alban
Adams og Christopher Crockett, som lager sine egne modellbiler. De
støper tom. sine egne gummidekk! Bilene drives av diesel olje, i et
eggeglass :-) De laget visst modeller for bla. Disney World i USA, og
fikk også bestillinger fra Europa. Dette startet som en hobby, men ble
big business for gutta :-) Noe ble tom. patentert. Fortsatt
forbrenningsmotorer altså, men vi ser at nå har bilene kommet "på
sporet". Bilene har faktisk sentrifugalclutch. Vi ser at starthjulet
innebygget i banen minner om dagens (2012) startkasser for fuel biler.
Disse bilene skal visstnok være verdens første sporstyrte biler, som
også kunne kjøres innendørs (sikkert deilig med eksos og greier :-)
Klikk på bildet for å se videoen! NB! Husk lyd!
Slot-car racing har ikke noe med modellbilracing å gjøre!
-Eller?
Hvem hadde vel ikke en Scalextric bilbane som liten? Likevel har vel de
færreste som kjører modellbil sett på den som "i slekt med" sine
avanserte radiostyrte modellbiler (jeg er en av dem). Men etter å ha
snoket litt rundt på www har jeg endret mening. Faktisk så kan
"sporstyrt" ("slot racing" på engelsk) hevdes å være forløperen til
dagens modellbiler. Det hele begynte så tidlig som i 1912, da en gruppe
selskaper og privatpersoner pønsket ut forskjellige typer av
modellbilracing systemer. Et utall metoder ble forsøkt for å styre
bilene: spor, skinner, vegger, gjerder, magneter osv. Selv om noen få
av disse fungerte, ble ingen av dem noen kommersiell suksess.
Aktiviteten tok seg opp etter andre verdenskrig, spesielt i England.
Man utviklet mer praktiske konsepter, og i 1957 lanserte den britiske
leketøysfabrikanten Minimodels bilbanen Scaletrix, som var det første
kommersielle sportstyrte racing systemet i verden. Som du sikkert kan
tenke deg var det en braksuksess, både i England og verden forøvrig.
Det tok ikke lang tid før andre fabrikanter også hoppet på karusellen.
Sporstyrt ble raskt big "bisniss", og Scalextric brukte F1-føreren Jim
Clark i annonser for Scalextric. En annen fører, Stirling Moss, ble
brukt tidlig i 60-årene av Aurora. De solgte ca. 2 millioner bilbaner
og ca. 12 millioner (!) biler - det er mye mer enn General Motors
solgte på den tiden.
Det første nasjonale forbundet het ECRA (Electric Car Racing
Association), og ble opprettet i Storbritania i 1963.
Økningen i antallet kommersielle raceways tok skikkelig av. De aller
første kommersielle banene dukket naturlig nok opp i dollarens og
markedsøkonomiens Mekka - USA, i 1961.
Noen av banene var over 100 meter lange(!). Innen man skrev år 1966
fantes det ca. 3.000(!) komersielle baner i USA og over 200 i Europa.
Du blir vel ikke veldig overrasket når jeg avslører at de fleste
utøverne var menn.
Etterhvert ble selve konkuranssedelen veldig seriøs også, med
premiepenger på 100.000 dollar(!) i USA. Ved en konkurranse i Paris
deltok i 1966 så mange som (hold deg fast!) 10.240 førere!!! Hvem sa at
modellbilracing er en bortgjemt sport for originaler?
Men allerede i 1967 begynte ballongen å sprekke. Store summer gjorde
det til "våpenrustning" - bilene ble mer og mer avanserte - og dyre.
Fabrikantene formet egne fabrikksteam, fant unge lovende førere, og
sponset dem. Og bilene man fikk kjøpt over disk var ikke mye tess
lenger. Nå gjaldt det å kunne vikle om motorene, designe og bygge din
egen bil av pianotråd og messingrør, og ikke minst bruke time etter
time for å teste og trimme bilen. Resultatet ble at de unge og
håpefulle sa takk og farvel. Innen 1969 var antallet komersielle baner
i USA redusert til 50 (fra tidligere 3.000 tre år tidligere). Snakk om
nedtur! I dag (1999) er det omtrent 300 slike baner i Amerika.
Vi skal ikke her gå i detalj om slotcars, men vi kan kort nevne at det
finnes forskjellige typer biler, i forskjellige skala. Det finnes bl.a.
biler med lexan-karosseri, "vinge-biler" som gjør unna en bane på 50
meter på under 2 sekunder, og "vintage" (veteran) biler.
En skikkelig veteran, en Llorens
slotcar fra 1943.
Her er en hjemmelaget bil av messingdeler og pianotråd. Hadde du ikke
urmakerfingre så...
Happy sixties på batteridrift!
Tidlig på 60-tallet ble for første gang Ni-Cd (Nickel Cadmium)
batterier tatt i bruk av RC fantaster.
1963 - Kyosho blir stiftet Kyosho var en av de første RC produsentene i verden, og ute i
god tid før Tamiya faktisk! Selskapet ble stiftet så tidlig som i 1963,
og bestod hovedsaklig av ingeniørentusiaster med en forkjærlighet for
alt som var radiostyrt. I starten gikk det mest i RC fly og båter.
Først i 1970 når de kom med sin første bil som het "Dash I" - ble de
verdenskjent for sin høye kvalitet. Teknologi og "engineering" har
alltid vært varemerket for Kyosho, og er det som deres fans har satt
pris på. Markedsføring har vel derimot ikke vært deres største styrke.
De jobbet mer i det stille og stilte sin lit til at deres biler skulle
markedsføre seg selv i de helt store konkurransene. Og det gjorde de!
Kyosho har innehatt VM-tittelen i 1:8 Off-road i 10 sammenhengende år!
Så racing teknologi er de durkdrevne på! De har forsøkt også å favne
nybegynner segmentet, men det er utvilsomt "high end" markedet de har
betjent best. Tamiya derimot har nok vært best på sjarmerende
nybegynnermodeller, og mindre bra på konkurransebiler. Skomaker, bli
ved din lest! :-)Tradisjonelt så var det gjerne
mye metall på Kyosho bilene, mens Tamiya satset på "plastic fantastic".
Og Tamiya har jo laget mange utrolig morsomme biler, mens Kyosho bilene
alltid har vært helt "seriøse" :-)
1964 - den første modellbil ser dagens lys
De første forsøk med RC-biler begynte i Sør-Califonia i USA, i "the
sunshine state" altså. Norb Meyer og hans nabo Bob Blair bygget verdens
to første RC biler. Og vær da klar over at de bygget ALT selv, for
hånd: Chassis, felger, karosseri... Bilene var i bunn og grunn
avanserte slot cars ("bilbane"), men som ikke trengte noen bilbane med
spor for å kjøre. Som med alt annet ble tenking som dette utenfor
boksen slaktet på forhånd av forståsegpåere. Erfarne hobbyister sa at
det ikke var mulig å få radioutstyr til å fungere i biler på grunn av
vibrasjonene. Men de fant en vei...
Ikke lenge etter at Norb Meyer hadde funnet opp den første radiostyret
bilen, så møtte han en mann ved navn George Siposs, som
grunnla R.O.A.R. (Radio Operated Auto Racing Association) -
altså det amerikanske RC-bil forbundet i 1967 i Anaheim, California.
Den første RC-bil klubben ble også i 1967 grunnlagt, i Los Angeles. Man
var nå altså for første gang i verden i gang med å arrangere løp med
radiostyrte biler (1968). For å rekruttere folk annonserte også George
i fullskala racing magasinet Road and Track Magazine. Ikke nok med det,
disse gutta hadde med seg en ekstra bil som de lot publikum få prøve
for å få mer enn 2 biler på banen.
De første
bilene som ble laget, og som gjerne kalles "Ur-klassen", er det som i
dag kalles 1:8 Track. Med forbrenningsmotor. 1:12 Track (elektrisk
drevet) var den andre klassen som så dagens lys etterhvert.
1968 - RA/CAR etableres
som verdens første produsent av RC biler
Norb Meyer og George Siposs står bak. De sørget dermed for deletilgang
til bilene de laget. Og de står bak oppfinnelser som servoredderen,
kjøleribber og en håndfull andre løsninger som vi ser den dag i dag.
Det var veldig fokus på skala realisme den gangen, og reglene var
veldig strenge rundt dette. Og de så virkelig realistiske og detaljerte
ut. Dagens biler er mer "perverse" overdrivelser av en fullskala modell
- men så yter de også tilsvarende bedre.
1969 - det første
amerikanske (ROAR) mesterskapet avholdes
Dette ble avholdt i Garden Grove, California.
Her er en fantastisk video (smalfilm, på engelsk kalt "reel to reel")
blandt annet om dette løpet i 1969, hvor
selveste fortelleren er ingen mindre en George Siposs! Finn frem
popcornet, skru opp volumet - og nyt!
Del 2 (det står 1967 men det skal være 1969):
Det var mange prøvelser man måtte bestå for å bli amerikansk mester!
:-) Det var "Le Mans" start, hvor man da måtte løpe fra
kjøreplattformen, over banen, starte bilen, så tilbake opp på
kjøreplattformen. Deretter skulle man greie å fullfure 50 runder på
banen. Det var videre en slalom konkurranse. Og en concours d'elegance
konkurranse med dommere, hvor skala realisme var viktig. Og alt dette
telte med i et sammendrag.