|
Resultater fra NM i 1:8 OR 1999
Buskerud, Drammen 28.-29.8.99
Vær/forhold: Strålende sol og skyfri himmel. Skikkelig "Indian
Summer" med 22 grader pluss i slutten av august!
Når man kjøpte pølse med brød i kiosken, var det ikke bare ketchup og sennep
som lå på pølsa. Også en god porsjon støv gled ned i halsen, da det støvet
noe voldsomt fra banen. Arrangørene hadde vannet banen om morgenen, men
solen gjorde sitt med det. Dekket er av hard grus, og småmønstrede dekk
var et must for å henge med. Slitasjen på dekkene så ut til å være relativt
høy.
Løpsleder: Arman Hansebråten
Speaker/data: Knut Sørensen
Dommere: Arild Ommen og Terje Rosmo
Buskerudklubbens baneanlegg. For å komme dit kjører du til Drammen,
tar av mot Gulskogen, over brua, så til høyre
i rundkjøringen. Følg veien noen kilometer til du kommer til "Ytterkollen".
Der ligger anlegget i naturskjønne
omgivelser. Fra venstre: kjøreplattform/sekretariat/kiosk og mekkeområde
under tak. |
Banen sett fra førernes perspektiv. Man kommer rundt banen på i underkant
av 30 sekunder. Banens kjøreretning er
mot klokka. (Bildet lyver litt, da langsiden mot plattformen er helt
rett) |
Litt om regelverket: Jeg kjører selv 1:8 TR, og dette er første gangen
jeg ser et 1:8 OR løp, så jeg måtte sette meg litt inn i regelene. Minimumsvekten
på bilene er 3.000 gram. Tanken er på 1,25 dl, akkurat som for 1:8 TR. Off-road
bilene går også ca. 5 minutter på hver tank. Semi-finaler er på 20 minutter
og finalen på 45 minutter. Noe som var uvant for meg, er at kun 1 person
blir direktekvalifisert til finalen. Det betyr at 4 fra hver semi pluss
den med 9. beste tid går til finalen. Kvalifiseringen foregår over 4 heat,
men ALLE heatene teller. Et poengsystem som er avhengig av antall deltakere
brukes for å regne ut sammenlagt kvalifiseringsposisjon. Dette betyr at
man må ha full klaff i alle 4 kval for å komme langt opp på lista.
Kvalifiseringen: Kyrre Jakobsen med sin MP6 med RB-motor ble TQ,
fulgt av Roy Fjeld, Ronny Arnesen og Espen Bruun. Roy Fjeld med Mugen/Mugen
hadde et raskt siste kval, ca. 3 sekunder bedre enn det beste til Kyrre.
Men Kyrre kjørte jevnere, og fikk fire kval med 12-runder, mens Roy hadde
et kval på 11-runder. Ronny Arnesen var forventet å være sterkere i kvalifiseringen,
men han hadde tekniske problemer i de to siste kvalene. Motoren stoppet
etter langsiden.
Finaledagen: Synd med Espen Bruun, som måtte bryte i semifinalen
etter bare 11 runder. Han burde absolutt ha vært i finalen. Åsmund Sundsvallen
hadde derimot full klaff på søndag, og kjørte seg opp fra 17. plass i kvalifiseringen
til finaleplass - en bra prestasjon!
Kjente fjes også fra track-miljøet: Per&Per Knudsen. Ikke helt fornøyd
med
resultatet denne gangen, men de hadde en fin helg. Per Espen (t.v.)
gleder seg til å
prøve sin nye karbon chassis-plate som han fikk (!) av Ronny Arnesen.
Det er
første gang jeg har sett en profilert karbonplate. Ronny står bak
designet og får
den produsert i England av et spesialfirma. Spennende! |
Grande Finale:
Norgesmesteren fra 97 og 98 (og vel så det) Mr. Jakobsen tok starten,
og hadde
etter bare en runde allerede en langsides ledelse på nr. to Roger
Eilertsen. Roger
hadde en pangstart, da han startet fra 8. startspor (!). Deretter
fulgte Ronny
Arnesen og Torbjørn Sundsvalen, som begge hadde en god start. |
Kyrre i fri flukt med sin grønne MP6. Han hadde tydligvis funnet et
godt oppsett,
og RB-motoren hylte lykkelig bortover langsiden. |
Dette er ikke Anakin Skywalker i The Phantom Menace eller Mad Max...
-Men Ronny Arnesen på jakt! Han ga alt for å ta igjen Kyrre, og hans
Mugen med
JP-motor hang så absolutt med. Etter 10 minutters kjøring lå han på
en god andre-
plass,bare 6 sekunder bak. Deretter fulgte Roy Fjeld og Torbjørn Sundsvalen. |
Synd for Pål Løvdal, som fra andre startspor måtte bryte tidlig. Tror
den bilen
bør inn til en liten forstillingskontroll...
Rune Karlsen med tredje startspor måtte også bryte relativt tidlig
i finalen. |
Roy Fjeld med sin Mugen kjemper seg oppover. Etter 20 minutter lå
fortsatt Ronny
på andre, men Roy er nå oppe på tredjeplass. Torbjørn Sundsvalen holdt
fast på
fjerdeplassen. |
Så skjer det! I 26. minutt tar Kyrre igjen Ronny med en runde akkurat
ved inn-
gangen til langsiden. Det blir en liten misforståelse, og det ender
med at Kyrre
havner på rygg og bilen til Ronny får eksosanlegget ut av stilling
og stopper. Kyrre
har en såpass solid ledelse at han straks er tilbake i føringen igjen.
Ronny taper
atskillig mer på det ... |
... for det betyr at Torbjørn Sundsvalen og Roy Fjeld rykker oppover!
Og den
muligheten tar de vare på, helt til målgang. Torbjørn lå en stund
på andreplass,
men Roy kom seg foran igjen. |
De tre lykkeligste ble til slutt: Kyrre Jakobsen, Roy Fjeld og Torbjørn
Sundsvalen |
Pål Eide ga på forhånd streng beskjed om at sjampis'en ikke skulle
drikkes... |
Totalresultater:
Res.
|
Navn
|
Kval. pos.
|
Finale
|
Runder
|
Bil
|
Motor
|
1
|
Kyrre Jakobsen
|
1
|
Finale
|
104
|
Kyosho
|
RB
|
2
|
Roy Fjeld
|
2
|
Finale
|
100
|
Mugen
|
Mugen
|
3
|
Torbjørn Sundsvalen
|
6
|
Finale
|
100
|
Kyosho
|
RB
|
4
|
Ronny Arnesen
|
3
|
Finale
|
99
|
Mugen
|
JP
|
5
|
Øystein Berg
|
9
|
Finale
|
97
|
Kyosho
|
OS
|
6
|
Roger Eilertsen
|
8
|
Finale
|
96
|
Mugen
|
Mugen
|
7
|
Tormod Ovesen
|
10
|
Finale
|
91
|
Kyosho
|
RB
|
8
|
Åsmund Sundsvalen
|
17
|
Finale
|
90
|
Kyosho
|
RB
|
9
|
Rune Karlsen
|
5
|
Finale
|
42
|
Mugen
|
RB
|
10
|
Pål Løvdal
|
12
|
Finale
|
31
|
Kyosho
|
RB
|
11
|
Kevin Asbjørnsen
|
7
|
Semi
|
42
|
|
|
12
|
Pål Halvorsen
|
11
|
Semi
|
40
|
|
|
13
|
Morten Torkildsen
|
28
|
Semi
|
42
|
|
|
14
|
Anders Mehren
|
13
|
Semi
|
39
|
|
|
15
|
Bjørn Nilsen
|
20
|
Semi
|
40
|
|
|
16
|
Bjørn Moen
|
19
|
Semi
|
34
|
|
|
17
|
Per-Martin Grambo
|
14
|
Semi
|
33
|
|
|
18
|
Petter Lassen
|
21
|
Semi
|
33
|
|
|
19
|
Birger Hagen
|
30
|
Semi
|
30
|
|
|
20
|
Pål Eide
|
15
|
Semi
|
24
|
|
|
21
|
Espen Bruun
|
4
|
Semi
|
11
|
|
|
22
|
Stian Thomassen
|
18
|
Kvart
|
37
|
|
|
23
|
Erling Melby
|
31
|
Kvart
|
37
|
|
|
24
|
Per Espen Knudsen
|
16
|
Kvart
|
35
|
|
|
25
|
Åsmund Mathisen
|
23
|
Kvart
|
32
|
|
|
26
|
Steinar Solhaug
|
24
|
Kvart
|
27
|
|
|
27
|
Marius Skoftedalen
|
29
|
Kvart
|
25
|
|
|
28
|
Kai Rønning
|
26
|
Kvart
|
0
|
|
|
29
|
Sigmund Roaas
|
25
|
Kvart
|
8
|
|
|
30
|
Hugo Jonassen
|
27
|
Kvart
|
0
|
|
|
31
|
Vidar Rugtvedt
|
22
|
Kvart
|
0
|
|
|
32
|
Per Tore Pettersen
|
32
|
Kvart
|
0
|
|
|
Tilbake til Modellbilens Histore
Med forbehold om småfeil og støre brølere
Svein Harald Ytternes, Kolbotn
29.8.99
|