Resultater fra NM i 1:8 OR 1999

Buskerud, Drammen 28.-29.8.99

Vær/forhold: Strålende sol og skyfri himmel. Skikkelig "Indian Summer" med 22 grader pluss i slutten av august!

Når man kjøpte pølse med brød i kiosken, var det ikke bare ketchup og sennep som lå på pølsa. Også en god porsjon støv gled ned i halsen, da det støvet noe voldsomt fra banen. Arrangørene hadde vannet banen om morgenen, men solen gjorde sitt med det. Dekket er av hard grus, og småmønstrede dekk var et must for å henge med. Slitasjen på dekkene så ut til å være relativt høy.

Løpsleder: Arman Hansebråten
Speaker/data: Knut Sørensen
Dommere: Arild Ommen og Terje Rosmo


Buskerudklubbens baneanlegg. For å komme dit kjører du til Drammen, tar av mot Gulskogen, over brua, så til høyre
i rundkjøringen. Følg veien noen kilometer til du kommer til "Ytterkollen". Der ligger anlegget i naturskjønne
omgivelser. Fra venstre: kjøreplattform/sekretariat/kiosk og mekkeområde under tak.

Banen sett fra førernes perspektiv. Man kommer rundt banen på i underkant av 30 sekunder. Banens kjøreretning er
mot klokka. (Bildet lyver litt, da langsiden mot plattformen er helt rett)


Litt om regelverket: Jeg kjører selv 1:8 TR, og dette er første gangen jeg ser et 1:8 OR løp, så jeg måtte sette meg litt inn i regelene. Minimumsvekten på bilene er 3.000 gram. Tanken er på 1,25 dl, akkurat som for 1:8 TR. Off-road bilene går også ca. 5 minutter på hver tank. Semi-finaler er på 20 minutter og finalen på 45 minutter. Noe som var uvant for meg, er at kun 1 person blir direktekvalifisert til finalen. Det betyr at 4 fra hver semi pluss den med 9. beste tid går til finalen. Kvalifiseringen foregår over 4 heat, men ALLE heatene teller. Et poengsystem som er avhengig av antall deltakere brukes for å regne ut sammenlagt kvalifiseringsposisjon. Dette betyr at man må ha full klaff i alle 4 kval for å komme langt opp på lista.

Kvalifiseringen: Kyrre Jakobsen med sin MP6 med RB-motor ble TQ, fulgt av Roy Fjeld, Ronny Arnesen og Espen Bruun. Roy Fjeld med Mugen/Mugen hadde et raskt siste kval, ca. 3 sekunder bedre enn det beste til Kyrre. Men Kyrre kjørte jevnere, og fikk fire kval med 12-runder, mens Roy hadde et kval på 11-runder. Ronny Arnesen var forventet å være sterkere i kvalifiseringen, men han hadde tekniske problemer i de to siste kvalene. Motoren stoppet etter langsiden.

Finaledagen: Synd med Espen Bruun, som måtte bryte i semifinalen etter bare 11 runder. Han burde absolutt ha vært i finalen. Åsmund Sundsvallen hadde derimot full klaff på søndag, og kjørte seg opp fra 17. plass i kvalifiseringen til finaleplass - en bra prestasjon!


Kjente fjes også fra track-miljøet: Per&Per Knudsen. Ikke helt fornøyd med
resultatet denne gangen, men de hadde en fin helg. Per Espen (t.v.) gleder seg til å
prøve sin nye karbon chassis-plate som han fikk (!) av Ronny Arnesen. Det er
første gang jeg har sett en profilert karbonplate. Ronny står bak designet og får
den produsert i England av et spesialfirma. Spennende!



Grande Finale:


Norgesmesteren fra 97 og 98 (og vel så det) Mr. Jakobsen tok starten, og hadde
etter bare en runde allerede en langsides ledelse på nr. to Roger Eilertsen. Roger
hadde en pangstart, da han startet fra 8. startspor (!). Deretter fulgte Ronny
Arnesen og Torbjørn Sundsvalen, som begge hadde en god start.

Kyrre i fri flukt med sin grønne MP6. Han hadde tydligvis funnet et godt oppsett,
og RB-motoren hylte lykkelig bortover langsiden.

Dette er ikke Anakin Skywalker i The Phantom Menace eller Mad Max...
-Men Ronny Arnesen på jakt! Han ga alt for å ta igjen Kyrre, og hans Mugen med
JP-motor hang så absolutt med. Etter 10 minutters kjøring lå han på en god andre-
plass,bare 6 sekunder bak. Deretter fulgte Roy Fjeld og Torbjørn Sundsvalen.

Synd for Pål Løvdal, som fra andre startspor måtte bryte tidlig. Tror den bilen
bør inn til en liten forstillingskontroll...

Rune Karlsen med tredje startspor måtte også bryte relativt tidlig i finalen.

Roy Fjeld med sin Mugen kjemper seg oppover. Etter 20 minutter lå fortsatt Ronny
på andre, men Roy er nå oppe på tredjeplass. Torbjørn Sundsvalen holdt fast på
fjerdeplassen.

Så skjer det! I 26. minutt tar Kyrre igjen Ronny med en runde akkurat ved inn-
gangen til langsiden. Det blir en liten misforståelse, og det ender med at Kyrre
havner på rygg og bilen til Ronny får eksosanlegget ut av stilling og stopper. Kyrre
har en såpass solid ledelse at han straks er tilbake i føringen igjen. Ronny taper
atskillig mer på det ...

... for det betyr at Torbjørn Sundsvalen og Roy Fjeld rykker oppover! Og den
muligheten tar de vare på, helt til målgang. Torbjørn lå en stund på andreplass,
men Roy kom seg foran igjen.

De tre lykkeligste ble til slutt: Kyrre Jakobsen, Roy Fjeld og Torbjørn Sundsvalen

Pål Eide ga på forhånd streng beskjed om at sjampis'en ikke skulle drikkes...


Totalresultater:

Res.

Navn

Kval. pos.

Finale

Runder

Bil

Motor

1

Kyrre Jakobsen

1

Finale

104

Kyosho

RB

2

Roy Fjeld

2

Finale

100

Mugen

Mugen

3

Torbjørn Sundsvalen

6

Finale

100

Kyosho

RB

4

Ronny Arnesen

3

Finale

99

Mugen

JP

5

Øystein Berg

9

Finale

97

Kyosho

OS

6

Roger Eilertsen

8

Finale

96

Mugen

Mugen

7

Tormod Ovesen

10

Finale

91

Kyosho

RB

8

Åsmund Sundsvalen

17

Finale

90

Kyosho

RB

9

Rune Karlsen

5

Finale

42

Mugen

RB

10

Pål Løvdal

12

Finale

31

Kyosho

RB

11

Kevin Asbjørnsen

7

Semi

42

   

12

Pål Halvorsen

11

Semi

40

   

13

Morten Torkildsen

28

Semi

42

   

14

Anders Mehren

13

Semi

39

   

15

Bjørn Nilsen

20

Semi

40

   

16

Bjørn Moen

19

Semi

34

   

17

Per-Martin Grambo

14

Semi

33

   

18

Petter Lassen

21

Semi

33

   

19

Birger Hagen

30

Semi

30

   

20

Pål Eide

15

Semi

24

   

21

Espen Bruun

4

Semi

11

   

22

Stian Thomassen

18

Kvart

37

   

23

Erling Melby

31

Kvart

37

   

24

Per Espen Knudsen

16

Kvart

35

   

25

Åsmund Mathisen

23

Kvart

32

   

26

Steinar Solhaug

24

Kvart

27

   

27

Marius Skoftedalen

29

Kvart

25

   

28

Kai Rønning

26

Kvart

0

   

29

Sigmund Roaas

25

Kvart

8

   

30

Hugo Jonassen

27

Kvart

0

   

31

Vidar Rugtvedt

22

Kvart

0

   

32

Per Tore Pettersen

32

Kvart

0

   


Tilbake til Modellbilens Histore


Med forbehold om småfeil og støre brølere
Svein Harald Ytternes, Kolbotn 29.8.99