Ettersom man takk og pris ikke trenger bry seg om og være redd for at
batteriet skal dumpe, spiller det ingen rolle om man har børste- eller
børsteløs motor.
Børsteløs har desverrre ikke den samme gode følelsen som børstemotorer har. Og elektronikken i et børsteløst kombo tåler nok mindre av fukt osv.
Men
det er de eneste ulempene jeg kommer på. Nei forresten det er en ulempe
til, spesielt for Øystein: Tekin har ikke sluppet sine nye regulatorer
og motorer enda :-) Det er stort sett LRP/Nosram eller Novak som
gjelder. Kanskje noen få merker til på motorsiden (Trinity, Orion).
Det er sikkert noen som kan kommer med mer info rundt dette, Ketil kanskje :-)
//Roy
Roy Magne Gjemble (1974) Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8 Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2 Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Trond (beklager at jeg så feil...), den bløffen var skikkelig bra!!
Håper den ga uttelling også? Eller ble det rett og slett for mye av det
gode?
Jeg tror heldigvis det var før min tid. Jeg ser nemlig for
meg hvor overfrustrert og rådløs jeg hadde blitt når jeg selv med
fetingkabler mellom motor /regulator ikke hadde hatt en sjanse mot din
superbil :-)
//Roy
Roy Magne Gjemble (1974) Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8 Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2 Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Hepp hepp - her kommer det skjelett ut av skapet! Jeg husker den
storyen der Trond! Men jaggu meg - du vant da vel ikke til tross for
Parma-skinka, gjorde du vel? Veldig artig.
Ang comeback: Det
er KUN utendørs som gjelder. Og som sagt 1:10 OR 2WD. Satser på
Bukta-banen og Trondheimsbanen. Planen er å bruke min 1993/94
RC10CE-bil. Jeg er enda ikke overbevist om at "dere" slår meg bare på
grunn av selve bilen. Tror kjøring og elektronikk betyr veldig mye mer. Jeg skal innom Tower Hobbies i November og planlegger å handle: - Sanwa rattradio m 1 kjapp servo og FM - LRP/Associated ESC og 6,5 turn børsteløs motor - 2-3 batteripakker a 6 celler (må jeg ha LiPo eller NiMh? Hvor mange amps?) - God lader som funker på 220v og 12 v. - også må det vel bli noen dekk også da..
....and off we go! Planen
er å kjøre Hot Shot i retro-klassen. RC10CE comebacket er for å tøffe
meg blandt the big boys (det vil si lillebrødre som Ketil og slikt...) Skjønner ikke helt hvorfor dere sier at 5 celler duger - da er vi jo på 6v, og farten og aksen bestemmes jo mest av volten..
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Gjemble... jeg ser du hinter til den "gamle krigen" mellom Tekin og
Novak...og ganske riktig - jeg var rød, mens andre var orange.. Hehe..
LRP
kom jo på banen som et friskt, europeisk pust på slutten av 80-tallet.
Jeg husker at Lautenbach(?) og gutta kjørte virkelig fort og sto for
noe alternativt til det Amerikanske og Japanske som var på banen da. At
LRP er kompis med Associated er musikk i mine ører - så jeg er klar.
Hvor
ferskt og nytt er dette med børsteløst da egentlig? Og tilhørende
kontrollere? Hva vant EM og VM nå i sommer og hva kjører Ketil og de
andre hotte her i Norge?
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Og bare så det er helt klart Trond - du skal på julebord. Hvis ikke
holder vi det gående helt til kl 0430 og ramler inn på bussen din og
forteller om dine skitne triks på høytaleren hele veien til Værnes.
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Vant gjorde jeg.. til slutt, men måtte reise hele nord og sør trøndelag
rundt.. i den gule tingen.. Husker ikke helt hvilket år eller hvor. Men
den lokale raskeste deltageren fikk også plass til finalen i drammen,
og reisen dekket.. Var det året Rune fikk lånt en campingbil nedover til drammen. Den
største tabben jeg gjorde der, var å bytte ut "vinneroppsettningen" med
wild-one. Det var jo en kjempebil på en smal og svingete bane, men i
drammen stilte jeg med Big-Wig, eller hva den nå het, et monstrum som
spiste strømmen rå og som trengte en fotballbane for å ta en sving..
Lurer på om ikke det var det året hr solberg vant ett eller annet..
Hva er forskjellen på denne og den som Ketil kjører?
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Det der er en RTR versjon. Det er egentlig en fullt brukbar
konkurransebil. Ketil (og jeg) kjører en Factory team, som har
gjengende demperhus for mere finjustering og chassis i graphite. Men
utrolig nok bytter vi ut til vanlig plast :) Factory team versjonen
kommer også uten elektronikk.
Stian Skogstad [ Alt for mye stæsj og alltid noe å kjøpe ]
Angående mimrestunden på Hobby-Shop AS 22/12: Er
det noen som har forslag til hva vi skal gi butikken som gave? Hva med
en DIGER pokal med en inngravert hilsen fra gammelkaran i TRCBK?
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
På buktabanen er det Hole Shot som gjelder Øystein og om jeg husker rett er det også Hole Shot som gjelder på Heggstadmyra.
6v
holder! Det er NiMh batterier som gjelder og jeg tror du skal kjøpe EP
celler, disse får veldig god kritikk. Rc-mushroom har ganske
fordelaktig pris på disse. Vanligst kapasitet nå er 4200mah men
EP-cellene fins også i 4600mah nå.
Ang. Tower Hobbies, glem ikke
at du må ha FM 40 mhz. Vanligst i US of A er 75mhz men det er
selvfølgelig ikke tillatt i Europa...
Jeg er 100% sikker på at
din RC10 kommer til å være rask. Veldig rask. Den er nemlig sånn at er
den ikke det, kjører ikke Øystein, altså kommer den til å være veldig
rask :-)
Angående volt, hastighet, aks og motor har du selvfølgelig helt rett i at dette henger sammen. Men
ettersom du ikke trenger være redd for kjøretida, er det faktisk sånn
at kjører du 6v kan du gå ner i antall Turn og ha en lettere bil (1
celle eller rundt 60-70 gram) som, i alle fall i norsk målestokk, er
mer enn rask nok :-)
Og Øystein, det var ikke bare du som var #rød#, jeg har ventet på de nye Tekin greiene leeeenge nå :-)
Jeg
har forresten en nyhet å komme med. Tror faktisk det er en aldri så
liten verdensnyhet, jeg har i alle fall ikke sett det skriftlig på noe
websted enda :-)
"We intend to release a 4wd buggy (CAT ???) spring '08 :-)". Dette er cut/paste fra en e-post jeg fikk sent i går kveld fra Shawn Palmer, US Sales Manager, Schumacher Inc. Jeg
tør ikke skrive her hva jeg svarte ham, men etter at jeg sendte svaret
ringte jeg ham også og fikk en masse info om den nye bilen ;-)
//Roy
Roy Magne Gjemble (1974) Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8 Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2 Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Angående mimrestunden på Hobby-Shop AS 22/12: Er
det noen som har forslag til hva vi skal gi butikken som gave? Hva med
en DIGER pokal med en inngravert hilsen fra gammelkaran i TRCBK?
Det synes jeg var et kjempegodt forslag Rune! Fikser du det via "våre" kontakter på Premiesenteret AS?
Jeg
tenkte også det at vi burde invitere Adresseavisen - mest for å
fokusere på familiebedriften Hobby Shop som er unik i dagens
overpolerte franchise senter butikkjede-verden. Hvor lenge har de holdt
på? 50 år? Da Kåre startet i den lille kiosken på Lilleby (står der
faktisk fortsatt)...kjørte scooter over til Østersund og handlet full
bagasjebrett med plasmodellsett for å ha noe å selge... Jeg mener det
var midt på 50-tallet.
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Takk for tekniske tips Gjemble. Jeg kjenner det kribler...
Hvorfor er du skeptisk til børsteløst og LiPo-batteri?
Din verdensnyhet...betyr det at Schumacher ikke har hatt en 4wd buggy på markedet i de siste år?
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Noen flere tekniske spm fra en amatør: - Jeg ser at veldig mange av ratt-radioene nå selges som 2, eller 3-kanals. Hvorfor trenger man en tredje kanal? - Jeg trenger tips om en god styreservo...hva bruker folket?
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Jeg skriver et innlegg, og når jeg legger det ut, er det kommet 5 nye i mellomtiden...
Skal prøve å forklare (ihvertfall 2WD) så godt jeg kan her, med utgangspunkt i det jeg holder på med, ihvertfall:
Når
det gjelder utviklingen siden tidlig 90-tall, så er det mest i
batterier det har skjedd ting. Før kunne man kjøre lenge på en
børstemotor uten å gjøre særlig med den, men i disse dager kjører man
de så hardt at man bytter motor for hvert heat ( i enkelte klasser).
Grunnen er selvfølgelig at man tømmer mer strøm på de 5 minuttene.
Dette er helt idiotisk og skjer heldigvis ikke så ofte i buggyklassene.
Man må derimot ta høyde for å dreie motor for hver 3-6 pakke. I 2WD har
man uansett mer enn nok strøm, som Stian sier, så her er ikke
belastningen så kritisk som i 4WD.
2WD-bilene er ikke så
veldig uforandret, men de er konstruert med andre materialer og
"modifiserte" hjuloppheng som takler dagens hastigheter bedre. Jeg tror
Øysteins superbil kommer til å være helt konge med en motor tilsvarende
det som ble brukt før i tiden, men at den kommer til å bli vanskeligere
å kjøre tvert dagens råere utstyr blir montert. Sammenlikningen kan
gjøres med Formel 1 og Safety bilen, det er sprøtt å se hvor hardt han
Safety-kisen kjører, men F1-bilene rusler etter. Hadde de hatt samme
akselerasjon og toppfart ville en dårligere fører vunnet i F1-bilen...
Jeg kunne skrevet mye om hva jeg mener som gjør til dette, men jeg har
pratet høl i huet på så mange at man får heller ta det på banen eller i
en eller annen sammenheng. Roy og Stein Ove kan kanskje bekrefte at 5
mm flytting av linker får store konsekvenser
Når
det gjelder valg av 5 celler vs 6, så er dette et prosjekt som jeg
slengte meg på i våres da blandt andre Svein-Harald prøvde det på
første NM-runde. Det som fenget var ikke å gå ned til 6V, men redusere
vekten. Og bilene veier alt for mye. Min RC10B4 fungerer mye bedre med
45 gram ekstra vekt i bakenden (pga bedre dynamisk balanse), og da
lander jeg på 1650 gram med vanlige "utedekk". Grensen er 1474 gr....
Én celle veier 70 gram, så ved å ta bort den ekstra vekten og en celle,
så kommer man ned på 1535 gr, og da nærmer man seg. I tillegg kan
kjøleribber taes av, så man kryper stadig nærmere. Det jeg så på som
utfordring var å få nok fart og punch i bilen. Etter litt testing har
jeg kommet frem til et oppsett som fungerer såpass bra at den nevnte
Lautenbach lurte på hva jeg drev med i EM da bilen min så så smooth ut,
samt hadde bra fart (har jeg skrevet dette allerede tidligere i
forumet? Begynner å bli vanskelig å holde styr på alt, skrives jo så
sinnsykt mye, og fort...). Og med såpass kraftige batterier er ikke
fart problemet. Kjører man 7.2V så må man ned på en snill motor, og da
har man alt for mye strøm til overs. Hovedpoenget mitt var uansett å
ende opp med så lett bil som mulig. Og jeg er overbevist om at det er
det desidert raskeste, jeg må bare komme i mål med et oppsett. Og jeg
er veldig nære.
Det jeg kjører er altså RC10B4 med 5 cellers
batterier (4200 NiMH, LiPO er ikke tillatt). Jeg bruker Nosram
børsteløst med 5.5 T, og da med bonded magneter (svakere enn sintered,
viktig!). Så kan man også komme inn på hvordan batteriene kan/bør
fordeles for å øke eller senke treghetsmoment med samme vektfordeling
på hjulene osv. men jeg skal som tidligere nevnt holde det unna
forumet, kunne skrevet en bok om oppsett av bil, merker jeg.
@LPR:
ting er like lite hokus som før, må bare få med seg det siste i
utvikling. Enten kan du kjøre det du tror er best, eller så kan jeg
fortelle deg hva alle de raskeste kjører med. Eller hva jeg driver med.
3 fine alternativer
Hva
mer skal jeg skrive da? Når jeg leser kommer jeg på masse, men alt
forsvinner. Det nytter ikke å kommentere alt, selv om jeg har så lyst
En annen ting er at jeg prøver å komme på gode historier, men de kommer
i tiden etter at kjernen her sluttet. Jeg kan fortelle om en tur til VM
i Finland hvor vi kjørte rally i de finske skoger (hadde heng på Gil
Losi jr., han som lagde Losibilene), at vi hadde leiebilkrig og fikk
limt igjen hotelldøra vår med 3 dl lynlim. Eller at jeg kjørte Nordisk
i 95 med hjemmelaget burka fordi det var et tjern ved banen som hadde
SINNSYKT mye små insekt. Men det blir vel mest for LPR og meg, det der
:)
Ang. Schumacher, så har de vært på trappene med en 4WD
lenge, men spørsmålet er om de virkelig mener det denne gangen. Klarer
de selge biler i en klasse hvor det er så mange produsenter? Her blir
det viktig med gode fabrikksførere, og det aner meg at Roy står i kø
for å bli en slik .
For min del vet jeg fortsatt ikke helt hva jeg skal kjøre neste år, men
jeg har 3-4 alternativer på gang. Jeg må få vite hva du ender opp med,
Roy, så jeg vet om du forlater "Team JConcepts Skandinavia" til fordel
for retrokatt
Nå må jeg ta en anti-SHY og legge meg (ja, jeg ser du er sent oppe og leser forum, Svein-Harald ).
Ketil Pettersen [Team Associated RC10B4 FT | JConcepts BJ4 "Ketil" Edition | Team Associated RC18B | Tamiya M-Chassis M03-R]
Jeg er ikke skeptisk i det hele tatt Øystein, da ga jeg feil intrykk for jeg har kjørt LRP brushless hele sesongen :-) Jeg
syns derimot ikke det er samme følelsen som med børstemotor, og det
kommer nok en god del bedre elektronikk i tida framover skulle jeg tro,
da teknologien fortsatt er ganske ungt i bilsammenheng.
LiPo er
jeg også forhodsvis godt kjent med ettersom jeg har fløyet en del
elektriske fly de siste årene med børsteløse motorer og LiPo. LiPo e
Guill!
Men det er desverre ikke tillatt i sanksjonerte
konkurranser enda. Politikk og lobbying fra diverse NiMh-fabrikanter
fordrøyer den offisielle beslutningen om å tillate det (tror jeg). De
bruker brann- og eksplosjonsfaren som de tyngste argumentene (på årets
Off-Road VM i Japan eksploderte flere NiMh-pakker...).
Den 24.
november 2007 derimot i Arenum i Bergen er det tillatt med LiPo i 1:10
Truck (supportklasse til Norgescupløpet i 2 & 4wd). Og tanken er å
avholde en 20-minutters finale :-)
Ang. Schumacher så har det
vært stiltje på buggyfronten derigården siden Cat 3000 kom for ca. 8 år
siden (vet noen eksakt når Cat 3000 ble sluppet så korriger meg
gjerne). Siste modellen 2wd som kom var Fireblade et eller annet noe
rundt samme tida, og det var nok rundt der og framover noen år som 1:10
også hadde sin tyngste periode. Schumacher måtte tjene penger og
begynte å satse på monstertrucker og andre ferdigbygde "billige"
bashingbiler og konkurrerte bare i 1:10 el-touringklassen. De hadde en
teamfører i buggy en stund som drev og testet ut en modell som gikk
under betegnelsen Cat 4000. Den ble aldri satt i produksjon og Simon
Moss gikk etter hvert til et annet merke. Siden den tid har det vært
fullstendig stille fra dem angående nye buggyer og mange trofaste
"fans" har gått tapt, men ikke alle... :-)
På kanalen Motors Tv har første sesong av RC Racing gått, men alle episodene ligger på hjemmesiden til programmet (www.rcracing.tv). Direktelink til episodene: http://www.centralbooking.org/rcracing.tv/index2.htm I
begynnelsen av serien som er sponset av HPI forresten Rune (som om ikke
du visste det :-)), gjøres et intervju med Cecil Schumacher, mannen bak
firmaet som blant annet oppfant kulediffen :-) Meget severdig intervju
og for øvrig et ganske kult program. Første episode i sesong 2 kommer
nå snart :-)
//Roy
Roy Magne Gjemble (1974) Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8 Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2 Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
ja her blir det mye info, så jeg tipper jeg kommer til å kontakte deg innen kort tid for en oppdatering!
husker godt den elleville VM turen til Finland! noen clues for å beskrive turen:
- Verdensrekord i sammenhengende tuting på strekningen Trondheim -Rauma, tror vi runda 5 min? - Kinaputt kasting i skuffen til traktor som ble forbikjørt. - Gjennliming av hotelldør - deretter cyanid attack av J.Lara. - 1:1 rally med leiebil etter Gil Losi Jr og Mark Pavidis. - Mye god racing og party etterpå! - og sist med ikke minst, en legendarisk leiebil hendelse:
etter
en fuktig fest natta før dro jeg og Ketil på den lokale bensin
stasjonen for å handle litt leskedrikk, i det jeg står å betaler løper
ketil plutselig ut. I det jeg kommer ut ser jeg han i full galopp
nedgjennom den relativt bratte gata etter leiebilen vår, roper " faaan
nånn stæl bila vårres!"....
bilen skjener ut av gata, pløyer ned
et svært skilt og gjennom et gjerde på vei ut i hovedgata....der blir
den hengende på en høy fortauskant...i det vi kommer til bilen er tyven
borte......dvs det var aldri noen tyv i den...
av en eller annen grunn hadde bilen begynt å rulle av seg selv....undertegnete er fremdeles sikker på at den stod i gir!! ;)
Uansett....har
ikke den bilen blitt hengende fast på den fortauskanten...da har den
fortsatt ned bakken, over veien og rett i en annen bensinstasjon 100m
lengre nede...hadde stø kurs dit...
det mener jeg var et bra story bidrag fra min side!
go natt!
LPR.
Lars P Rønne (1979)
1/10: AE B3, Losi XXX (fra VM finland) Div TTech Predator, Losi XXX-S, Losi Mini-T. 1/1: 2006 Lexus IS250
Øystein: Hobby-Shop AS blir 50 år i september neste år. Kåre ble 2x35 i sommer, så han er ihvertfall ferdig med tenårene!
Det
har vært en omtale i Adressa for en tid tilbake om butikken. De har
visst ingen til å overta når den tid kommer, og selv klarer jeg neppe å
se at denne butikken forsvinner. Derfor svirrer det planer rundt oppi
topplokket mitt for tiden. I og med at jeg slutter i Telenor snart, så
kunne det jo vært gøy å gjøre hobbyen til yrke etterhvert....
Jeg kan ta kontakt med Premiesenteret (hvis de lever enda) og høre hva en pokis koster.
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Har laget en liten side for dette, man får jo stadig vekk spørsmålet "hvor fort koster den?" www.ymr.no/shopping.htm
Mest
myntet for nybegynnere skal sies. Om dere ser i siste del av
Modellbilens Historie, så er det oppsummert litt mht. dagens situasjon
for elbuggy: www.ymr.no/historie.htm
Det
er nå så mye å velge i at det er jommen ikke lett! Tror de fleste av
oss er veldig i tvil! Nesten alt er veldig bra også, så du kan ikke
gjøre noen større feil! Ta imidlertid også hensyn til deletilgang! Og
om du ikke er Alain Prost kan det være lurt å ha en bil hvor du kan
kopiere oppsettet til de raskeste. Og bare for å ha sagt det: AE B4 og
B44 vinner det meste. Og www.associatedpartshouse.com tilbyr alt av deler og en service som ingen andre kan matche!
Ang.
radioer: Også her masse bra. Bare sørg for å kjøpe en med 2,4 GHz
system (frekvensløst). 40 og 27 MHz er nå "ut". Jeg vil anbefale eks.
Futaba og Sanwas egen løsning, ikke Spektrum-modul (3. parts lev).
Ang. regulatorer: her kan det være lurt å ha litt is i magen, det kommer stadig nye og bedre regulatorer. Se www.redrc.net
for kontinuerlig oppdaterte nyheter! Tekins R1 lurer mange på om
noensinne kommer... men små og lettere regulatorer for børsteløst
kommer sikkert! (og er delvis kommet)
Ang. vintage: her er det
enkle regler, og også LiPo er tillatt. Men ikke motor under 19 turn, og
det skal være børstemotoer (er jo retro!)
Men man kan helt klart
stille i NM-rundene med en vintage! Er sikkert på at Øystein kan komme
langt opp, er bare litt usikker på hvor happy den girkassa blir... det
er mett ta power nå!
Det
er forresten lurt å gå for den, og ikke "Factory Team" (grafitt), da
den tåler mer (mindre sjanse for å bryte) og mange hevder også at det
går raskere (mer grep). AEs Factory Team gutter bytter gjerne til
plast... (Mener demperne er de samme, du må bare kjøpe til
collars/mutter for justering)
Begge gjorde tilnærmet rent bord under VM i Japan i år.
NB!
Om du er "kåt på karbon" (som meg), så kan Atomic-Carbon være noe å
vurdere i tillegg: De har en S4, som er et conversion kit til BJ4 (og
sikkert også B44 nå). Og straks kommer S2 - som er et ombyggingskit for
B4, se: www.atomic-carbon.co.uk http://www.oople.com/forums/forumdisplay.php?f=19
JEG
tror at ting kommer til å endre seg litt mht. 2WD. 100% enig med Ketils
betrakninger med vekt etc. Men jeg tror "lesten" i årene fremover vil
endres. X-Factory har jo sin X-6, som har midtmontert motor. Men den er
nok litt for ekstrem og banene våre har nok litt for lite grep for den.
Men Atomic Carbons S2 derimot... der har de ikke flyttet vekten like
langt frem. Og bilens designer, Bruno "Elvo" Heeremans (som er en god
venn av meg) har gjort det knallbra med prototypen. Han er ca. på
Ketils nivå, og x antall ganger belgisk mester. Han har bla parkert en
europamester med denne farkosten...
For min del liker jeg ikke
noe særlig å kjøre 2WD, de er så ekstremt følsomme. Og det blir litt
for mye "point & shoot", mens man i 4WD kan kjøre mer "runde &
raske" svinger. Litt samme som i rally, tiden med brekking &
breisladd er forbi... man kjører som om det var F1...
Disse nye med midtmontert motor sies det oppfører seg mer som en 4WD... det er musikk i mine ører!
-ja,
du ser riktig... FORMSTØPT badecar karbon chassis! Finnes nå også med
gul kevlar forsterkning... dette er p-o-r-n-o greier!
"S" står for slim, både S2 og S4 har flyttet alt mer inn i senter >> bedre respons & høyere kurvhastighet...
Åkke
som... går du for en B44 og B4 - har du "nok" bil til å bli
norgesmester. Billig. Lett å få tak i deler. Masse info om oppsett
etc... "RC for Dummies"! Har du sterke følelser for noe annet bør du
velge det - dette skal jo være lystbetont! Og det er morsommere med mangfold! Skulle bla. ønske det var noen TTech Predator å se!
Litt
mer ang. retro: Jeg tipper at en gammel 2WD vil slite atskillig mer enn
en gammel 4WD. De "støttehjulene" foran gjør vanvittig mye for å
stabilisere! Jeg tror at en gammel 4WD med moderne dekk og moderne
dempere skal kunne rattes rundt banen mindre enn 1 sekund bak de vi
kjører med nå... så lenge drivverket tåler det. Som jeg kan huske
veldig gamle 2WD - og har hørt at "halvgamle" - biler oppførte seg, så
styrte de heeelt elendig! En B4 formelig kaster seg rundt svingen til
sammenligning!
Er banen padde flat gjør det selvsagt tingene lettere! Ved oppkjørt bane vil nok en "oldie" slite atskillig mer!
Blir uansett sinnsykt kult å teste ut!!! Bestilte noen stickers i går, tror det blir en B.A.R. Honda sponset Hotshot gitt!
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Ellers må jeg si du holder deg bra!!! Du ser på en prikk lik ut som for 20 år siden! Ikke har du blitt mer voksen heller...
Vi
har MASSE uavhentede pokaler liggende. Vi kan godt evt. få gravert inn
en ny plate og resirke litt... Øystein, du blir vel med ut på Bukta en
kveld? Da kan vi se hva vi har. Så er det bare å bestille skilt og få
tilsendt pr. post. Kona bør vel også få en! I tillegg bør det kanskje
være en slags diplom hvor alle gamlekara signerer & skriver en
liten hilsen? Og vin og blomster...
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm