Var noen som bablet om jeg kunne ordne med film fra Wien, nai, jeg har ingen kontroll over www.trcbk.com. Det er det det sittende styret samt Christian C som har.
Veldig artige bilder igjen Jens! Jeg husker godt du fartet med kamera -
så utrolig artig å ha disse minnene i dag. Er det noen som har startet
scanne-jobben av Burnout magazine?
Jeg føler virkelig behov for
en liten års-oversikt, for å sortere de ulike epokene og hva som
skjedde når.. Jeg starter - trykk reply with quote og skriv inn de
store ting...for eksempel: - Tamiya-cup - når o ghvem vant - NM og de store løpene - De legendariske bilene, når kom de - Innekjøringen...når startet vi med det - Når kjøpte vi AMB, de ulike data-fasene ....osv....osv....fyll
på...jeg husker alt fr dårlig skjønner jeg...gjerne dine mer personlige
ting også, så har vi flere knagger å henge dette på...
1980: - Øystein & Tore kjøper Rough Riders
1985: - TRCBK stiftes. Rune annonserer i Adressa og første møte er i de gamle tyskerbrakkene ved politistasjonen ved Kalvskinnet - Øystein kjøper Hot Shot
1986: - Vi etablerer bane på Moholt, TRCBK arrangerer de første løp - Første år for Tamiya-Cup (???????)
1987: - Øystein kjøper RC10 i USA
1988: - Flotten Raceway etableres i første variant. Rørbur til rundetelling og sandhaug til kjøreplatform - Vi starter innekjøring på Hoeggen - Vi kjøper AMB
1989: - Vi reiser til NM i Grenland og viser oss fram - Vi kjøper brakke til Flotten og legger om banen (?) - Schumacher CAT lanseres i Trøndelag (?)
1990:
1991:
1992: - NM arrangeres på Flotten
1993:
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
1981: -man
kan kjøpe Tamiya Holiday Buggy i Trondheim. Belboe & Jensen, Hobby
Shop i Lillebryggen, eller Barnevognsentralen (husker noen når
butikkene dukket opp?). Sand Rover kom vel året etter?
82/83? -Barnevognsentralen
selger Tamiya Wild Willy i bøtter og spann! De har oppvisning på
fortauet i Fjordgata, noen som husker det!? Nærmest en pall med esker!
Jeg kjøpte en, men gikk fort lei... :-) Mener å huske at Vebjørn sto og
kjørte oppvisning, kan det stemme Rune? -The Frog kom i 83 i Trondheim?
1984: -man kan kjøpe Kyosho Progress 4WDS i Trondheim (med firehjulsstyring) -Grasshopper
kommer (mener å huske det var FØR Progress)? The Hornet kommer like
etter, med oljedempere bak. Disse to tror jeg det ble solgt mye av,
gode nybegynnerbiler! Husker Rune hadde en som var skikkelig hoppa-opp,
og som han kunne få til å kjøre i over 20 minutter med...? Som
tidligere nevnt så hadde Holiday Buggy / Sand Rover enormt mye tap i
drivverket, og veldig kort kjøretid. Med Grasshopper / Hornet var det
motsatt. Veldig effektivt drivverkt, da den hadde stiv bakaksel og
diff. Kjøreegenskapene var det derimot så som så med...
84/85: -Tamiya
Fast Attack Vehicle kommer. Husker jeg så på denne hos Belboe &
Jensen, og hørte på Runes kommentarer. Det var jo en militærbil, og den
kom i lysebrunt, så du måtte lakke kamo-mønster selv. Runes konklusjon
ble: "chassiset og alt ser veldig bra ut, men jeg liker ikke den
bæsjebrune fargen"... vi var ikke uenige i det... Den kom litt senere
som "The Wild One", da mere løpsbil med lexan karosseri. Igjen - bra
chassis - men det var mye problemer med sekskant-drivakslene...
I
rettferdigheten navn så var vel bane nr. 2 på Tiller den første
"offisielle" banen til TRCBK? Mye større enn den første (som var
"privat"), og vi sto på en jordvoll og kjørte. Men den ble fort
liggende brakk... husker ikke hvorfor... Kan godt være at det ikke var
noe formell avtale med kommunen og at man derfor valgte å skrinlegge
den? Rune husker sikkert...
1986: -da var det Tamiya Cup, vil tro det var den første (hadde ikke hørt om det tidligere) -man fikk kjøpt Tamiya Supershot i Trondheim -The Fox kom vel også da, flott sak!
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
SHY: Joda, det er den bilen jeg pusler med. Den har et veldig klassisk
buggy-design. Med 23 ccm fuelie-motor og trimpotte er det en frisk sak.
Styreservoen drar ca 24 kg/cm og er på størrelse med 1/2 kg brunost,
egner seg definitivt IKKE for bruk i Mini Z biler!
Når
det gjelder NM på Flotten så mener jeg bestemt at det første var i
1991, deretter i 1994. Husker godt i forkant av 1991-løpet, vi hadde
stilt ut noen biler i en glassmonter på Sentralstasjonen. Det var vist
Stav som hadde noe familie som jobbet der. Selv var jeg visst løpsleder på dette NM'et.
I
1994 var jeg teknisk kontrollør, og hadde dessuten det ærefulle
oppdraget å frakte løpsdommeren til og fra hotellet han bodde på.
Forøvrig har vel denne mimresiden snart satt historisk rekord i TRCBK, serveren begynner vel snart å pisse røde serienummer...
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Ser forresten at forumet er litt utsatt for spam/hack... hadde kanskje
vært lurt om webaster tok en backup... er ikke nytt at store deler av
forumet fort kan bli borte over natten, hadde vært leit! Dette skjedde
på radiostyrt.no for ikke lenge siden...
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Har hørt at det en gang på 80-tallet ble arrangert løp hvor det var så
stor interesse (antakelig på østlandet) at man måtte begrense antallet
til 120 i hver klasse... er det noen som var med på dette? Bilder?
Historier?
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
I alle dager... det anlegget ser jo flott ut! Hvor lang er asfaltbanen? Og kult med den gressbanen også!
Har
kjørt det meste av det som har vært av løp i Sverige i 12 år, men aldri
der... Väst-8 Ring i Gøteborg er for meg i en særklasse - et av verdens
flotteste og beste annlegg for RC-bil... og bare 3,5 time fra Oslo!
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Ser forresten at forumet er litt utsatt for spam/hack... hadde kanskje vært lurt om webaster tok en backup...
Webmaster???
Noe sånt finnes ikke i TRCBK såvidt jeg vet. Dette forumet rusler og
går av seg selv til det faller ut vil jeg tro. Det er dårlig styring på ting i klubben nå, men det kan bli bedre når styret er kuppet
Stian Skogstad [ Alt for mye stæsj og alltid noe å kjøpe ]
Stav og Løften ... hvor blir det av dem? Rune - kontakter du Vebjørn og Roger og de gode gamle?
Torix, Trond og Jørgen - meld dere på julebord...
Sølvbørste-storyen til Trond må være den beste så langt....jeg ler.
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Jeg surfer litt rundt og gjør meg klar til comeback...
Er
det virkelig sånn at det er pålagt nøyaktig hvilke(t) dekk man har lov
å kjøre med?? Jeg forstår at både for EM og NM runder, så er det et
spesifikt dekk fra en spesifikk leveradør som er det eneste man kan
kjøre med? Høres jo helt vilt ut - og en vanvittig gavepakke til
importøren av akkurat dette dekket. Jeg stiller i 2WD 1:10 OR ... hva
slags dekk må jeg ha fram og bak???
Øystein Asphjell (1973) Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har: Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
enig med Asphjell her, ikke lett å gjøre comeback uten å vite hva som
gjelder av utstyrs regler og den slags. F.eks kjøres det fortsatt skum
dekk inne? eller er det vanlige utendørs gummidekk?
Er det kun børsteløs om dagen?
Andre vesentlige ting en bør få med seg før en trykker "confirm" på ebay?
Hva blir det til med deg da Øystein? ny innkjøp av buggy, eller satser du på å bruke den siste utg av Team Car'n du har? ;)
har funnet noen overkommelige B4 på ebay, like før jeg handler tror jeg!
Ketil - her bør du komme inn å bistå litt for "re-rekrutteringen"! ;)
LPR.
Lars P Rønne (1979)
1/10: AE B3, Losi XXX (fra VM finland) Div TTech Predator, Losi XXX-S, Losi Mini-T. 1/1: 2006 Lexus IS250
Hvilke dekk du skal ha kommer an på hvor/når du skal gjøre comebacket Øystein. Inne er det gule Schumacher Mini-spike dekk som gjelder (alle piggene klippes bort).
Ute
følger du enhetsdekkbestemmelsene. Dette er dekk som klubbene anbefaler
og som derfor passer baneunderlaget (under normale vær/føreforhold).
At det gagner visse importører er helt rett, men det gagner også i aller høyeste grad sjåførene (billigere). Det
var visstnok blant annet dette med frie dekk som nesten tok livet av
klassen for et antall år siden. For å henge med ble det ufattelig dyrt
å ha alle mulige dekk i et stort antall...
En del av klubbene
har avtaler på dekkene som gjelder sånn at sjåførene får billigere dekk
og klubben tjener noen kroener (smart ikke sant :-))
Framdekk er
forresten fritt, det gjelder å spørre noen som vet hva som funker eller
om man har erfaringen så bruker man framdekkene til å oppnå visse
kjøreegenskaper. Og gjør deg til å bli overrasket når du ser hvor små
pigger det er på bakdekkene nå for tida :-) De syns knapt, men det er
veeeeldig mange :-) Henger sammen med at det nå er MYE mykere
gummiblanding i dekkene.
For å komme med et par konkrete sikkerstikk til bakdekk:
Team Losi Big Shot (rød eller sølv gummiblanding) Proline Hole Shot (M3 er vel blandingen som ofte går igjen)
Og
til slutt er det originale innlegg som gjelder (utendørs med
enhetsdekk). Innlegg = skumgummi som fyller opp mellom felg og dekk
(Den myke gummiblandingen gjør dekkene ubrukelige uten innlegg).
//Roy
Roy Magne Gjemble (1974) Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8 Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2 Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Hei Øysteinix.. Ser
du vil ha meg med på julebord... spørs om det blir tid... Ser ikke helt
bra ut med tanke på at jeg skal på arbeid kl 0450 på søndags morgen,
men skal gjøre ett forsøk på å få fri... men det er nærme jul.. Er
også på "sporet" av Rune Johnsen, men han er ikke helt enkel å få tak
i, Avinor har gjort beslag i han for tiden, men han tar kontakt når han
får beskjeden.
Har i grunnen en historie til om "skitne trix", regner med at ting er foreldet etter alle disse årene...
Var
i forbindelse med Tamyia-cup. Kjørte en Wild One, en relativt enkel og
grei bil. Men med standard 540 motor "manglet" det liksom noe..
Løsningen ble ett Parma-anker som jeg fikk tak i hos Kåre på Hobbyshop.
En ny og fin 540 ble forsiktig åpnet, orginalanker tatt ut, og det
heftige Parma-gullet sluppet inn, magnetene chimmet ut til det nesten
ikke var klaring, og forsiktig på med endelokket. Opperasjonen var
så vellykket at det så å si ikke var mulig å se at motoren hadde vært
åpnet. Og noen fete lisser ble loddet på til fartsregulatoren.. Bilen
gikk i alle fall igjennom utallige tekniske kontroller med dette
oppsettet.. Var faktisk ikke så enkelt å vinne med den tøffe
konkuransen den gangen.. Og bilen, den manglet i alle fall ikke noe
futt etter dette ! Sto den på enden av ett langstrekk på 10-15 meter
med godt feste, så gikk den momentant opp på bakhjulenen, og der ble
den til gassen ble sluppet ! Det spilte vel egentlig ikke noen rolle om
man kom med god driv inn på langsiden heller, Ble det gitt gass litt
uvørent var resultatet det samme... Ganske så fornøyeligt i alle fall ! Og
svaret på alle spørsmålene som kom, om hva som gjorde at bilen gikk noe
så frykteligt var selfølgeligt - Tykke ledninger fra batteri via
regulator til motor ! Etter det var det slutt på brisling-kablene på så
å si samtlige motorer i trøndelag... Er vel på tide å be om unnskyldning for dette nå, er noe som har tynget meg i mange år nå...
Har faktisk både bil og motor enda, så skal jeg delta i retro-klasse, så må det bli med denne juksa-maskinen ! Men
hva er det du sier Øystein, må jeg kjøpe nye dekk ? ikke planer, har en
hel kommodeskuff med flotte dekk, ikke er de utgått på dato heller. De
er jo bare ca 20 år, halve alderen av meg, og jeg er jo bedre enn ny !
Har man en Associated B4 med 5,5 eller 4,5turn børsteløs og kjører med
5 battericeller, har man en solid og lett bil som gir masse kjøretid.
Børsteløs er tingen nå tildags, og er befriende å kjøre med man slipper
å dreie og man får lengre kjøretid. Er ikke så nøye med å ha den beste
matchinga på batteriene heller. Man har power nok som det er nå i 2wd.
Har man en 4200mah pakke, er det vel sånn at man kan kjøre 2 heat på
samme ladinga. Mener det var en som prøvde det på en nmrunde i år. Men
det er på grensen. Det snakkes også om å forlenge lengden på heatene
nå. Jeg bruker jo bare ca 1700-2000 mah på et heat mener jeg å huske.
Stian Skogstad [ Alt for mye stæsj og alltid noe å kjøpe ]