SHY: Takker så mye! Har nok blitt litt gråhåret
med årene, og kroppsdesignet er blitt mer
p�reformet. Om noen år ser jeg vel ut
som en Sacco-sekk med to bein. Men i toppetasjen
er jeg vel likedan som før.
Jeg spurte en bekjent av meg om hvor gammel han
trodde jeg var. Han sa 50, hvilket er riktig.
Da jeg så spurte om hvordan han gjettet
det, svarte han at broren hans er 25 og bare halvsprø....
Hvis dere har noen litt gedigne pokaler liggende
så hadde jo resirk vært fint. Blomster
osv får vi spleise på. Tankbil fra
Polet kan bli litt dyrt, aner forresten ikke om
folket drikker vin. Kan jo sjekke ved anledning.
Hva med blomster + pokis + konfekt?
Har forøvrig fått oversendt et bilde
fra rundt 1985, tatt på en hobbymesse arrangert
på Åsheim skole. Da var det modellflyklubben
som inviterte butikkene. Kåre og jeg sto
på stand for Hobby-Shop AS, Trond kjørte
rundt i korridorene med en Grasshopper lakkert
i Klæburuta sine farger.
Vebjørn Halvorsen sto sammen med Belboe
& Jensen. På bildet står en yngre
utgave av undertegnede sammen med min Serpent
Cobra med Rothmans-Porsche 911 karosseri, Lupusen
min med VW boble karosseri og HotShot'en som Ketil
Nilssen kjøpte av meg senere (ble brukt
i den første Tamiya-Cupen av ham). Og sist,
men ikke minst, Tamiya-bobla mi(snufs, snufs!)!
Det var forøvrig min Tamiya boble nr 2
og den aller siste som ble levert av Hobby-Shop
AS før modellen gikk ut. Den bilen savner
jeg så følt, vurderer å gå
til psykolog for å komme over dette!
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY
OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Angående bil for Retro-klassen:
Jeg har ingen gør-gammel RC-bil lenger.
Men jeg har en Tamiya Mini '94 Monte Carlo bygget
på det første framhjulsdrevne M-chassiset.
Den kom vel på markedet i 1994/95 og jeg
har kjøpt til en del options (aludempere,
alufelger, stabstag, M-motor osv) hos selveste
Harrods i London! Kan den bilen brukes, da helst
på teppe/asfalt, i Retro-klassen?
Jeg børstet støvet av bilen i går
kveld, den er faktisk oppsatt med Tamiya Adspec
RC-anlegg. Kun nytt batteri i stoppeklokka + et
par nye kjørebatterier så er bilen
på veien igjen!
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY
OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Mange gode innspill...tusen takk. Jeg svikter
ikke den gode gamle 7,2 volten...kjører
6 celler.
- Er 6,5 turn motor børsteløs et
OK valg for min bil og dagens konkurranse?
- Hva slags lader anbefaler dere? 220/12 v og bra for lading av en 6-cellers NiMh 4800mah pakke?
- Skjønner ikke helt at gearkassa skal
svikte. Mengden energi man nå skal dytte
igjennom den er da ikke så mye mere? Slipperclutchen
tar jo toppene, antall minutter belastning er
den samme...og snittfarten..er den egentlig så
mye høyere da?
- MEN - hvorfor 3-kanals radio? Og hvilken kjapp og sterk servo?
SHY - plukk ut den fineste største pokalen..
og kjør plakett... "Takk for alle gode
barndomsminner! Hilsen gammelkara i TRCBK"...eller...."Takk
for godt samarbeid! Hilsen.."...eller...."Takk
for all støtte i alle år. Hilsen..."
"Takk for alt dere har betydd for hobbyen vår.
Hilsen..." Eller noe sånt. Gode forslag?
Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man
hadde/har:
Tamiya
#1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot
Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK
Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Glemte en ting....for et fantastisk forslag ang
din pensjon Rune! Hobby Shop er en institusjon
og MÅ videreføres, og du er rette
mann til det Rune - et kongeforslag! Jeg melder
meg som kunde allerede.
Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man
hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out
CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot,
1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE,
AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye
mer.. Det var tider!
Og da var Hotshot, Frog og Grasshopper (rerelease)
bestilt fra Hong Kong... må ha det, bare
må ha det...
Godt det blir halv skatt i desember...
Noen som har en strøken Tamiya Can Am Lola?
Når du har overtatt Rune, så sørg
for å enten vøre der selv (mest sannsynlig!!!)
eller ha noen andre til stede når det er
løp! Da sitter pengene veldig løst
og det er knallgod service også! Blir som
back in the good old days med partytelt på
banen!
Ellers så har jeg kontaktet Hobby Sport
ang.å komme i kontakt med (tidl.) Lyche.
For så å høre om de har bilder
eller video fra Tamiya Cup. Spurte samtidig om
det kunne være interessant å gjenopplive
cupen.
Spydeberg Motorklubb har hatt videoen med Solberg
i alle år... og den ble stjålet ved
et innbrudd for 2 uker siden... DOHHH!
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/vintagejulebord.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min første
RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
| Frog | Grasshopper | Hotshot Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (m� pr�ves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Da har vi en plan - du SHY ordner meg gravering
og påklistring og tar med pokalen opp? Synes
at ditt tekstforslag er bra. Jeg forbereder gjerne
noen bevingede ord, men det tar vi sammen. Rune
kjøper blomster og vin.
Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man
hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out
CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot,
1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE,
AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye
mer.. Det var tider!
Og sist, men ikke minst, Tamiya-bobla mi(snufs,
snufs!)! Det var forøvrig min Tamiya
boble nr 2 og den aller siste som ble levert
av Hobby-Shop AS før modellen gikk ut.
Den bilen savner jeg så fælt, vurderer
å å til psykolog forå komme
over dette!
Vel Rune, om du vil spore opp bobla di, kan du
jo få adressen til han jeg solgte den til.
Da jeg kjøpte den av deg, var den gul og
manglet radioboks + noe detaljer. karroseriet
ble lagt i et bad med bremsevæske og strippet
for gammel lakk, og lakkert i de orginale fargene
hvit og blå.
Jeg fikk tak i orginale klistremerker, og radioboks,
samt sjåfør og eksosanlegg. Bilen
var i 100% strøken og orginal stand da.
Den hadde fortsatt alle CRP options inntakt da
den dro "over there" Bilen ble solgt for 500$
i Januar 2005 til:
David Yu 349 Bridge Street San Gabriel, CA 91775 United States yudavid@yahoo.com
Stian Skogstad
[ Alt for mye stæsj og alltid noe å
kjøpe ]
Jaja, så er grombilen min havnet i USA.
Da får jeg nok bare leve med alle de gode
minnene fra tiden med den bilen. Får vel
holde meg til Mini'en min, det er en søt
liten tass som jeg sikkert kan få en del
gøy med. Har servet gearkassa på
den nå, den låt stygt! Men en god
rens og ny grease gjorde underverker. Har faktisk
noen deler liggende også, utrolig hva som
dukker opp når man endevender noen skap!
Forøvrig så heter vertskapet hos
Hobby-Shop AS Kåre og Irene Windsheimer.
Jeg skal fixe blomster og jodlevann på den
store dagen!
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY
OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Hei alle CRC C-56 luktende gamlinger :)
Etter en trivelig samtale med Jølle Jørgen
og Øystein i dag måtte jeg bare inn
her! Etter to timer med lesing har jeg nå
fått registrert meg. Endelig!
Sitter her med så mange følelser
fra den tiden. Føles rart egentlig. Tiden
må gå fortere nå enn den gang,
for det er jo så lenge siden.
Har mange historier på lager. Her er en:
Trond Arnesen sin gule buss. Jeg husker en gang
Trond klaget på bensinforbruket på
bussen sin. Jeg og Jørgen Pettersen diskuterte
det uten at Trond hørte på. Hva kunne
det være? Hmmm Jo selfølgelig baki
bussen lå det 4 stk vinterdekk. Og vi hadde
lagt merke til dekkene, for det var alltid trangt
baki der. Og vi fant ut at dekkene lå der
året rundt. Om vinteren lå
det sommerdekk der og om sommeren vinterdekk.
Hehe. Men jeg lurer på om denne ekstra vekt/
bensinforbruk teorien noengang ble fortalt til
Trond?
Ellers så har jeg nylig fått digitalisert
VHS videoen av Tamia Cup 1987 med Petter Solberg
og meg.
Hvis det er interresant så kan jeg prøve
å få lagt den ut.(Med litt hjelp herifra
kansje?) Den er i høy kvalitet 118 mb.
Rune Gjengseth Løften (1972)
Favorittbil Schumacher Cat og blodtrimma Supershot
selvfølgelig :)
Nei dæsken dundre, Løften! Er det
liv i deg?
Jeg husker godt tiden på Moholtbanen og
senere Flotten hvor du og moren din var nærmest
fast inventar. Moholtbanen var jo kjekk for deg
da du bodde rett over gata!
Du har sikkert ikke kjørt RC på mangeår,
så når vi får i gang Retro-klassen
må du børste støvet av gamle
ferdigheter og biler og bli med å kjøre!
Håper du blir med på mimrekvelden
22/12, den kommer til å bli uforglemmelig.
Ta med lommetørkle evt badehåndduk
for det kan bli rørende saker!
Jeg for min del både ser og hører
godt enda, men jeg lukter ikke så godt lenger....
Tut & kjør!
RUNE EGGEN (1957)
HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY
OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
HALLELUJA! Gamle helter blir som nye på
en fredagskveld. Nå har jeg nok en gang
gått over leggetid til fordel for denne
fantastiske trïåden og denne gangen er det
40 minutter med sjïølveste sjølvesten
- Rune G Løften - som nå er kommet
frem fra glemselen. Tusen takk for en deilig telefonsamtale
Rune! Løften var den beste sjåføren
i de tidlige tider...som jeg sa: Vi andre ble
etterhvert ganske god til å mestre "full
gass hele tiden"-prinsippet, mens Rune tidlig
skjønte at det var lurt å slakke
av litt i svingene. Han vant ofte...til tross
for at det var tomt for sølvbørster
i hele Trondheim....hoho..
Løften vant på Nyhavna i Tamiya Cup
rett foran SHY og i 1987 tok han altså andreplass
i Drammen etter selveste Petter Solberg. Ikke
dårlig. Senere var det lilla CAT med to
gule striper som var Løftens varemerke
og vinnerbil. Helt fantastisk artig å snakke
med deg igjen Rune - nesten litt rart å
snakke uten å ha den faste "skjulte agendaen"
som gikk på å fiske ut mest mulig
om oppsettet og utstyret til neste løp.
På den tiden var vi bitre konkurrenter...
Vi kom på noen andre navn som vi trenger
å få hanket inn til både forum
og julebord...
- Sten Kirkbakk - Espen Fjelnseth - Tore Gimnes (cat og rc10)
- Eirik Snekvik (3 plass på Nyhavna)
- Karsten Hellevik (med selvlagde snøkjettinger
på Clod Buster)
- Andreas Hanger ...og pappa Hanger
Noen som kjenner noen...og/eller som tar på
seg jobben med å "få dem på
rett kjøl igjen"? Det er EN ting som gjelder
- meld dere på julebord den 22.!
Det minner meg egentlig på uendelig mange
artige hendelser med navn... Tores datasystem
holdt orden på det meste....men hurtigtasting
i rus av dekkrensemiddel og av og til utydelig
skrevne påmeldinglapper...gjorde at speakertjenesten
ofte ble litt "eksperimentell" i opplesingen av
navn... førstnevnte ovenfor het for eksempel
"KRIKBAKK" et helt løp før han beskjeden
kom opp og sa fra....og det gikk menge løp
før vi nærmest aksepterte at Espen
het "Fjelnseth" og ikke "Fjellseth", som vi hadde
ropt opp i lang tid..... Korr æ flire!
Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man
hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out
CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot,
1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE,
AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye
mer.. Det var tider!
Og sist, men ikke minst, Tamiya-bobla mi(snufs,
snufs!)! Det var forøvrig min Tamiya
boble nr 2 og den aller siste som ble levert
av Hobby-Shop AS før modellen gikk
ut. Den bilen savner jeg så fælt,
vurderer å gå til psykolog for
å komme over dette!
Vel Rune, om du vil spore opp bobla di, kan
du jo få adressen til han jeg solgte den
til. Da jeg kjøpte den av deg, var den
gul og manglet radioboks + noe detaljer. karroseriet
ble lagt i et bad med bremsevæske og strippet
for gammel lakk, og lakkert i de orginale fargene
hvit og blå.
Jeg fikk tak i orginale klistremerker, og radioboks,
samt sjåfør og eksosanlegg. Bilen
var i 100% strøken og orginal stand da.
Den hadde fortsatt alle CRP options inntakt
da den dro "over there" Bilen ble solgt for
500$ i Januar 2005 til:
David Yu 349 Bridge Street San Gabriel, CA 91775 United States yudavid@yahoo.com
Vel...Rune....om ikke du gjør det, så
gjør jeg det.
Den gule CRP-bobla di er vel det nærmeste
man kommer "the holy grale" i forhold til tidlige
TRCBK-ikon. (og forsåvidt rc bil generelt).
Jeg hukser godt at den sto på kateteret
foran deg på det aller første klubbmïøtet
på Kalvskinnet. Superstriglet som alltid.
Hva sier du?
Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man
hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out
CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot,
1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE,
AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye
mer.. Det var tider!
Næmen hallo Rune Løften ! Deg er
det sannelig mange år siden jeg har snakket
med !
Triveligt å se at du har funnet frem hit
du også, du kan gjette på hvilken
presang jeg skal ta med til deg om du dukker opp
på julebordet.. hehe... er noe som i følge
teorien for ett snes år siden skulle få
kjærra til å fly..
Ett svar til alle hjulene i den gule loffen er
på sin plass !
Hørt om reservehjul ? Har du ett med, slipper
du å punktere, er reserven flat, da punkterer
du, men med fem er man altid sikret ! Og husker
du at jeg punkterte noen gang ?? hehe..
(kan forøvrig avsløre for allmenheten
at jeg en gang i historien har utelatt reservehjulet
helt bevisst.. for to år siden på
auksjonsrunde til Sollefteø, Gjett hvem
som punkterte etter at alle svensker hadde dratt
hjem for å gumle kjøttbuller ? Og
gjett datoen ? kunne det være Fredag 13
Mai ? Jess ! Gjett hvem som har med reservehjul,
med luft i !!)
Og så rune Eggenix... gjett hvem som var
på mimredykk i kjelleren nå nettopp..
og gjett hva han fant... en Grasshopper i Klæburutens
hvite og orange farger.... her blir det ikke kastet
en dritt ! (som kansje er det ordet som passer
best om en grasshopper..)
Fant da også mye annet rart.. nye dekk til
rough rider... enduranse-motor i sin gode eske
og... brutterens gode gamle boble.. hehe... med
accoms radioen.. Det meste godt innpaket i silke...(spindelvev..)
Tror nesten jeg skal rydde/tømme det rommet
snart...
Har i grunnen en liten historie om den flotte gule Vw..
Gjengen skulle til oppdal på løp,
hadde vært runden og samlet noe mannskap
og stæsj og var kommet til møteplassen,
Norol på vestre rosten, der vi skulle møte
Eggenix mf. Det tidligere ommtalte bensinforbruket
gjorde at tanken måtte fylles. Bort til
pumpa, av med lokket og inn med pistolen ! Og
etter lengre enn langt begynte vi å lure
på om det ikke snart var fult... da var
det vi så dammen... under bilen.... Oups,
en aldri så liten lekkasje.
Opp med motorluka, og jo, en liten forxxxx slange
var avgått ved døden ! Bilen ble
skjøvet bort fra det "fuktige" ommrådet
og stakkars meg inn på stasjonen for å
betale all bensinen, og høre om det var
en bensinslange å få kjøpt.
Dette var jo en ny og flott stasjon, med godt
utvalg i pølser allerede, og ble toppet
av betjeningen, ei berte som så ut som en
fjortis !
Og etter at spørsmålet var fremsatt
la dokka hodet så på skakke, og svaret
kom kontant !
Nææææææææi,
vi ha itj bænsinslange.. (tyggegummien ble
dratt ut og stappet tilbake i det store intet)
Meeeeeeeeeeen vi har bænsinkanne !
Like rød i annsiktet som Eggenix sin Abbart
av en autobikini, forlot jeg skjappa ! Eggenix,
som den reddende Rune han er, kjørte opp
til Shell på rosten og fikk tak i det nødvendige
gummiprodukt !
Turen til Oppdal kunne starte !
Kom i grunnen nå på flere historier
om loffen, men de tror jeg kan være min
lille hemmelighet til den 22...
Og til slutt, ett forslag til tekst...
Hobby-Shop A/S
Vår trofaste leverandør av gode minner,
i så mange år !
?? Bare ett forslag !
Trond Arnesen, nå også med fri til
neste Torsdag !
Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man
hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out
CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot,
1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE,
AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye
mer.. Det var tider!
Og p� dette bildet... http://www.flickr.com/photos/16314738@N06/1754726673/in/set-72157602711734612/
...i fremste rekke med de to nærmeste nr
1 bilene...det er Rune Løften sine... I
bakerste rekke er hele team Hobby Shop linet opp..
Nærmest kamera skimtes min første
CAT, deretter bil 2 (?), bil 4 er min RC10, bil
1 (Jørgen(?)), bil 5 (med "rart" karosseri)
.... Trond hadde vel nr 2 eller 5 ... men hvem
var siste eier?
Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man
hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out
CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot,
1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE,
AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye
mer.. Det var tider!
Det stemmer Øysteinix, dette er min, og
som vanlig kommer dere andre diltende etter...
Startet jo med retroløp for flere år
siden i kjelleren på autoproducts nord..
Men chassiet er carbon eller noe annet slikt fint dyrt stoff ! Jeg er vel ikke kjent for � massakrere aluchassis til ass !
Trond Arnesen - starter snart med motorbytte i sin radiobil fra 1986
Dette er jo fantastisk! Gleder meg veldig til
å se den videoen!
Send meg en mail så skal vi få lagt
den ut på Modellbilens Historie!
Har forresten enda ikke kommet over at du slo
meg i Tamiya Cup på Brattøra i 86...
husker ikke formatet, hvor mange heat og sånn
det var... husker bare at det funket veldig bra
for meg... inntil akslingen løsnet fra
magnetene på min LeMans 600 ettellerannet
som jeg hadde kjøpt i Sverige... dette
hadde hverken skjedd før eller siden...
dvs. det skjedde igjen i år med en børsteløs
Nosram...
Ellers så husker jeg at jeg hadde snudd
framfelgene på min Supershot når jeg
kom nedpå havna der... og alle dere andre
syntes bare det så sååå
teit ut... men etter å ha blitt frakjørt
var det visst helt ålreit likevel...
Glemmer aldri heller Øysteins bevingede
ord på den tiden... jeg tok en 1o års
pause like etter, til fordel for motocross, Opel
Manta, og så studier i Bergen... han sa
"Du må it'j slutt nei!" med sånn innlevelse
og engasjement - at det har ligget tatovert på
hukommelsen i alle år! Jeg visste jo at
kizen hadde fulllstendig rett, det var jo dette
som var "it"! I stedet satt jeg helg etter helg
og hektet heiskrok i Vassfjellet skisenter. Fordi
jeg trengte penger til Manta'n. Og den trengte
jeg egentlig bare for å komme meg på
jobb... Doh!
Ironisk nok ser jeg nå at Øystein
sluttet når jeg begynte igjen, i 1995...
Men jeg hadde alltid den gamle Shot'n liggende.
Jeg deltok faktisk på ett løp en
vinter i 93, i Åsheimhallen(?). Da var både
Øystein, Ketil, Kjeltil Stenberg osv. der.
Hadde fått på et Fire Dragon karosseri
på bilen, i fluo-lakka gul/orange/rød...
noen som husker det? (helt jævlig) Særlig
at jeg hadde mye sjanse da med mekanisk regulator
uten brems... hadde skjedd MYE på utstyrsfronten!
Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/vintagejulebord.htm Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4 Retro: Holiday Buggy (min f�rste RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS | Frog | Grasshopper | Hotshot Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (m� pr�ves!) Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z 1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm