Serpent ble startet av nederlenderen Pieter Berboets, det hele begynte med at han i RC-sportens pure ungdom begynte med å lage sin egen bil... han ble europamester flere ganger skal nevnes!

(bildet er fra 1979)

Dette er hans aller første bil:

Den er fra 1972, og basert på en Kyosho

Quattro


Legg merke til kjededriften bak!

En Quattro med F1 Zakspeed karosseri fra 1987

Jan Fjels Nielsens Quattro med Lola-karosseri

Sprint


Legg merke til liggende dempere foran på utgaven over

Som du ser har den ikke quick-shift på forhjulene, dette kom først på Excel

Ombyggingskit for pushrod-fjæring foran til Sprint (liggende dempere)



En meget fremgangsrik og solid bil, designet av nederlenderen Ron Ton (bildet)






















Dette er den første utgaven av Vector, arvtakeren til Excel. Designet av Michael Salven (tysk). En meget meget bra bil med gode meritter. Salven markerte med dette en ny æra, der man designet i 3D på PC (Ron Ton brukte mer prøv-og-feil metoden). Tyskeren var utdannet bilingeniør før han begynte å jobbe hos Serpent hos Pieter Bervoets.











Bilen kom senere i en "NT" utgave, med lavere tyngdepunkt.
Dette skulle bli Salvens store mesterverk, men selv om den så fantastisk ut
-så ble det nok litt for komplisert, og litt for mange nyvinninger på én gang...















I 2001 kom Vector NT, den kunne fås med liggende dempere, og var således beslektet med Veteq. Samtidig var det på mange måter redningen for Serpent, da Veteq etter et par sesonger ble kuttet ut. De som satset med Serpent-utstyr hadde gjerne begge bilene...


2002-versjonen (over)


2002-versjonen (over)

En Limited Edition
Tror denne kom i 2003. Den tok over for Vector NT, og var ganske så redesignet. Bilen har vist gode resultater og har hatt få tekniske problemer. Mange har vist gode resultater med 950'en.



Jeg TROR denne kom i 2005. Bilen er en videreføring av 950. Finnes også i en "R" utgave.



Mulighet for justering av rollcenter

Senket gasservo (da var nok ikke Motonica først ute med det likevel)

Woops! Nå ser vi hvor Motonica fikk ideen fra til sine fronthub'er...


Nye felger fom. 2005 - nice!