Nordic Vintage Challenge #6 - Dag 1

Tjo bing! Så var det dags for det 6. NVC i historien!


Som alltid bra oppmøte og topp stemning på NVC! :-)

David kunne dessverre ikke bli med denne gangen grunnet høstferie med familien. Men jeg (SHY) og en nykommer fra min klubb, Mattias Storvestre (Danielson), tok turen til MK Eskil. Han er forøvrig svensk, fra Stockholm, men bor nå utenfor Oslo.

LØRDAG: Nå skulle det kjøres 4WD, 4WD Classic og Plastic Fantastic.

Plastic Fantastic:
Dete var andre gangen denne klassen ble avholdt. Første gang var vi 9 deltakere, nå kun 4 - litt skuffende. Flere hadde solgt sine biler, Bert kjøpte bla Lasses og Joels biler - som han og hans sønn Gustav stilte med. Så var det fjorårets vinner Hans og Mattias med lånt bil av meg.

Det ble tett fighting mellom Hans og Mattias, men sistnevnte trakk det lengste strået og tok både TQ og seier i klassen - ikke dårlig av en NVC debutant!







4WD:
Fjorårets vinner Hägget kunne dessverre ikke komme, så det sto mest mellom meg med min nye Tenth Technology Predator XRS og Tomas med sin nye Schumacher CAT2000EC. SHY TQ'et første runde, men Tomas kom sterkere tilbake og endte til slutt som TQ med 3 sekunder tilgode på SHY. Johan kvalet inn som nr. 3 med sin tub Lazer. Deretter Linus også med Lazer, som virkelig hadde fått opp tempoet og hang veldig godt med.

Her er endelig kval-resultat:


Tomas vant den første og andre finalen, og sto over den tredje - som SHY vant. 3. plass på pallen gikk til Linus med 2x 2. plasser. Linus hadde virkelig fått opp dampen og var definitivt med på notene! Johan også, men han slet litt med tekniske problemer. For ikke å glemme at han spredde lukten av brent motor i lokalet :-)


Motoren i Johans tub Lazer var "hottest" :-)

Finaleresultater:



Fantastisk debut for Tomas sin Schumacher CAT2000EC!

Det ble vel ikke de helt tette og langvarige fightene denne gangen, men det er interessant å se hvor likt helt ulike biler går mht. rundetider. Kult å se stadig nye og sjeldne biler på NVC - denne gangen fikk man se to stk Preds i aksjon!

I B-finalen stakk Gunnar B av med seieren, fulgt av Daniel og Torbjørn. Gunnar vant første finalen og Daniel den andre, så det ble avgjort i siste med at Gunnar vant den med sin Yokomo YZ-10.



4WD Classic:
Også her ble det tynt oppmøte med kun 5 førere dessverre da hverken David eller Lasse kunne delta, disse to har jo vært trofaste 4WD Classic deltakere tidligere. Tvillingbror Fredrik hadde fått låne Tomas sin Egress/Avante. SHY tok TQ foran Klas og Gunnar - som forøvrig vant "Best In Show" med sin sykt kule MRC MRX.

Kval resultater:


SHY tok de to første finalene, og sto over den siste. Den ble vunnet av Klas, som endte på 2. plass foran Gunnar.

SHYs Hotshot er vel nå den mestvinnende NVC bilen :-)


Legg merke til genseren :-)

Håper virkelig flere får opp øynene for 4WD Classic! Ikke minst nå som man får kjøpt re-release Kyosho Optima... Kudos til Hans som stilte med en Hirobo Zerda, det er en utrolig sjelden bil - og ingen plug&play runner akkurat...

Vinner av Concours d'Elegance ble Bert Ytterhag med sin Tenth Technology Predator XRS:

Nydelig Pred X11


SHYs Pred XRS - med gjennomsiktig lakk

Best in Show gikk til Gunnar Bornetjärn med sin MRC MRX:

Bilen er utrolig kul, den har et design ulikt alt annet. Karosseriet er fra en Santana. Det skal også nevnes at Gunnar kjørte raskere med denne enn sin YZ-10 :-)

Bert hadde med seg sin sønn Gustav, som selvfølgelig også fikk en liten utmerkelse:


Best Plastic Fantastic gikk til nykommeren "Crazy Cow" - og Linus Jonsson:


På kvelden hadde vi som alltid en meget hyggelig NVC middag på Ming Palace :-)





Nordic Vintage Challenge #6 - Dag 2

SØNDAG: Nå skulle det kjøres 2WD, 2WD Classic og Plastic Fantastic Endurance.

2WD:

SHY var rasket på seedningen, men Tomas og Lars J giret opp til kvalene og utkvalet han med en hel runde. XX'en til SHY hadde god handling, men han fikk aldri helt orden på det børsteløse oppsettet - det var ingen power i det hele tatt. Lars J tok TQ med 2 sek på Tomas, fulgt av SHY.



Til alles overraskelse tok SHY første finalen. Men Lars J tok de to neste og sikret seier. SHY endte på 2. plass med en første- og en andreplass. Tomas endte på en 3. plass med to andreplasser.




"Mr. 2WD" tar nok en seier, og hans Associated er flankert av 2x Team Losi XX


Losi XX'en er en meget solid og enkel bil å kjøre. For min del fikk jeg ikke det børsteløse oppsettet til å fungere, og hadde ingen power. Det virker også som RC10 Worlds bilen er den ultimate for NVC - masse grep og styring!

En lekse jeg lærte på dette NVC'et var at man må kjøre inn bakdekkene med 3x runs før de fungerer som de skal, ellers blir det for glatte på treverket. Men jeg er uansett med å ha tatt et nytt skritt nærmere seier i den ene klassen jeg aldri har greid å vinne :-)

I B-finalen vant Daniel foran Bert og Torbjörn.



2WD Classic:
Her var det én bil som skilte seg ut tempomessig: Tomas sin nye Ultima'87 - den gikk som et skudd! Og for en lekker bil med sitt unike alu chassis i en lukket "boks". Jeg hadde jo sett og kjent på denne på forhånd - og min første kommentar var: Denne kommer til å vinne :-)


Tomas sin fantastiske Ultima'87

Kvalresultat:


Den største overraskelsen sto Mattis Storvestre for, da han greide å kjøre inn til en totalt 2. plass. Ikke bare det, Tomas sto over den siste finalen - og etter en intens sluttspurt så vant Mattias den siste fianlen. Og det med - hold deg fast - en Kyosho Scorpion!!! Den største Skorpa-fanboyen Robert Hamilten begynte nesten å gråte etterpå :-)

Jeg hadde byttet motor og ble offer for såkalt "kol heng" (børstene hang seg opp), et typisk "classic problem" :-)

Endelig resultat:


Pallen A-finalen:


The mighty Scorpion:


Vi er veldig fornøyde med hvordan endringene i tillatte modeller i Classic har fungert, nå har vi et langt mer eksotisk utvalg - og de hevder seg også! Nå mangler vi bare en re-re av Ultima! :-)

I B-finalen var det også mye fin fighting, og Daniel gjorde kunststykket å vinne med en Kyosho Turbo Raider! Her er pallen fra B-finalen:

(Thomas G hadde reist hjem)

Ellers så laget undertegnede litt ekstra underholdning da jeg hadde glemt å skru av min Classic når jeg skulle kjøre 2WD, med det resultat at bilen gasset rundt på mitt mekkebord... og en åpne vannflaske sørget da for godt med vann overalt... :-)

Plastic Fantastic ENDURANCE:
Dette gikk over all forventning bra! Det var 5 lag med 3 førere på hvert lag, som kjørte 20 minutter hver. Totalt kjørte vi i 1 time, det var side-ved-side start (ingen kval). Det ble mye jevn og bra kjøring, og all biler fullførte en hel time uten problemer. Team Crazy Cow tok et tidlig batteribytte, og Team Yttersväng gikk da opp i ledelsen - og ledet så lenge Bert og Tomas kjørte. Men så skulle SHY (som til vanlig bruker stikkeradio) kjøre med Berts rattradio. I tillegg måtte vi også ta et batteribytte for sikkerhets skyld - og da ble det helt jevnt - men Team Crazy Cow dro etterhvert greit ifra og tok hjem seieren - gratulerer!



Nok en gang rettes en stor takk til primus motor Tomas! Og takk til MK Eskil som alltid tar ekstremt godt vare på oss! :-)

Vi avslutter med en video fra NVC#6:


Ses på NVC#7 i februar eller mars 2017! :-)

NB! Minner om at du kan kjøpe fine NVC effekter! Jeg, Tomas og Daniel brukte dette på løpet. Det finns standard produkter, og du kan også be meg lage custom produkter for deg.





Webshop'en finner du her:
www.cafepress.co.uk/nvcshop


Svein Harald Ytternes 8.11.2016


TILBAKE TIL LØPSRAPPORTER

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN