Nordic Vintage Challenge #3 - indoor at MK Eskil, Eskilstuna, Sweden, 17-18th January 2015


Så var det igjen dags å sette seg i bilen og ta turen til hyggelige Eskilstuna og årets høydepunkt! Tomas holdt banen åpen på fredag så alle fikk trent, testet og satt opp sine biler. Det var lagt opp til en ny layout rett før dette løpet, og hoppene var nå velidig små for å spare bilene bedre - noe som fungerte meget bra.


2WD Classic:

Her trodde vel ingen at Lars Jonsson skulle være mulig å slå, han er knallgod både til å kjøre og å sette opp bilene sine. Men så deler han gjerne med sin kunnskap også!

Lars tok TQ og beste kvaltid var på 20 5.02. Andre startspor tok Lars Wærn med sin HPD bil. Tredje spor SHY etter å ha kokt nok en børstemotor (totalt 4 stk i løpet av helgen).

Og etter å ha hjulpet SHY på rett spor med oppsett av bilen lå det an til god underholdning i alle tre finalene! Overraskende for alle så vant SHY foran Lars, og det skulle da avgjøres i andre finale... men da vant Lars. Så da lå det an til en grande finale i siste - men SHY holdt hodet kaldt, ventet på en feil fra Lars, og kom forbi og holdt det inn til mål og vant dermed klassen.



4WD Classic:

Dette så først ut til å skulle bli en lett match for SHYs Hotshot, da den kvalet inn på 20 5.14 som var 1 runde foran nr to, Hägget med sin morsomme Yokomo 834B (første 4WD Yokomo laget) - den krenget som en gammel båt i svingene :-)

Men så var det dette med "SHYs Motorkokeri" da... det var alt for mye motstand i drivverket i Hotshot'en, og selv med laveste mulig giring så ble motoren for varm og gikk til slutt opp i en røyksky...

SHY turte ikke å varme opp før start samt kjørte med så lite gass som mulig, likevel gikk den en uunngåelig skjebne i møte :-) Den vant den første finalen med hele 2 runder, men det ble tidlig stopp i andre og tredje... Og det hører med til historien at Hägget også brant opp en motor, og han vant siste finale med en blank 540 motor! :-)

Grattis til seier for Lars Hägerman med sin Yokomo!




2WD:

Tomas Karlsson var top qualifier med sin nyinnkjøpte AE RC10 re-re Worlds. Han hadde virkelig fått prikket inn formen samt funnet et godt oppsett, bla med 100 gram vekt foran i bilen.

Han var i en egen klasse med 21 5.02 som beste kvaltid. Nest raskest i kval var ringreven Lars Jonsson med 21. 5.06, også han med RC10 Worlds. Tredjemann i kval var den gode Kenneth Malkusson med Schumacher Cougar som hadde et beste kval på 21 5.10.

Beste rundetider:
Tomas: 13.6
Lars: 13.8
SHY: 13.8

Tomas vant oppskriftsmessig første finalen. Men innen andre finalen kom var grepet økt så mye at han brøt grunnet traction roll. Så da skulle det avgjøres i siste... Og hva skjer da? Jo, Tomas går tom for strøm i sin sender og bryter to runder før målgang...

Lars, som vant samme klasse i NVC#1, vant finale 2 og 3 og dermed klassen sammenlagt.

Kenneth tok 2. plass i første og siste finale, og en 4. plass i den andre.

SHY kom på 3. plass i først og siste, og 2. plass i andre og tok dermed tredjeplassen sammenlagt.


Tomas sitt TQ vidunder


4WD:

Overraskende for både Tomas og SHY så viste deg seg at SHYs aldri før kjørte Top Force fungerte ekstremt bra, og lå allerede på trening på ca 1/2 sekund bedre rundetider enn Tomas sin godt innkjørte Top Force. Noe av forklaringen lå nok i kulediffer vs drevdiffer, og da Tomas fikk puttet i kulediff bak ble det atskillig jevnere.

SHY tok TQ med Tomas på andre, fulgt av Niklas Olsson (Mr. Orange) med sin Kyosho Turbo Optima.

Det ble en forrykende første finale med wheel-to-wheel racing i 8 minutter mellom Tomas og SHY, men SHY var såvidt foran i mål. Han tok også de to neste finalene og dermed seieren sammenlagt. Tomas på andre og Niklas på tredje.



Morsomt at også Tamiya har greid å lage noe bra :-)


Big Wheeler:

Her var Tomas klart raskest med sin AE RC10T med VW karosseri. Nå skulle det vise seg at dekkene som Tomas hadde valgt gikk varme, med det resultat at bilen gikk dårligere og dårligere utover i heatene. Så Kenneth fikk likevel TQ med sin Kyosho Outlaw, og vant også klassen sammenlagt da Tomas brøt...

SHY stod for underholdningen med sin Blitzer Beetle som titt og ofte gikk på bakhjulene, selv med mye ballast foran :-)




Andre priser:

Best in Show: Lars Wærn med sin HPD


Best Looking Car: Niklas Olsson med sin orange Kyosho Turbo Optima


Most Fun Car: Kenneth Malkussons Kyosho Outlaw


Concourse d'elegance: Joakim Hamlund med sin RC10 Classic á la Jammin' Jay Halsey



Lørdag kveld var de fleste med ut og spiste en felles middag, det var veldig hyggelig!


Det var veldig mye fin kjøring denne gangen, det er tydelig at alle har forbedret kjøringen sin flere hakk!

NB! Har kan du studere resultatene mer nøyaktig, se på rundetider osv

Og her har du noen videoklipp fra løpet:

Takk til Tomas og hans medhjelpere for nok et minnerikt arrangement og prikkfri gjennomføring! Vi koste oss med felles middag på lørdag. Alle deltakeren fikk plakett (premie), i tillegg så var det loddtrekning fra et gedigent premiebord. Bla en Xray F1 bil!


Tomas og hans crew


El Presidente i dyp konsentrasjon

Ses til NVC#4 i oktober! :-)

/SHY 27.1.2015


TILBAKE TIL LØPSRAPPORTER

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN