|
Dette er en helt generell gjennomgang av hva man kan justere
på en bil for å forandre kjøreegenskapene (forhåpentligvis
til det bedre). Racing handler mye om å forstå alle bilens
egenskaper, slik at man kan finne en optimal justering som tar deg rundt
banen på raskest mulig måte. Hvordan man rent fysisk foretar
en justering, vil avhenge av den enkelte bils konstruksjon, men for de
fleste biler vil grunnprinsippene være de samme. Ikke alle biler
vil ha mulighet for alle typer av justeringer - i så fall får
du klare deg med det oppsettet som er. Vi tar for oss én justeringsmulighet
av gangen.
Det som er viktig å ha i bakhodet er at bilen har et gitt grep/marktrykk.
Når man gjør innstillinger (camber/caster/demping etc.),
fordeler man tilgjengelig grep for å oppnå best mulig balanse
tilpasset
egen kjørestil. Det er nesten ikke mulig å oppnå bedre
grep foran uten å miste grep bak, og motsatt.
Du bør nå allerede ha lest del 1 og 2 om oppsett av en modellbil.
I tredje og siste del skal vi se på følgende:
|
 
-Differensial
-Fast frontaksel
-Dreving
-Totrinns automatgear
-Over Drive-forholdet
|
Dersom noen har kommentarer til det jeg har skrevet/oversatt, skriv
gjerne noen ord!
Differensial - "diffen"
Dette er en innretning som tillater at hjulene på høyre
og venstre side kan ha forskjellig hastighet. I en sving må nødvendigvis
ytterhjulet tilbakelegge en lengre distanse enn innerhjulet, og diffen
gjør det da mulig for det indre hjulet å slippe å følge
tempoet og distansen til det ytre - det "kuuler'n". Det motsatte
av diff er fast aksel. Da må innerhjulet gå i samme hastighet
som ytterhjulet, og bilen har lett for å spinne på underlaget.
Differensial brukes for track-biler hovedsaklig i 2WD biler, siden disse
bilene er mer følsomme for overstyring (bakenden spinner ut). Differensialen
er bygd opp av enten tannhjul eller kuler (kule-diff). Kule-diff er klart
mest brukt i moderne biler, da man kan justere hardheten samt at de er
mer holdbare. Dersom man gjør det trangere/skrur til skivene som
ligger på hver side av kulene, blir diffen hardere. Illustrasjonen
under viser hva en kulediff består av, og hvordan den fungerer.
Når man holder plastdrevet i ro og roterer det ene hjulet, vil det
andre hjulet rotere i motsatt retning. Dersom bilen kjører - og
plastdrevet går rundt - og man holder igjen det ene hjulet, vil
det andre hjulet rotere mye raskere. Dette fordi det da blir drevet rundt
både av plastdrevet og av effekten av at det ene hjulet holdes igjen
(tilnærmet effekt av å rotere det i motsatt retning).
For terrengbiler er differ meget vanlig, der brukes det i 4WD gjerne både
foran og bak. Noen biler har også midt-diff. Dette for å fordele
kraften dit der er mest grep - og for å oppnå mer styring
på løst underlag.
Effekt av å løsne differensial
2WD:
-mindre akselerasjon ut av svingen
-mindre brems inn i svingen
-mindre styring
-mer sidegrep i svingen
-brukes på baner med dårlig grep
-brukes sammen med mykere bakdekk
|
Effekt av å stramme differensial 2WD:
-bedre akselerasjon ut av svingen
-bedre brems inn i svingen
-mer styring
-brukes på baner med godt grep
|
Effekt av å løsne
differensial 4WD (bak):
-slikt gjør man ikke på tørt føre...
-mer styring og enklere å kontrollere på glatt føre
|
Effekt av å stramme differensial 4WD:
-mindre styring inn i svingen
-mer styring ut av svingen |
Hvis bilen går godt og det er godt grep er, diff bak på 4WD
track-biler veldig vanskelig å kjøre med. Den egner seg bare
ved dårlig grep, f.eks. regnvær. Da blir den lettere å
kontrollere - og du får mer styring. Men tørker det opp blir
bilen håpløs å kjøre. Bytt til solid bakaksel
under forhold med bra grep.
For 4WD track-biler kjører man vanligvis med 2% mer trekk på
bakhjulene ved fast aksel. Dersom man bruker diff bør man ha 4%
mer trekk bak.
Fast frontaksel vs enveislager
Dagens 1:8 Track-biler har et enveislager foran. Dette har flere
fordeler, som høyrere toppfart og mer styring. Effekten ligner
noe på det man får ved bruk av differensial, siden det gjerne
vil være trekk på ytterhjulet foran, mens innerhjulet bare
triller.
Ved svært glatte forhold, f.eks. regnvær, er det en liten
fordel å bruke fast frontaksel - dvs. permanent firehjulstrekk.
Når det gjelder grep ved akselerasjon får man samme effekt
ved å ha mer trekk på forhjulene enn bakhjulene (positiv overdrive).
Ved nedbremsing kobler enveislageret ut fremhjulene. Det skjer ikke ved
fast aksel foran, og dermed får man brems også på fremhjulene!
Dermed kan du bremse senere og hardere på glatt føre. Men
straks det er bedre feste/tørker opp, få inn enveislageret
igjen, ellers blir bilen håpløs å kjøre.
4WD buggier har gjerne både enveislager og diff foran. Dette er
fordi bilen hopper og spretter så mye. Enveislageret hindrer at
forhjulene "hogger tak" i underlaget når bilen hopper
og lander med forhjulene først.
Dreving
Dreving eller utveksling påvirker balansen mellom bilens
akselerasjon og toppfart. En liten pinjong/cluch-drev sammen med et stort
plastdrev/spur gear gir en lav (kort/lett) utveksling. Dvs. rask akselerasjon
men lav topphastighet. En større pinjong/clutch-drev og et lite
plastdrev/spur gear gir en høy (lang/tung) utveksling. Dette gir
tregere akselerasjon men høyere toppfart.
Slik måler du utveksling:
Men nå er det gjerne flere drev på en bil før du kommer
ut til hjulene. Da gjør man samme beregning for disse. Til slutt
ganger man de faktorene man har, og da får du den "totale"
utvekslingen. NB! Dekkdiameter påvirker også utvekslingsforholdet!
Derfor bør man alltid regne utveksling i såkalt rollout.
Dette er hvor mange centimeter bilen flytter seg ved én omdreining
på motoren. dette tilsvarer en omdreining på det første
drevet (pinjongen). Du finner "rullemeter" ved å ta dekkets
omkrets x totalt utvekslingsforhold. Lag deg en tabell for raskt å
kunne sammenligne ulike kombinasjoner. Hvis du har en bra kalkulator (eks.
19 B II) kan du lage deg en formel.
Justering: Se de to figurene under. Du bytter ut pinjongen og/eller plastdrevet
(+ betyr bytte til større drev, mens - betyr bytte til mindre drev).
Track-biler har i tillegg et to-trinns automatgear. Ved endring i utveksling,
bør man passe på at forholdet mellom første- og andregir
er passelig. Husk også å slipe ned dekkene til passelig diameter.
Dersom du er i depotet og "stjeler" set-up fra andre, husk også
å sjekke dekkdiameteren. Nå bruker man imidlertid sjelden
å "sjonglere" med dekkdiameteren, men endel kjører
med litt ekstra små hjul i kvalene.
En bil med høy utveksling er passende på en bane med raske
svinger og lange rettstrekker, mens en lavt giret bil passer bedre på
en teknisk krevende bane med korte strekker.
Totrinns automatgear
Automatgearet bygger på samme prinsipp som sentrifugalclutchen som
brukes for fuel-biler. Se figuren nedenfor. Det er sentrifugalsko som
holdes sammen av fjærer. Når girhuset roterer ved en gitt
hastighet vil skoene ta tak i veggen på huset. Da vil andregiret
(som er montert utenpå huset) tre i kraft sammen med andredrevet
på clutchklokka. Førstegiret vil da bare "trille med"
fordi det er montert på akslingen gjennom et enveislager. Høres
dette vanskelig ut? Tenk på andregiret som bakhjulene og førstegiret
som fremhjulene: Dersom bakhjulene er høyere giret enn forhjulene,
vil forhjulene bare trille med. Løft opp bilen din. Trill den bortover
med bare fremhjulene nedi. Drei så bakhjulene raskere rundt enn
det forhjulene triller. Som du vil se - forhjulene driver ikke.
Måling: Bilen din har en grunnjustering slik at det er enkelt å
komme i gang. For finjustering må man observere bilen på banen
samt høre etter når den girer. Den får en litt annen
tone idet den skifter. Det er tre ting man må tenke på når
man justerer girkassen:
1) Når skal den gire? Dette går på kraft/dreiemoment
for motoren. De fleste 1:8 motorer har max. dreiemoment (akselerasjonskraft)
ved 30.000 omdreininger pr. minutt. Prøv å justere den slik
at den girer før motoren er oppe i over 40.000 omdreininger, da
har momentkurven forlengst flatet ut. Det er ikke alltid slik at det som
høres rått ut skaper råe rundetider. Prøv å
justere giret slik at motoren holder seg innenfor det området hvor
den har mest kraft. Dette krever erfaring og eksperimentering. Husk å
sjekke rundetider.
2) Hvor skal den gire? Dette varierer fra bane til bane. To-speeden bør
ikke gire rett før vanskelige svinger eller partier - det vil føre
til inkonsistent kjøring og tendenser til å "skyte over
mål". Justér giringen slik at bilen blir lett å
kjøre. Det er som regel best å gire i det bilen kommer ut
på langsiden (men ikke for tidlig heller - ref. punkt 1).
3) Hvilken girutveksling (og dekkdiameter)? Dette vil påvirke tidspunktet
for skifte av gir. Det er tross alt hastigheten på girkassen og
ikke dekkflatene som bestemmer når den girer. Ved bytte av drev
og dekk må kanskje giret justeres igjen. Under en finale vil også
dekkslitasjen føre til et stadig tidligere girskift.
Justering: Det kreves et høyere turtall for at vektene skal gripe
fatt i veggen når fjærene strammes - og vice versa.
Effekt av å stramme fjærene:
-Andregiret kobles inn senere
-Høyere turtall og tone på motoren før andregiret
kobles inn
Automatgir fungerer ikke for buggyer, da de hopper og spretter for mye
- det blir som å sitte på med en gammel gubbe med automatgear,
og som sitter og tramper takten til Vikingarna(na) - det gires opp og
ned hele tiden...
Over Drive (utveksling foran vs. bak)
Her er det mange som synder... (dvs. de vet ikke selv at de synder). Du
som kjører 2WD slipper å bry hodet ditt med dette. For å
forklare hva dette går ut på, se på bildet under:
Schumi
med sin 4WD F1 med real overdrive!
Dersom "Skomaker'n" hadde hatt firehjulsdrift på
kjerra si, og selve girutvekslingen til frem- og bakhjulene var lik. Så
ville han hatt mer trekk foran dersom forhjulene var større enn
bakhjulene - selve felgene ville snurre med samme hastighet, men kontaktflatene
på dekkene foran ville ha beveget seg raskere enn for bakhjulene
(lengre omkrets å gå). Mer trekk foran en bak kalles POSITIV
overdrive. Mer trekk bak enn foran kalles NEGATIV overdrive. Man måler
forholdet enten i prosent eller i faktor. Jeg foretrekker å bruke
prosent, da det er lettere å forholde seg til. (Ved bruk at faktor
betyr 1 like mye trekk foran som bak. Faktor >1 betyr mer trekk foran.
Faktor <1 betyr mer trekk bak. F.eks. 1,01 = 1% mer trekk foran).
Måling: du må alltid referere til rollout for for- og bakhjulene.
Altså hvor langt bilen ruller for EN omdreining på motoren.
Dette er gjerne forskjellig for for- og bakhjulene. Du kan enten lage
deg (hvis det ikke følger med bilen) en tabell eller bruke en avansert
kalkulator for å regne ut overdrive-forholdet. For en 4WD track-bil
er det vanlig å kjøremed -2% overdrive, altså 2% mer
trekk bak på tørt føre (så vidt under faktor
1). Under glatte forhold, eks. regnvær, er bilen lettere å
kontrollere med positiv overdrive - altså permanent firehjulstrekk.
Det er forsåvidt "deilig" også på tørt,
men det sliter veldig mye på drev og reimer. Er du veldig plaget
med at reimer til stadighet ryker, så kan noe av årsaken ligge
her.
Justering: Du bytter ut drev/utveksling og sliper ned dekkene til den
diameteren som gir det forholdet du vil ha. Skifte av drev/utveksling
utgjør grovjusteringen. Dekkslipingen utgjør finjusteringen.
Effekt av positiv overdrive (mer trekk foran):
-permanent firehjulsdrift
-mindre styring ut av svingen ved gasspådrag
-større belastning på drev og reimer
-lavere toppfart   |
Effekt av negativ overdrive (mer trekk bak):
-bakhjulsdrift til bakhjulene spinner > 4WD
-mer styring ut av svingen ved gasspådrag
-mindre belastning på drivverket
-høyere toppfart |
Da har vi vært igjennom det meste. Husk at den beste måten
å lære seg dette på er ved å prøve og feile
- men prøv bare EN ting om gangen. Det er ingen dum idé
å studere teorien av og til for å repetere og utdype forståelsen.
Lykke til!
|
Svein Harald Ytternes 1998
Kilde: TSN/Serpent
Tamiya-katalogen |
Tilbake til meny over artikler
|