Trondheim RC-bilklubb - Forum
Trondheim RC-bilklubb - Forum
Home | Profile | Register | Active Topics | My Subscriptions | Members | Search | FAQ
You are logged on as
SHY
 All Forums
 Diskusjon
 Åpen diskusjon
 Tid for mimring
 New Topic  Reply to Topic
Unsubscribe from this topic Unsubscribe from this topic
 Send Topic to a Friend
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 11

jeli

15 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:22:56  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Mer mat for mimre-mons: Jeg fant en haug med gamle Radio Control Car Action (inkl første nummer!) og Radio Control Model Cars i kjelleren. 1987-1990 eller deromkring tror jeg. Car Action var glanset den gangen også, mens ModelCars var dønn seriøs med masse tekst.

Utstyret de tester er det samme som står her hjemme hos meg. Kanskje på tide med litt fornying


Jens Lien (1972)
Vintage: Losi JRX2, CAT (orginal kort), Ass 12L, Kyosho Salute, HotShot, Grashopper, Fuel-planke
Go to Top of Page

DaHomie

Sweden
45 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:30:41  Show Profile  Email Poster  Visit DaHomie's Homepage  Reply with Quote
Jens har du JRX2'n enda? Til tross for fabrikanten var d en skikkelig gromming og en bil som Schumacher/Ass gutta var litt smånervøse for :-)

//Roy

Roy Magne Gjemble (1974)
Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8
Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2
Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Go to Top of Page

jeli

15 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:40:44  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Jada - losi-maskina står der enda. Uten slepearmer, støttene ble jo revet av i første krasj. Siste oppgradering (94?) var slipper-clutch som fremdeles er ubrukt

Jens Lien (1972)
Vintage: Losi JRX2, CAT (orginal kort), Ass 12L, Kyosho Salute, HotShot, Grashopper, Fuel-planke
Go to Top of Page

joakimn



Norway
192 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:45:49  Show Profile  Visit joakimn's Homepage  Reply with Quote
Siden jeg først har kommet igang og lest gjennom denne tråden, fra den siste epoken av trcbk (2003+) ligger det mye bilder og film på den gamle siten på www.trcbk.no, den er forwardet til www.trcbk.com, men man kan gå direkte inn på underlinker:
http://www.trcbk.no/default_old.asp

filmer:
http://www.trcbk.no/images.asp?cat=15

Noen utvalgte med kanskje noen kjente tryner for de som har vært ute av det ei stund:)

Her fra norgescup i touring i oslo, som bl.a Rønne var med på:
http://www.trcbk.no/images.asp?id=3&page=1

Norgescup på autoproductsnor i trondheim:
http://www.trcbk.no/images.asp?id=42&page=9

Og siden det vel er mest buggyhuer her nå, første NM på utebanen på heggstadmyra (4wd):
http://www.trcbk.no/images.asp?id=41&page=9



------------------
Joakim "bad is better" Nygård
http://www.joakimnygaard.com
Go to Top of Page

SHY

Norway
76 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:47:05  Show Profile  Email Poster  Visit SHY's Homepage  Edit Reply  Click to see SHY's MSN Messenger address  Reply with Quote  Delete Reply
Joakim, da er det stor sjanse for at vi traff hverandre! Jeg var på klubbmøter der! OG gikk tidligere på Kalvskinnet skole!

Hvor eksakt var møtet? Det var vel ikke på selve Kalvskinnet - var det ikke i en litt lavere bygning borte ved Adolf Øien eller noe???

Det var etter et møte der vi fant ut at vi skulle flytte litt på Runes Autobianchi slik at han ikke uten videre fikk kommet seg ut av en "kinkig" lukeparkering... husker du det Rune? Noen fjortiser og knapt det flyttet på 1:1 bilen din...

Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm
Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4
Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!)
Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z
1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Go to Top of Page

joakimn



Norway
192 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:52:22  Show Profile  Visit joakimn's Homepage  Reply with Quote
Nei husker ikke hvor på kalvskinnet, ei heller helt sikker på at det var kalvskinnet...

Vi hadde jo egentlig lagd egen klubb i charlottenlund-området, "Tam-Kysh" hehe :)

Brukte hver kveld en uke på å bygge bane, og når den skulle prøvekjøres skjønte vi at den var jo alt alt for liten :)

Da hadde jeg den gamleste og dårligste bila av hele gjengen, en Tamiya Opel Ascona. Senere en Thundershot som fortsatt finnes i småbiter. Har også en Tamiya 1:12 Porsche. Om ikke det ikke ble så Stian kjøpte den? Technigold RX540vz var veldig rått ja :)

------------------
Joakim "bad is better" Nygård
http://www.joakimnygaard.com
Go to Top of Page

NITROGUBBEN

Norway
69 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:56:21  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Siden jeg nesten er bestefaren i gjengen så kan jeg jo fortelle litt om hvordan jeg startet med hobbyen.
Det skjedde på selveste 18.mai 1979 (flere av dere var vel knapt påtenkt da..)
Jeg var i militæret i Øverbygd, Skjold garnison, visstnok betegnet som stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok. Tidligere på året hadde jeg vært en tur i Tromsø og kikket litt i en hobbybutikk. Der forelsket jeg meg i en hvit Porsche 911, 1:12 skala fra Graupner/Kyosho. Den kjerra skulle jeg bare ha. Siden jeg ikke festet bort dagpengene og tok noen jobber som servitør i bryllup, konfirmasjoner og barnedåp, klarte jeg etterhvert å skrape sammen de kr 695,- som bilen kostet uten RC og batteri. Jeg klarte ikke vente til jeg hadde lovlig perm men tok en kjapp tjuvperm lørdag 18. mai 1979 og dro til Tromsø for å handle bil. Hadde befalet fått vite dette så hadde jeg vel blitt skutt ved daggry 19. mai!
Jeg måtte spare en stund for å få kjøpt tilbehøret, men etterhvert fikk jeg bilen kjøreklar. Knallrødt plankechassis med fire skumhjul, RS540 motor og 2-kanals Futaba spakradio på frekvens 27.255 (blå). Batteriet ble et Tamiya 6V. Det gikk så ørene flagret!

Da jeg så kom til Trondheim 10. oktober 1979 og kom i jobb, fikk jeg lyst på en annen bil. Etter å ha besøkt Modellhobby bak Slottet og sett på en Graupner/Kyosho Renault Alpine i skala 1:10, ble bilen med hjem til Trondheim. Tror den kostet kr 1 200,-. Doningen hadde uavhengig fjæring men ingen demping. Med 540-motor i hekken og diff var den faktisk veldig morsom å kjøre. Samme gearkasse osv ble brukt på Scorpion-bilen som kom senere.

I begynnelsen av mai 1980 kjøpte jeg min første 1:8 bil, en Carlsson Pro 80 med BMW 3-serie karosseri og OPS 21-motor. Det gikk til tider brukbart, men det var forferdelig med søl.
Høsten 1980 kjøpte jeg så min første Tamiya-bil, VW-bobla mi!(snufs!). Den var jo en revolusjon med oljedempere og masse aludeler.

Senere fulgte en Graupner/Kyosho Fairlady 240Z før min første 4WD, en Land Jump også fra G/K. Den hadde kjededrift og eneveislager i forhjulene. Skikkelig møkkabil som gikk i stykker hele tiden og svindyre deler. Innen 1:8 kjørte jeg også en del Serpent Cobra buggy og Tomo Lupus 2WD. Var også innom noen track-biler, da i hovedsak Serpent. Men til slutt gikk jeg grundig lei av alt sølet og mekkinga og droppet fuelbil helt og holdent, og knverterte helt til elektro. her ble en haug Tamiya-biler anskaffet, mekket sammen og kjørt. Men nesten alle bilene ble solgt. Min relativt nye Tamiya Fox ble most fullstendig etter å ha gått for full kamfer (med Technigold motor i ræva) rett i grunnmuren på Sverresborg Skole. Deler av bilen gikk til himmels og har ikke kommet ned enda!

Først i 2001 kjøpte jeg en nitrobil, Tamiya Mad Bison. Den kjørte jeg et års tid før jeg kjøpte Sintech 1:8 og 1:10 biler. Siden da har det tatt noe av, har hatt en bråte med nitrobiler og merker jo at det har skjedd store forandringer siden 80-tallet. Nå er motorene tette og fine og det meste funker slik det skal. Sølet er borte, det samme er mye av mekkinga. Kjekt å kunne kjøre en times tid og bare fjerne litt oljefilm fra karosserisiden og det ene bakhjulet.

For meg vil det nok for alltid være nitrobil, samt 1/5 skalaen jeg kjøpte i sommer. Gøy med litt lyd og eksoslukt!

I år ble jeg et halvgammelt øk, fylte 50 i sommer. Fra jobben fikk jeg da 2 gavekort, av en eller annen merkelig grunn utstedt på Hobby-Shop AS. De ble byttet inn i en HPI Hellfire Stadium Truck, og senere kjøpte jeg gave til meg selv også. Det ble 1/5 buggien HPI baja 5B!
Så jeg har ingen planer om å gi meg med hobbyen, en kur mot den er heldigvis ikke å oppdrive! Kanskje lobotomering ville gjort susen, men det er litt ekkelt etterpå...

RUNE EGGEN (1957)

HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Go to Top of Page

SHY

Norway
76 Posts

Posted - 30/10/2007 :  20:57:27  Show Profile  Email Poster  Visit SHY's Homepage  Edit Reply  Click to see SHY's MSN Messenger address  Reply with Quote  Delete Reply
Ta en titt på menyforslaget!

Selv er jeg glad i god mat og god vin, og tar gjerne en 3,4,5 retters...

Men om dere heller vil ha noe enklere kan vi evt. prøve Frati? Rune må uansett ha bilene under bordet

Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm
Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4
Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!)
Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z
1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm
Go to Top of Page

Stian



218 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:01:55  Show Profile  Email Poster  Click to see Stian's MSN Messenger address  Reply with Quote
quote:
Originally posted by joakimn

Da hadde jeg den gamleste og dårligste bila av hele gjengen, en Tamiya Opel Ascona. Senere en Thundershot som fortsatt finnes i småbiter. Har også en Tamiya 1:12 Porsche. Om ikke det ikke ble så Stian kjøpte den? Technigold RX540vz var veldig rått ja :)




Jommen tror du ikke de bilene havnet på Melhus gitt. Du har Thundershoten ennå såvidt jeg vet. Har hatt en sånn Graupner Renault Alpine jeg også. Jeg kan ikke ramse opp bilene jeg har hatt på stående fot, men det må begynne å nærme seg 100 nå hvis man tar med epoken før jeg begynte på igjen i 1999 og samle vintage Tamiya.

Stian Skogstad
[ Alt for mye stæsj og alltid noe å kjøpe ]

Edited by - Stian on 30/10/2007 21:10:46
Go to Top of Page

joakimn



Norway
192 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:08:20  Show Profile  Visit joakimn's Homepage  Reply with Quote
Ja Thundershoten var vel ikke retro nok :)

Driver å skanner inn norskstilen fra 7. klasse om de to fantastiske hoeggen grand prix som jeg var på. Dette var i 1989 ifølge stilen :)

------------------
Joakim "bad is better" Nygård
http://www.joakimnygaard.com
Go to Top of Page

NITROGUBBEN

Norway
69 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:08:59  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Hadde vel kanskje gjort seg med ribbe osv på den dagen? Men jeg er glad i kveite også! Har nettopp fått forskudd på arv, så jeg skiter loddrett i prislappen...

Får nok la bilene stå hjemme den kvelden, men da må jeg bare huske å ta med smertestillende. Skal klappe og kose med alle bilene mine før jeg drar hjemmefra, samt sniffe litt nitro. Kanskje jeg kan ta med en sutteklut med litt fuel, olje og annen goddis i?

Forøvrig tror jeg det aldri har vært så stor aktivitet på forumet her noen gang! Fortsetter det slik må vi snart kunne skrive bok om gamle dager!

RUNE EGGEN (1957)

HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL

Edited by - NITROGUBBEN on 30/10/2007 21:19:27
Go to Top of Page

SHY

Norway
76 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:31:07  Show Profile  Email Poster  Visit SHY's Homepage  Edit Reply  Click to see SHY's MSN Messenger address  Reply with Quote  Delete Reply
Rune, du skriver så bra at du burde få jobb i en avis! Jeg skal påta meg å samle alt, inkl bilder til en Trøndelags Modellbilhistorie! Kunne forlengst ha laget bok av gjeldende Modellbilens Historie... men noe sier meg at det er for "smalt"... Ville nok ikke blitt like stinn av gryn som Anne B. Ragde...

Fikk forresten mine gule "Troll Trick vintage tires" i dag. Kjøpt på ebay. De skal jeg putte på en rerelase The Frog. Ser passe 80-talls ut! Noen som har sett disse før?

Begynner å se for meg to vintage-klasser:
-retro original
-retro outlaw

Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm
Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4
Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!)
Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z
1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm

Edited by - SHY on 30/10/2007 21:39:22
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
25 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:37:20  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Hepp hepp...jeg blir liggende etter på den faste VW/Porsche-forum-lesingen om vi skal fortsette slik.... Utrolig artig.

Rune - er hodet ditt definert som en memory-stick, eller har du skrevet ned alt dette? Ubegripelig detaljrikdom i dine memoarer?

Jens - jeg husker så inderlig godt når du kom med Losi-bilen. Associated var liksom det gamle, trauste Amerikanske med tradisjoner... Også tøffet jyplingene på Ranch Pit Shop seg med en svart-plast bil..jeg husker vi var skeptiske, og du var den første som bragte en slik til miljøet - jeg mener du kjøpte den i USA.. må jo ha vært en av de første Losi-bilene i Norge?`

Jørgen - 1:1-racing?! Jeg var på ringen selv jeg i sommer, med en gammel norsk bakkeløpsbil med masse race-historie. Bilde her: http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/356622.jpg

Men....siden tråden tar av og denne mimreboken stadig blir mer spennende...hva med en "regel"...om at ved hver post, så må man/oppfordres man til å komme med en historie / en anektote fra gamledager...så samler vi dem opp? Det vil kanskje gjøre at folk ikke tør poste - men herved oppfordres det ihvertfall til å fortelle litt historier.

En kort sak: Jeg jobbet på Hobby Shop hele veien fra 6. klasse og frem til russetiden ca... Fantastisk erfaring. Mange historier derfra. Husker spesielt etter en sommerferie at jeg kom tilbake og Sjef Kåre kunne meddele at han "hadde snakket med Onkel Skrue" - det var lønnspålegg på gang. Jeg ble justert opp fra 25 til ...... 26 kroner timen. Takk og pris. Kåre er jo også mannen bak uttrykket: "Jeg har aldri hatt noe sans for det der med at "kunden har altid rett" - rett skal være rett, sier jeg!". Utrolige opplevelser - takk for alt!

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!

Edited by - SplitPersonality on 30/10/2007 21:40:37
Go to Top of Page

thaking



Norway
8 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:43:55  Show Profile  Email Poster  Click to see thaking's MSN Messenger address  Reply with Quote
Snakka med moderen nå ikveld og hun har en masssssse bilder ifra både inneløp og uteløpa ifra Flotten, skal sørge for å få de scanna og sendt til deg SHY.

Frati har jo kongegod mat da.........


//Stein Ove

JConsepts BJ4WE-Factory Team RC10B4-Factory Team RC10T4-Yokomo MR 4TC SD World Replica-Winning Edge Design
Go to Top of Page

SHY

Norway
76 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:48:39  Show Profile  Email Poster  Visit SHY's Homepage  Edit Reply  Click to see SHY's MSN Messenger address  Reply with Quote  Delete Reply
Øystein, de boblene ruster jo ikke... la dem hvile litt!

Gimme, Stein Ove!

Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm
Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4
Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!)
Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z
1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm

Edited by - SHY on 30/10/2007 21:49:58
Go to Top of Page

joakimn



Norway
192 Posts

Posted - 30/10/2007 :  21:53:56  Show Profile  Visit joakimn's Homepage  Reply with Quote
Dette er altså fra "særoppgaven" i 7. klasse, 1989. Alle skulle skrive "Boken om seg selv".

Noen utdrag fra fortellingen om løp på Hoeggen anno 1989, og faktisk et par bilder også, desverre har jeg ikke originalene. Det første løpet kjørte jeg en lånt Tamiya Falcon, det andre en Kyosho Rocky.
Tror faktisk jeg senere var der en gang og kjørte Thundershot.

http://www.trcbk.no/upload/20071030_boms/boms_rc22.jpg
http://www.trcbk.no/upload/20071030_boms/boms_rc23.jpg
http://www.trcbk.no/upload/20071030_boms/boms_rc24.jpg

Rune's rc-service ble visst redningen, med turbo optima bærearmer til en rocky :)


Bildene:
http://www.trcbk.no/upload/20071030_boms/boms_hoeggen1.jpg
F.v: Rune (ikke Eggen hehe), Erik, meg

http://www.trcbk.no/upload/20071030_boms/boms_hoeggen2.jpg

http://www.trcbk.no/upload/20071030_boms/boms_hoeggen3.jpg
Har skimter man vel Tore på telleanlegget i bakgrunnen.

------------------
Joakim "bad is better" Nygård
http://www.joakimnygaard.com
Go to Top of Page

NITROGUBBEN

Norway
69 Posts

Posted - 30/10/2007 :  22:16:20  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Hehe, neida ingen memory stick her gitt! Men når man har hatt en gøyal hobby i bortimot 30 år så husker man det meste.

Forøvrig synes jeg det er utrolig morsomt å lese innleggene fra gammelkaran. Jeg blir helt rørt, gitt! Rett som det er så blir det litt vått i øyekrokene og det dugger litt på brillene. For en halvgammel og noe framtung gubbe er dette nostalgi på høyt plan!

Er det noen der ute som har T-skjorta fra NM på Flotten i 1991? Den burde i såfall rammes inn og få æresplass på Sverresborg Folkemuseum!

Flotten-banen burde vi kjempe for å få med på UNESCO sin liste over verneverdige steder, akkurat som feks Røros. Hva med å ta en prat med Riksantikvaren? Tenk å fått Flotten under glasstak med museum og minne-bauta utenfor! Eller en bronsestatue av oss gamlingan? Trøndersk RC-Bilmuseum, fra et folk i takknemlighet! Flagg og blomsternedleggelse på 17.mai, full pakke og stinn brakke!
Nei, noe så gæli som dette sklei ut....

RC-CARS, THE GOLDEN AGE OF MOTOR SPORT!

RUNE EGGEN (1957)

HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL

Edited by - NITROGUBBEN on 30/10/2007 22:20:31
Go to Top of Page

SuperSabre

Norway
1 Posts

Posted - 30/10/2007 :  23:40:39  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
quote:
Originally posted by NITROGUBBEN

Hoppsan alle RC-fossiler!
Han med kr�llene fra Flat�sen dere nevnte heter Ove Holm Olsen. Jeg var med som sj�f�r til Tamiya Cup det �ret han vant 4WD-klassen, og Thomas Johnsen tok pokalen i 2WD. Pappa Johnsens plommer�de Volvo 360 var fylt til randen med pokaler p� hjemturen, tro hver pokal rommet ca 5 �konomiposer med potetgull. Kjempestemning i bilen hjemover, det var jo ganske utrolig at Trondheim skulle kapre f�rsteplassen i begge klassene! Husker ikke �rstallet helt for denne turen, men det st�r omtalt i et av Burn Out bladene. Tror det m� ha v�rt rundt 1990. Deltok selv �ret etter og havnet p� fjerde i 2WD.

N�r det gjelder antikke RC-biler s� hadde jeg noen f�r, men Stian kj�pte dem. N� aner jeg ikke hvor de er da han jo har solgt unna det meste. Hadde bl a to CRP-trimmede biler, VW bobla og Super Champ.

Men jeg har tonnevis med gode gamle minner lagret i minnebrikka, selv om den nok skulle ha v�rt oppgradert. Det lar seg ikke gj�re da jeg er for gammel modell....
N�r man har passert 50 burde man vel egentlig roe ned litt innen hobbyen, men for mitt vedkommende har det g�tt motsatt vei!

Tror for�vrig at kveldens mimrestund p� Bar Sofa kan bli b�de r�rende og nostalgisk. Best � ta med 4-5 lommet�rkler, evt et badeh�ndkle av st�rste type!

St�tt Blindeforbundet, drikk nitrofuel!

Rune Eggen
Still crazy after all these years


Super Sabre!
Go to Top of Page

torix

Norway
5 Posts

Posted - 30/10/2007 :  23:52:55  Show Profile  Email Poster  Click to see torix's MSN Messenger address  Reply with Quote
Hei alle sammen! Da var det sannelig på tide at også jeg kom på banen. Har nå endelig fått satt meg inn i de her datagreiene og noe som kalles Internet(?).

Neida ingen fare, jeg har ikke hatt hjerneslag og data-interessen har ikke avtatt siden RC-tida - snarere tvert i mot. Nå i kveld har jeg også informert Stav senior (Eskild) og junior (Terje) om det som er på gang her. Terje var på vei til å finne senga når jeg limte diverse linker over og da var han solgt. Samholdet som ble skapt den gangen har uten tvil satt varige spor for de fleste av oss og det er skremmende hvor mange detaljer vi husker fra den tiden. Merkelig nok husker vi ikke så mye av alt slitet....

Som Øysten skrev startet vi omtrent med samme utgangspunkt. Bestillingen av Tamiya Rough Rider fra Tower Hobbies i USA er like klar i minnet som om det skulle ha vært i går. Glemmer ikke at vi hentet bilen på postkontoret ved Sagasenteret på Nardo en desemberdag og at det var 1090,- i oppkrav. Byggingen var en seanse i seg selv og jeg glemmer fortsatt ikke at Øystein og Arne (faren) kom over for å studere vidunderet. Da gikk det ikke mange dagene før også de hadde lagt inn en bestilling fra USA. Dermed var vi solgt. Neste store steg fra kjøringen og uhellene i vår lokale gate ble møtet Hans Kongelige Høyhet Rune Eggen for å diskutere mulighetene for å bygge en bane like ved der vi bodde. Han var jo voksen, hadde masse RC-erfaring og eide til og med sin egen bil (Autobikinien?). Utstyrsjaget startet da et firma som het CRP begynte å lage options-deler og turen ned til HobbyShop for å kjøpe kulediff er fortsatt friskt i minnet. Denne skulle være medisinen som skulle gi de gode resultatene. Husker ikke prisen men den var stiv og man fikk en gresshoppe + litt til for de samme hardt oppsparte kronene.

Senere har vel fokus dreid mer over til 1:1 skala og her har jeg og Øystein videreført vårt vennskap fra barndommen med VW-boblene. Jeg og Stav har tett kontakt gjennom mange år med felles interesse for et annet tysk bilmerke og ikke for å glemme Trond A. og våre Pizza og TopGear-kvelder :-)

Ellers må jeg si at bildene Jens har lagt ut er gull verdt og kronen på verket hadde vært å funnet en serie med Burnout's og fått scannet inn. Sikkert mye rart som ble skrevet der. Glemmer ikke de kveldene vi hadde foran MAC'en hos Øystein hvor vi diskuterte design på forside osv osv og ikke minst alle "Innkallingene" vi laget til ymse løp.

Well dette får bli min første "post" i kveld - fortsetter jeg nå er jeg redd serveren til forumet kneler.


Tore
________
Go to Top of Page

SHY

Norway
76 Posts

Posted - 30/10/2007 :  23:54:57  Show Profile  Email Poster  Visit SHY's Homepage  Edit Reply  Click to see SHY's MSN Messenger address  Reply with Quote  Delete Reply
MIN FØRSTE FORELSKELSE



Den andre tror jeg var ei som het Wenche på ungdommskolen. Det gikk fort over... Den første varte mye, mye lengre... Det var en Tamiya Holiday Buggy. Er ikke helt sikker, men tror det var i 1981-82 (kan det stemme tror du Rune?). Jeg gikk da i 3-4. klasse på barneskolen på Tonstad, hadde akkurat flyttet fra sentrum. En av gutta på ungdomsskolen (veldig god trompetist forresten, tror han spilte/spiller? i Trondheim Symfoniorkester, tror han het Are) kjørte en dag rundt med en Tamiya Holiday Buggy i gata i Moltmyra hvor vi bodde... Den hadde en RS380 motor, men det så styggfort ut den gangen... på brøkdelen av et sekund var jeg fullstendig hekta! Den kostet 600 og noe i Trondheim (690?) hos Hobby Shop i "Lillebryggen" i Kjøpmannsgata (husker både at man måtte bøye hodet og rope høyt). Fattern reiste av og til ned til Oslo, og han skulle prøve å få tak i den billigere der... dermed kom han hjem fra Oslo med samme bilen til 725 kroner... (og han drev butikk!) Timingen var dårlig da jeg lå til sengs med halsbetennelse... og det må ha vært den lengste uka i mitt liv da jeg ville opp og bygge...

Apropos bygge... jeg bare elsket å bygge RC-biler. Noe som resulterte i at når de andre gutta i området også fikk skreket seg til en bil, så ble den avlevert i eske i Moltmyra 20. Og kunne avhentes et par dager senere, ferdig bygget og lakkert. Gratis. Tror jeg bygde ca. 15 biler for andre det året

Holdt meg til den bilen ALT for lenge. En kompis, Lars Krumsvik, kjøpte en Grasshopper. Den var jo skikkelig high-tech i forhold! Holiday Buggy'n hadde pennefjærer til fjæring foran, husker jeg støvsugde heimen for pennefjærer og testet ut... Fjæringen bak var en glassfiberplate, heeelt useless! Og ingen diff, åpent drivverk. Men den så fantastisk ut! Tross Grasshopperns ankomst ble lillebror "tvunget" av storebror til å kjøpe en Sand Rover i stedet for Grasshopper. Jeg syntes bare den så for teit ut...

Med timet blank 540 gikk den slett ikke verst, men kjøretiden var ca. 2 minutter... mens Grasshoppern stusset og gikk sikkert 5 ganger så lenge! Snakker om tap i drivverket!

http://forum.radiostyrt.no/vb/attachment.php?attachmentid=4730&d=1192698412
Og regulatoren! En motstands-spole! Ganske lurt egentlig, da man fikk en tilnærmet "trinnløs" motstandsregulering. Men mon tro om ikke mye energi gikk til bloksberg her også! Og de ble veldig brente! Måtte pusse av dem nå og da. I USA når disse var vanlige hadde kurvvaktene et håndsignal for "viper arm". Da hadde en slik brent fast og bilen hang på full gass...

Bobla og Rough Rider var også kommet da, men husker at de var ALT for dyre for oss kidza med ukelønn bare...

Av radioutstyr var det ikke mye å velge i: Acoms (Techniplus?) AM-radio, std. servoer og mottaker. Og alle brukte mottakerbatterier (4xpenlight). Ladingen var i form av 2x klyper med "motstandskabel", og man ladet på fatterns bilbatteri... det betydde uhorvelig mange turer ned i garasjen for å lade under panseret... og sjølingen var ikke videre fornøyd de gangene bilen ikke startet...

LOL! Det sies at man ikke skal sette på potetene og så gå ærender... Jeg husker en gang jeg satte på lading, og skulle så bare på butikken... syklet meg av og havnet på sykehuset... Leppa var sprukket og skulle vært sydd, men etter å ha forklart legen situasjonen kunne han meddele: "Kom dæ hjæm å redd batteri gutt!" Rakk det ikke...

Nestemann!

Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm
Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4
Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!)
Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z
1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm

Edited by - SHY on 31/10/2007 00:35:53
Go to Top of Page
Page: of 11  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
Unsubscribe from this topic Unsubscribe from this topic
 Send Topic to a Friend
 Printer Friendly
Jump To:
Trondheim RC-bilklubb - Forum © 2005 Trondheim RC-bilklubb Go To Top Of Page
This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000