Stian Skogstads RC-håndbok
Forord
Dette
er en tekst jeg satt og skrev her for en tid tilbake om hva man bør
prioritere når man skal begynne å kjøre elektrobuggy.
Jeg brukte mye av teksten i en RC håndbok jeg fant på
Ass sine sider, og tilføyde en del.
Vi som har drevet i denne hobbyen i flere år og har prøvet
og feilet masse, har satt opp en liste om hva man som nybegynner bør
prioritere å ha i verktøykassa si og utstyre bilen med,
utenom det ”obligatoriske” (bil, radio , batteri, lader
og verktøy). Listen er i den rekkefølgen vi mener man
bør prioritere , så man ikke ”kjøper seg
bort”:
1. Kulelager for hjul og drivverk
Kulelager effektiviserer kjøretid, bilens prestasjon, pålitelighet,
og slitestyrke. Om bilen din ikke har kulelager er det den første
oppgraderingen du bør gjøre.
2.
Ekstra batterier
Tenker du å tilbringe en dag på banen og trene / kjøre
løp , og du har kun ett batteri, bør du prioritere å
skaffe to til. Tre er ok, men fire/fem er ideelt, da du får
tid til å lade ut batteriene dine samt avkjølt de før
neste lading. Dette er best for batteriene dine og du sliter mindre
på de. Du trenger for all del ikke dyre proffmatcha batterier.
3. Ekstra sender&mottager krystaller
Skaff deg et reservesett av radiokrystaller også. Er du på
trening eller løp, vil du trenge minst to par, fortrinnsvis
tre. På banen kan det være mange som kjører, og
det er lett å treffe på frekvensen til en annen fører.
Krystaller er billige, og om du tar vare på dem, vil de vare
i lang tid. Det er også lurt å ha en radio/mottager som
bruker FM båndet fremfor AM båndet, da disse er mindre
utsatt for forstyrrelser.
4. Ekstra pinioner
Muligheten til å forandre utvekslingsforholdet er meget viktig.
Pinioner er relativt billige, så det er greit å ha en
viss rekke av de. Spør folk på banen hva som blir mest
brukt, så du ikke kjøper pinioner du ikke vil trenge.
5. Reservedeler og dekk
I Norge er vi så heldige at det er fastsatt dekktyper i nasjonale
konkurranser for hver enkelt bane. Det gjør at du slipper å
bruke masse penger på å forske deg frem til de riktige
dekkene på banen du skal kjøre på. Det har andre
brukt tid og penger på før deg. Sjekk også med
førere som har lik bil av det du har, om hvilke deler som ryker
mest. Det er nemlig forskjellig fra biltype til biltype. Men som regel
er det: Bærearmer , dempertårn, styrespindler og linker
som får juling.
6. Elektronisk fartsregulator
Har du en mekanisk fartsregulator i bilen din, vil en elektronisk
regulator forandre livet ditt. Elektroniske regulatorer gir mer kraft,
mer kjøretid, og mye mer pålitelighet. Best av alt, om
du selger bilen din, kan du lett flytte den elektroniske regulatoren
videre i den nye bilen. Husk bare på å kjøpe en
som tar motorer ned til 10 turn hvis du skal kjøre buggy. Da
er du sikret for en god stund. Nye RTR biler i dag leveres oftest
med elektroniske regulatorer som tåler litt mer enn den originale
motoren som fulgte med bilen. Vær sikker på hvor mye regulatoren
din tåler før du setter inn en kraftigere motor.
7. Reserve fjærer og demperolje
De fleste produsenter tilbyr et utvalg av myke eller stivere fjærer
for bilen din. Skaff deg noen ekstra fjærer som er litt mykere
og litt hardere enn de som fulgte med bilen din. Likedan med demperoljene.
8. ”Driftssikkerhets deler”
Med dette mener vi deler som gjør bilen din bedre og sterkere,
men ikke nødvendigvis gjør den raskere. F.eks titan
linker, bedre linkfester (ballends).
9. ”Hop Up / Option deler”
Har du ennå penger til overs, kan du bruke de på ting
som stabilisator stag, forskjellige vinger, flere typer motorer etc…
listen er uendelig når du har kommet hit. Det er kun lommeboka
som stopper nå.
Til slutt vil vi si at hvis du kjører en bil av typen ”billigbil”
som er mer rettet mot lek enn løp, vil vi heller råde
deg til å kjøre med den som den er og finne ut hvor moro
hobbyen er. Det er best å ikke bruke så mye penger på
å oppgradere den. Spar heller pengene , og bruk de på
en bedre konstruert bil senere. Det finnes også mange meget
bra brukte konkurransebiler på markedet. Der får man også
som regel med masse reservedeler. Og man kan også komme over
en totalpakke til en meget rimelig penge. Vil du oppgradere likevel,
bør det være på ting du kan flytte videre (batterier,
fartsregulator, radio, servo, motor).
Håper dette gjorde deg klokere og at du vil satse på denne
hobbyen, og at vi ser deg på banen for masse kjøreglede.
Og husk at på banen er vi alle behjelpelige med å få
deg i gang, og gi deg råd samt til vedlikehold og oppsett av bilen
din.
Lykke til!
Stian Skogstad, 2007