Bææædi! da
var det klart for årets andre NM-runde i 2009, og turen gikk
atter igjen til Radøy utenfor Bergen. Årets første
runde gikk nemlig også her da BOMBK ikke fikk ferdig sin nye
bane i tide.
-og synd var det! Ole Morten (bildet) og Roy Magne var innom og tittet
på anlegget på Vindåsen, og det ser fristende ut!
Big ass jumps! Burde få fart på delesalget! :-)
SHY, KG, Ole og Andreas tok turen fra Østlandet. Vi prøvde
Bergen Camping denne gangen, vet ikke helt om det fristet til gjentakelse...
Ole Morten kom fra Trondheim, og Roy Magne kom fråm Sweeeden.
Norwegians fly klart for avgang
Ole og Andras snart airborne
Et lite bagasjetips: Med Norwegian får du ta med hele 2x 20
kg bagasje (SAS tillater ikke så mye), pluss håndbagasje.
Og med 15 kg håndbagasje (max 10 men blir svært sjelden
sjekket) så får du da med deg hele 55 kg bagasje! :-)
Og man triller lett med seg en "baby koffert" etter en av
de store :-)
Bergen viste seg fra sin aller beste side denne helgen - strålende
solskinn!
SHY var "on fire" med sin nye S2... eller var det bare grillen?
Andreas i bakgrunnen
Ole begynte å
"dokumentere" alle feil under trening... da ble KG litt
utålmodig :-)
SHY testet både B4 og S2 på trening, og S2'en virket klart
bedre! Har ikke fått til X-6'en her, så man burde sikkert
prøve å overføre set-up'et fra S2'en over på
den?
SHY hadde med seg 4x digitalvekter - og de viste seg å være
gull i alle for de med midtmotor for å finne perfekt vektfordeling.
En midtmotor 2WD bør ha 35/65% vektfordeling foran/bak.
Lørdag - 2WD
Førermøte 2WD. Stig Reitan tegner og forklarer. 14 stilte
til start. Noe dårlig oppmøte av de lokale førerne.
Ole Morten "sole sæ"
SHYs S2 i farta over table-hoppet. Kun de lokale turde å ta
dette i ett jafs...
Roy Magnes S2. Gutten tok TQ igjen...
Fra venstre: Ole, Roy Magne, Alex
Gutta i full konsentrasjon
i et av kvalheatene
SHYs S2. Dette er et mesterverk fra Atomic-Carbon i England!
Formstøpt & CNC maskinert karbon badekar chassis!
Sweet ride!
De to midtmotor bilene bet ordentlig fra seg! (Stikkan kjørte
også en X-6) Det var veldig jevnt både i kval og finaler.
Kvalifiseringen:
SHY hadde TQ etter første kvalomgang. I de to neste omgangene
ble det ikke full klaff, og han ble skjøvet ned til 3. startspor.
Roy Magne klinket derimot til med TQ igjen. Kjell Gunnar kvalet inn
som nr. 8, men rettet det elegant opp i finalene...
A Finale #1:
SHY noterte raskeste rundetid med en 21.5 runde, og endte på
en 3. plass. Roy Magne vant, og Kjell Gunnar tok andreplassen.
A Finale #2:
Roy Magne tok føringen, og SHY fulgte etter. SHY hadde max.
utur (les var max amatør) og dumpet (med LiPo!), og raste derfor
ned til en 9. plass... Dermed var det servert på sølvfat
for Kjell Gunnar :-)
A Finale #3:
Igjen så stakk Roy Magne avgårde, fulgt av SHY. Denne
gangen tok SHY ingen sjanser og kjørte ingen oppvarmingsrunder.
Og nå holdt batteriene såvidt det var. Trakpower 3200
er tydeligvis i slappeste laget...
Roy Magne sikret da suveren seier med 3x førsteplasser. Kjell
Gunnar tok andre med 2x andreplasser. Og SHY tok bronseplassen med
en andre og en tredjeplass.
Totalresultatene fra lørdag og 2WD:
Trond og Arild viste gode takter med sine low rider B4'er, men fikk
ikke helt full klaff. Forventningen var også stor på forhånd
til Stig "Stikkan" Reitan og hans X-6^2, men heller ikke
han taklet det store forventlingspresset fra lokalbefolkningen :-)
Pallen 2WD. Fra venstre: Nr. 2 Kjell Gunnar, Nr. 1 Roy Magne, Nr.
3 Svein Harald
Og bilene. Sterk norgesdebut av A-C med 1. og 3. plass!!!
Arrangøren deler ut premier. Stikkan stilte med T-skjorte med
følgende trykk: "VODKA - connecting people" :-)
Sammenlagt etter
2 runder:
Med Jostein inne i NMF-styret som ansvarlig for 1:10 OR kom endelig
resultatene (29.7.09):
Som vi ser så har Roy et veldig bra utgangspunkt her! Men om
KG får full klaff på Bukta, og det i tillegg kommer noen
imellom de to...
Ole måtte nøye seg med beste U19. Men alltid like blid!
Søndag - 4WD
Førermøte.
Skuffende oppmøte i 4WD forresten! Is there anybody
out there?...
Roy Magne og hans Atomized B44
SHYs Atomized B44. Han fikk den ikke like bra til som Roy Magne, slet
med understyring i de trange partiene. Men mest av alt sleit han med
telling! Utover i kvalene ble problemet med manglende telling verre
og verre... det ble prøvd med utlånstransponder, kondensator
på mottakeren, bytte av mottaker... men nei... Løsningen
ble til slutt å sette et eget lite mottakerbatteri på
transponderen for å få telling (antakelig ligger feilen
i ESC'en)... Når det var i orden til finalene så brøt
man 2x finaler da tverrpinnen i drivakslingen bak fløy ut (og
låseringen hadde glidd av)... :-( Lå på andre i
en av finalene, men hva hjalp vel det da...
Også dette et smykke av en bil!
Slik ser kit'et ut når du får det fra A-C i England (du
bygger om en B44). Koster det hvite ut av øyet, men vel verdt
pengene!
Mean machine!
Kvalifiseringen:
Søndag ble en frustrerende dag for SHY... Kvalet inn til P2
etter første kvalomgang, og så kom problemene! Brutt
heat i Q2. Problemer med telling i Q3. Roy Magne tok TQ, og Kjell
Gunnar kvalet inn til andre startspor.
A-finale #1:
Roy Magne vant denne første finalen. SHY fikk igjen problemer
med telling, og i tillegg havarerte den ene drivakslingen bak.
A-finale #2:
Kjell Gunnar vinner denne finalen, Roy Magne tar andre. Denne
gangen ble det telling for SHY! :-) Med beeper med eget batteri!
A-finale #3:
Stor spenning om hvem som skulle dra i land dette av Roy Magne og
Kjell Gunnar. Pølse-i-vaffel gutten drar det hele pent i land!
:-)
Nok en drivaksel førte til brutt løp igjen for SHY...
:-(
Sluttresultatet for søndag og 4WD:
Ellers så testet SHY sin B44 på trening etter finalene,
og det funket mye mye bedre! Med mye mer styring på det trange
partiene gikk det merkbart raskere... feil valg av bil der!
Pallen 4WD. Fra
venstre: Nr. 2 Roy Magne, Nr. 1 Kjell Gunnar, Nr. 3 Ole
Bilene
på pallen. 1x Atomized B44 og 2x B44
Sammenlagt etter 2 runder:
I 4WD er det som vi ser derimot KG som er sjefen, men Roy halsende
bak... Tatt i betraktning at KG har "to hjemmebaner" igjen
så skal vel dette holde hardt for Roy...
På vei hjem igjen var det helt sheriff å laxe'n i godstolene
på Flesland før avgang!
Takk til Roy Magne, Ole, og Kjell Gunnar for bilder!
Skarpnäck i Stockholm har samme banedekke som på Radøy.
Og mange av gutta så nok på dette som en god oppkjøring
før Nordisk. Helle og lykke 27-28. juni gutter!!!
Noe feil? Noen kommentarer eller gode historier fra løpet?
Ta kontakt!
Svein Harald Ytternes, 25.6.09 + 29.7.09