Bæææ... da
var det klart for årets første NM-runde i 2009, og turen
gikk atter igjen til Radøy utenfor Bergen. Dvs. den skulle
egentlig ha gått til BOMBKs nye bane på Vindåsen,
men den ble ikke ferdig i tide. Dermed bar det ut til trivelige Radøy
som var satt opp som "reservearena".
KGG, SHY og Ole hadde leid en Volvo S60 - og skojern måtte til
for å få med all bagasjen... neste gang blir det stasjonsvogn!
Der bode en underlig gråsprængt en på den yderste
nøgne ø...
Originalen til venstre, CopyCat til høyre (Ole). Linselusa
Roy har også sneket seg med.
Du kan
lese mer om Terje Vigen her
(ja Ole, det gjelder spesielt deg - som sov i historietimene :-) OG
ikke har sett Pulp Fiction)
Det regnet katter og hunder da vi ankom banen på fredag formiddag...
og det så først ut til å bli en veldig våt
og kald helg...
Eller?
Strilene har et alldeles utmerket "bedehus" ved banen, og
der fikk vi audiens! :-)
Wet outside...
Nice & dry inside! :-) Foran: KGG, Bak fra venstre: Ole Morten,
Roy Magne, Stein Ove
Men småsurt ble det jo uansett når man skulle ut og kjøre...
Skikkelig "fighting face" på disse to! :-) Ole Morten
til venstre, Stein Ove til høyre
Her er Ole Morten foran med Stein Ove bak (trening)
Mat må'n ha! KGG fant det eneste tørre alternativet for
grilling. Det ble ikke det samme som pølse i vaffel (han er
fra Fredrikstad), men det gjorde nytten. I bakgrunnen Stig Reitans
bad ass Opel Kadett som for anledningen var lånt ut til Trønderbataljonen.
Roy Grelland (venstre) og Geir Bakken fra Tønsbeg satte seg
i gangen, og fungerte også som resepsjonister under løpet
:-)
Nytt av året som er verdt å nevne er at vi nå kjører
med LiPo (Lithium Polymer) batterier. Disse er manna fra himmelen!
Enklere å lade & lagre, mer kjøretid, mer punch,
billigere! Vi har også økt heatlengden fra 5 til 7 minutter
for å få glede av den økte kjøretiden.
KGG og Stig prøver å bli kvitt de verste vanndammene
Lørdag - 2WD
Gutta i full konsentrasjon
i et av kvalheatene. Legg merkt til Jostein "Mental" Helland
helt til høyre... Joda, her er det plass til alle etter at HVPU
reformen ble vedtatt :-) Når han endelig la slalåmbrillen
på hylla så MÅTTE han jo ha "gærning lue"...
det er klart! :-)))
SHY har heng på Roy Magne i et av kvalene
Stein Oves X-6 Squared med Phat karosseri i farta! (Eller er det Azarashi
karr?)
Close up av denne "dørkilen" av en bil :-)
SHYs X-6 old school. Ser i overkant myk ut i fjæringen! Og dagens
største vinge helt klart!
Ole Mortens bondede Nosram ble vel heller "unbonded" i regnværet...
-og dette er hva han synes om det... Han pønsket på å
legge den ut på FINN, så pass på folkens! :-)
"Coy" Roy lurte alle! Snakker om feilfri helg!
Og slik endte det på lørdag:
Roy Magne tok
sin første TQ og 1. plass i en NM-runde, med rask og helt feilfri
kjøring hele dagen!
Pallen 2WD. Fra venstre: Alex, Roy Magne, Kjell Gunnar
Roy Magnes lekre vinnerbil. Team Associated B4.
Ole Steen Karlsen, som bet godt fra seg i vinter på The Players
i UK, var nok klar for pallplaseringer denne helgen. Men fikk ikke
full klaff. Tidligere har jo premie for beste U16 alltid gått
til han, nå er det U19 som gjelder...
Søndag - 4WD
Fortsatt vått!
KGG gets it sideways!
Ole-i-dolet fosser igjennom vanndammene!
Det var ikke mye tid mellom heatene. Ole S. K. fant opp en ny måte
å skifte demperolje på: Løsne bare nede, snu bilen
opp ned... Her driver han og overhalen diff'en.
KGG igjen med sin std. B44. Han satte virkelig tempoet i 4WD. TQ var
det imidlertid bergenseren Jostein Helland som sto for, men han fikk
ikke full klaff i finalene - han veltet eller mistet hjulet i første
finalesving hver gang.... Mental Helland kan opplyse om at den lekre
lua selvfølgelig kan handles hos www.felleskjopet.no Neste års
hovedsponsor for NM?
KGG derimot fikk full uttelling og seier i alle finaler! Samt ny banerekord.
SHY kom på andrepass i de to første finalene. Og da han
startet fra femte startspor tok det noen tid å komme seg opp på
andre i alle finalene, og da hadde KGG fått en solid luke. Tempoet
var veldig likt, og ingen gjorde noen større feil. I siste finale
bestemte SHY seg derfor for å gå for banerekorden... og
satse alt! Ikke ble det banerekord av det, og da ble det også
mange feil pga. denne gutsingen. Men det skulle jo ikke ha noe å
si for totalen... for KGG ville jo vinne... og så ble KGG disket
for å ha for lett bil, og Roy Magne som kjørte inn til
andre... fikk da første... DOH! Lession learned! :-)
Ellers så skal det nevnes at flere hadde problemer med fuktighet
på søndag, og flere mistet kontroll over bilene i kvalene.
I første finale var KGGs bil død, han fikk en time out,
fikk blåst ut vannet - og bilen funket igjen! Her snakker vi om
fra zero til hero!
Sluttresultatet:
Pallen 4WD. Fra venstre: Roy Magne, Kjell Gunnar, Svein Harald. KGG
stiller uten vinge og hjul... veldig urutinert! :-)
Alle bilene er basert på B44. SHYs med et D4 karosseri. Roy Magne
har den meste spesielle...
Roy Magnes runner up 4WD. En Atomized B44 med formstøpt karbon
badekar - et smykke av en bil!
SHYs diff føltes mer og mer uggen, og måtte til slutt strammes
så mye at den mer eller mindre var en stiv bakaksel... Etter endt
løp så den slik ut... kanskje 1x årlig serviceintervall
er for lite??? Her er det gravrust!!!
Bilene til Roy Magne, som nesten tok storeslem denne helgen!
Takk til Ole, Roy Magne, Kjell Gunnar og Stein Ove for bilder!
Noe feil? Noen kommentarer eller gode historier fra løpet? Ta
kontakt!
Svein Harald Ytternes, 4. juni 2009 (oppdatert 10. juni 2009)
|